• tulpanis

Orolig för autism

Vår son är 19 månader och till och från känner sambon och jag oro för autism. Han lystrar inte alltid sitt namn, skulle säga att det är 50-50. Man kan sitta precis framför honom och säga hans namn utan att få en reaktion. Det är dock nästan alltid när han är inne i något - äter, tittar i en bok, på paddan. Så svårt att veta om han bara aktivt struntar i att svara. Hur var era barn i den åldern?

Sen pekar han inte på saker han vill ha. Han pekar jättemycket i böcker och har gjort i flera månader och vill att vi ska säga vad det är, och på klistermärken vi har på väggen vid skötbordet - han pekar på det vi frågar efter. Det är alltid saker han kan nudda vid. Men inte på saker på avstånd. 

Han är också sen med språket, säger inget riktigt ord ännu. Dock babblar han sitt eget språk konstant nästan. Och han förstår mycket.

Han klappar händerna men vinkar inte och skakar inte på huvudet för nej och ja. Det är visserligen inget vi tränat särskilt mycket på heller, så det kanske inte är så konstigt. 

Han har dock ett väldigt fint socialt samspel i övrigt, bra blick och leenden. Kommer ofta och hämtar oss genom att ta oss i handen, vill att vi ska vara med. Även om han kan sitta själv stunder också. Äter bra, sover bra. Gillar att mysa. Härmar oss mer och mer.

Värt att säga att han är cirka en månad för tidigt född och att min sambo tydligen också var sen utvecklingsmässigt när han var liten. 

Ni som har erfarenhet av autism, hur tolkar ni vår killes beteenden?

• Svar på tråden Orolig för autism
  • Fågel Flax
    MorTillTheo skrev 2018-08-06 12:00:46 följande:

Menar inte på att de inte skulle klara av det bara det att vissa med autism inte skulle göra det då det finns en viss autism som har ett ?symtom? som tyder på att ?fantasilekar? som att prata i en telefon som inte är en faktiskt telefon inte skulle existera till en viss grad. Vilket även går att läsa på den fantastiska sidan 1177.

Min position är att det är bättre att helt falska råd inte passerar oemotsagda.

När du modifierat rådet så som du gör ovan, så är rådet i alla händelser oanvändbart.

Efter att ha läst vad som skrivs om Autism på 1177 kan jag även konstatera att det är en vis policy att inte alltid tro på allt man läser, ens om det kommer från en vedertagen källa.

Vidare...

Jag beklagar att du blev lurad att det finns ett enkelt lackmus-test för att kunna hemmadiagnosticera Autism hos en 19-månaders bebis.
  • Meriall
    tulpanis skrev 2018-08-04 19:40:26 följande:

Vår son är 19 månader och till och från känner sambon och jag oro för autism. Han lystrar inte alltid sitt namn, skulle säga att det är 50-50. Man kan sitta precis framför honom och säga hans namn utan att få en reaktion. Det är dock nästan alltid när han är inne i något - äter, tittar i en bok, på paddan. Så svårt att veta om han bara aktivt struntar i att svara. Hur var era barn i den åldern?

Sen pekar han inte på saker han vill ha. Han pekar jättemycket i böcker och har gjort i flera månader och vill att vi ska säga vad det är, och på klistermärken vi har på väggen vid skötbordet - han pekar på det vi frågar efter. Det är alltid saker han kan nudda vid. Men inte på saker på avstånd. 

Han är också sen med språket, säger inget riktigt ord ännu. Dock babblar han sitt eget språk konstant nästan. Och han förstår mycket.

Han klappar händerna men vinkar inte och skakar inte på huvudet för nej och ja. Det är visserligen inget vi tränat särskilt mycket på heller, så det kanske inte är så konstigt. 

Han har dock ett väldigt fint socialt samspel i övrigt, bra blick och leenden. Kommer ofta och hämtar oss genom att ta oss i handen, vill att vi ska vara med. Även om han kan sitta själv stunder också. Äter bra, sover bra. Gillar att mysa. Härmar oss mer och mer.

Värt att säga att han är cirka en månad för tidigt född och att min sambo tydligen också var sen utvecklingsmässigt när han var liten. 

Ni som har erfarenhet av autism, hur tolkar ni vår killes beteenden?

Det låter väldigt likt min dotter som är 20 mån. Hon är också född för tidigt. Jag oroar mig också. Har ett äldre syskon med autism (som för övrigt pratade jättebra i låtsastelefon men har lågfungerande autism ändå...).
  • MorTillTheo
    Fågel Flax skrev 2018-08-06 13:46:52 följande:

Min position är att det är bättre att helt falska råd inte passerar oemotsagda.

När du modifierat rådet så som du gör ovan, så är rådet i alla händelser oanvändbart.

Efter att ha läst vad som skrivs om Autism på 1177 kan jag även konstatera att det är en vis policy att inte alltid tro på allt man läser, ens om det kommer från en vedertagen källa.

