Anonym (is) skrev 2018-08-07 08:39:27 följande:
skilj din bara om han inte vill ha dig låt han va du kan inte kräva nåt och jag och jag spyr på dig om du är otrogen
Grejen är väl att sambon enligt beskrivningen vägrat säga i klartext att han vill separera. Han har visserligen som det beskrivits år ut och år in slängt ur sig kommentarer om att dela på sig så fort han känner sig pressad (d v s upplever önskemål/krav om något som han inte vill göra), men i praktiken inte tagit initiativ till att flytta isär. När nu TS begär besked om vad han egentligen vill (typ slut på paralella liv, att slänga ur sig separationshot och sura, antingen satsar vi på relationen eller så separerar vi) säger sambon inte att han vill separera utan vill fundera och blir upprörd för att hon pressar honom på ett beslut. Så självklart att han verkligen vill separera verkar det alltså inte vara.
Eftersom TS själv hellre lever kvar i relationen förstår jag om det känns dumt om det är hon som ska lämna relationen pga gissningar om vad sambon vill för att han själv vägrar tala klartext åt ena eller andra hållet.
Jag hoppas att jag själv hade lämnat en sådan relation, för att sambons beteende dödat min egen önskan att leva ihop, men jag har själv erfarenhet av att ha stannat i relation som var dålig för mig för länge (hade inte ens barn eller ekonomi att skylla på). Det är lättare att se objektivt på andras.