• AndreaBD

Sambon vill inte ha mig men jag kämpar på

Men snälla du - varför vill du stanna kvar hos honom? Det måste ju vara plågsamt. Inte bara är han likgiltig utan han verkar också bli elak ibland - kanske för att få dig att ta steget och separera. Man vill ju ha en partner som uppskattar en. Du kommer ju bara att må sämre och sämre om du bor med någon som inte vill vara ihop med dig. Lämna honom och hitta någon som uppskattar dig!

• AndreaBD
    Anonym (Frustrerad) skrev 2018-08-05 11:42:36 följande:

Jag har funderat hit och dit på vad som är bäst vs att separera och fortsätta tillsammans.

1. Det är han som vill separera - inte jag. Jag är fortfarande attraherad av honom och det främsta problemet med honom är väl hans avsaknad av känslor för mig.

2. Rent praktiskt är det fördelaktigt att bo ihop tills barnen är äldre för barnen. Tror inte barn behöver föräldrar som visar kärlek öppet hela tiden utan det fungerar nog bra med att de  samverkar också. Och det gör vi.  

3. Ekonomiskt och praktiskt för oss vuxna också. 

Nackdel: jag mår dåligt av att inte få känna mig som kvinna någon gång. 

Vi har diskuterat eventuell separation.  Om han beslutar sig för separation blir det troligen han som flyttar. Jag har kollat upp så att jag kan köpa ut honom. Vill inte att barnen ska behöva flytta. Men känns så onödigt. Menar - det är väl många par som krisar lite under småbarnsåren och sedan kan hitta tillbaka till varandra. Men då måste båda vilja det.

Min sexuella frustration tror jag främst beror på att det nu verkar som om han verkar allvar med att separera. 

Du skildrar det här som om det vore någon liten grej. Det är det inte. Eran relation är helt slut, det finns inget kvar. Förutom att du fortfarande känner dig attraherad, men jag tror inte du skulle vara det om du verkligen tog till dig att han behandlar dig ganska illa.

Barnen mår inte bra av en sån situation och du kör dig själv i botten med att tigga för lite sex när du redan inte får kärlek. Gör inte det! Ha lite stolthet kvar och lämna!

Ekonomin och att det är mer praktiskt att bo ihop - det är småsaker som kommer att lösa sig snart. I början kan det vara lite sämre, men i längden blir det ofta bättre än vad man har trott.

Att känslorna skulle komma tillbaka för hans del - jag tror inte att den chansen är så stor.
  • AndreaBD
    Anonym (Frustrerad) skrev 2018-08-05 13:00:17 följande:

Vad fick er som varit i liknande situation att ta steget och separera? Ser jag till mig själv är det inget jag bara går och gör utan större anledning.

Utan större anledning? Skojar du, eller?  Du bagatelliserar föra att du inte vill ta det beslutet.

Det som fick mig att separera var alla små respektlösheter, alla problem att kommunicera, allt negativt som kom från honom. En händelse som visade mig att det var illa, var när jag hade kräksjukan. Jag förväntade mig ingen hjälp av honom, han var också sjuk, men när han hånade mig och tyckte att jag överdrev för att få uppmärksamhet (vilket jag inte brukar göra) - det var en händelse som gjorde det ganska tydligt för mig att det inte är någon idé.
  • AndreaBD
    Anonym (Frustrerad) skrev 2018-08-05 14:05:07 följande:

Visst har du rätt.

Och jag tänker mycket praktiskt på saken. 

Så mycket enklare det vore om vi kunde få det bra ihop igen än om vi skulle separera.  

Det enkla är inte alltid det man mår bra av. Du kan väl egentligen inte må bra i den situationen. Men du vill inte riktigt känna efter. Jag känner igen det också. Jag har även ett tag gått till en psykolog och pratat om allt annat, trots att jag nånstans i bakhuvudet anade att det var mannen som var mitt problem. Jag var då också rädd att det inte skulle bli total kaos om vi går isär - tre barn varav minst ett med funktionshinder. Och så är man hela tiden nära att bli utbränd och känner att man inte orkar med en separation också.

Men.... det blev ju bättre iom separationen. Ingen som gnäller hela tiden, det var en stor lättnad. Ekonomin var lite sämre ett tag, men ingen fara direkt, då jag prioriterade om lite. Sedan hade jag en ny partner igen, och ekonomin var bättre än förut. Så, det är inte ens säkert att det är lättare i längden.
  • AndreaBD
    Anonym (Frustrerad) skrev 2018-08-05 14:03:05 följande:

Tack för svar.

Det jag menar med liten vs stor orsak är att det är han som vill separera och jag har inte gjort något. Det är han som har dragit sig undan. Det är han som vill separera. 

Har han inte förklarat varför han vill separera? Du skrev någonstans att han vill separera för att få lugn och ro. Bråka ni mycket, eller är det familjlivet han vill komma ifrån?
  • AndreaBD
    Anonym (Frustrerad) skrev 2018-08-05 17:50:45 följande:
    Han vill vara fri fokusera på jobbet (reser mkt) etc utan ?mitt gnäl?l då jag gärna vill vi ska prata om veckan och dela upp. Kan tillägga att han bestämmer själv har ingen chef över sig. Nu läggs det bara in i gemensamma kalendern och jag får fixa. Har bytt yrke för att det ska funka. Gick inte innan. Han vill inte kompromissa behöva diskutera saker. Är jag som fixar det som behövs och han tar trädgård och renovering när det behövs och han har tid.

Han vill jag ska vara tacksam för att han jobbar mkt och har bra jobb. Men vi är inte gifta och delar bara på gemensamma utgifter. Betalar hälften var på renoveringar, resor och sådant sedan procentuell på mat, el, vatten och bolån.
    Han låter som en människa som inte är relationsduglig alls. Och du verkar anpassa dig för mycket redan. Du betalar hälften och gör mycket mer av hälften när det gäller hushåll och barn? Du skulle nog ha det bättre utan honom.
  • AndreaBD
    Anonym (Frustrerad) skrev 2018-08-08 14:05:48 följande:
    Som sagt - han gör inget annat än att snacka om separation ibland när han är stressad.

Jag ?klarar mig själv? även i förhållandet. Är alltså stark i mig själv. Och det enda som saknas är det sexuella/gulliga. Det praktiska är enklare nu än det annars vore och bättre för barnen än alternativet.
    Du är stark? Sorry, men varför lever man då kvar i en relation som är helt slut och blundar för det? Jag förstår verkligen inte varför man gör det. Man kan ju inte må bra av det. Eller är det så att du aldrig har sett en riktigt bra relation? Om dina föräldrar hade en dålig relation och du aldrig har sett en bra fungerande relation, då kan jag tänka mig att man kan tro att det är normalt. Men det där är inte bra, du skulle kunna hitta någon som verkligen uppskattar dig. Du kommer verkligen att ångra dig att du inte gjorde det tidigare om du väntar några år till.
  • AndreaBD
    Anonym (Frustrerad) skrev 2018-08-08 18:40:52 följande:
    Har varit ihop rätt länge - är nog många som har det liknande under småbarnseran parallellt med att båda jobbar heltid. Fullt upp. Är som företaget familjen. Tappade bort varandra där i stressen men delar mkt. Och nej - varken ork eller tid lägga energi på korta förhållanden. Har många många barn med föräldrar att umgås med har inte ork med okända flörtar. Är väl sånt man orkar när barnen är äldre.
    Hur gamla är barnen och hur länge har ni varit ihop?
  • AndreaBD
    Anonym (Frustrerad) skrev 2018-08-09 00:08:21 följande:
    Ja jag är ju lite dubbel i frågan. Sambon bor gladeligen särbo i stora villan...bekvämt och han saknar inte närhet. Och jag har väl vant mig lite. Är bara att andra killar stöter på mig som fått mig att anse att sambon bör ta ett val. Får dåligt samvete för det. Och lär inte ändra mkt. Sambon har det mkt bra.
    Det är ditt liv du slösar.
  • AndreaBD
    Anonym (Been there) skrev 2018-08-09 22:48:09 följande:
    Det är barnens framtida lycka som slösas bort. Barn mår inte bra av att växa upp i kärlekslösa förhållanden, det saboterar deras framtida förhållanden och förstör deras inställning till kärlek. Mina föräldrar gjorde exakt som TS och alla tre barn har stora svårigheter att få relationer att fungera. Vi vet helt enkelt inte hur, har aldrig sett något exempel på det. Min mamma mådde dessutom så dåligt av situationen att hon blev elak mot oss barn. Ständigt irriterad och frustrerad = sannolikt inte särskilt trevlig mamma
    Det  är faktiskt sant. Jag har också märkt att det verkar finnas såna sammanhang!
Svar på tråden Sambon vill inte ha mig men jag kämpar på