Vidare...

Jag beklagar att du blev lurad att det finns ett enkelt lackmus-test för att kunna hemmadiagnosticera Autism hos en 19-månaders bebis.

Självklart ska man inte tro allt man läser och hörnoch det tror jag alla förstår men om man heller ibte kan förstå vad andra menar när man enkelt försöker förklara saker och ting tex att jag inte sagt att barnet i sig inte ska ha autism pga en enkel sak som en telefon då ska man heller ej diskutera sådant på ett forum som detta. Då kan man lika gärna gärna söka vård direkt som man i vanliga fall skulle göra.

Jag menar inte att TS barn har eller inte har autism jag delar med mig av vad jag hört och är det fel eller du missuppfattar/inte vill förstå så är det ditt problem jag tror nog ändå att TS faktiskt förstår hur jag nu menar om TS läser detta.

OCH SOM TIDIGARE SKRIBENT SÅ FINNS DET MÖJLIGT ATT BARN PRATAR I LÅTSAS TELEFONER OCH JAG HÅLLER MED ATT DET GÖR DET. OCH JAG TROR MAN KAN HÅLLA MED OM ATT DET FINNS OLIKA HEADER AV AUTISM OXÅ
  • Fågel Flax
    MorTillTheo skrev 2018-08-05 21:44:59 följande:

En fråga till dig. Kan barnet ta tex en tv-dosa och låtsats prata i den som en telefon?

Isf sägs det att barnet inte skall vara autistisk. Vi funderade mkt på det då våran son kan fastna mkt för telefoner tv padda osv och då inte höra ett ord av vad vi säger men blev helt orosfria efter att vi fick veta att ett autistiskt barn inte skulle prata i en telefon som inte är en riktig telefon utan en person i andra änden.

... Så skrev du.

Det du skriver är felaktigt.

I ett senare inlägg har du modifierat vad du skrev.

Efter din modifikation är det ändå ett helt oanvändbart råd.

Jag tänker inte ta ansvar för vad du skriver, utan det får du faktiskt göra själv.
  • tulpanis
    MorTillTheo skrev 2018-08-05 21:44:59 följande:

En fråga till dig. Kan barnet ta tex en tv-dosa och låtsats prata i den som en telefon?

Isf sägs det att barnet inte skall vara autistisk. Vi funderade mkt på det då våran son kan fastna mkt för telefoner tv padda osv och då inte höra ett ord av vad vi säger men blev helt orosfria efter att vi fick veta att ett autistiskt barn inte skulle prata i en telefon som inte är en riktig telefon utan en person i andra änden.

Nej, han leker inte låtsaslekar ännu. Men jag har förstått att många barn gör det långt senare, så det är inget jag är orolig för faktiskt.
  • tulpanis
    Fru Ve skrev 2018-08-06 09:05:30 följande:

Inget som du beskriver tycker jag låter som något typiskt för just autism. Han kanske bara är sen i språket. Antar att ni kollat hans hörsel? Det är ju svårt på ett sånt litet barn att avgöra hur som helst. Min son har troligtvis högfungerande autism och typiskt för honom då han var liten var mer att han var väldigt känslig för intryck tex ljud, dofter, nya människor och miljöer. Han skrek jättemycket och var svår att få nöjd. Sov jättedåligt. Han har också aldrig direkt visat intresse för andra barn utan lekte/leker helst själv eller med en vuxen.

Tack för input!

Nej, vi ska på 18-månaders kontroll på fredag, då ska vi ta upp detta med hörseln. Men jag lutar mer åt att han faktiskt aktivt väljer att ignorera ibland, för att han tycker det är tjatigt med namnet. Vi vet ju att han vet vad han heter liksom. 

Han börjar förskola om en vecka, möjligt att det lossnar då. 
  • tulpanis
    Meriall skrev 2018-08-06 13:57:22 följande:
    Det låter väldigt likt min dotter som är 20 mån. Hon är också född för tidigt. Jag oroar mig också. Har ett äldre syskon med autism (som för övrigt pratade jättebra i låtsastelefon men har lågfungerande autism ändå...).
    Då är vi samma sits! Vad av det hon gör/inte gör är ni mest oroliga för? Hos oss har det nog varit främst att han inte pekar på saker (förutom i böcker) och liksom känts lite ointresserad av sin omgivning. Tycker dock att det blir bättre och bättre och det har hänt mycket med honom nu i sommar på den fronten. 

Det är så svårt att bara rycka på axlarna tycker jag, när man läser vad barnet "förväntas" göra vid en viss ålder.
  • Maddi
    MorTillTheo skrev 2018-08-06 12:00:46 följande:

Menar inte på att de inte skulle klara av det bara det att vissa med autism inte skulle göra det då det finns en viss autism som har ett ?symtom? som tyder på att ?fantasilekar? som att prata i en telefon som inte är en faktiskt telefon inte skulle existera till en viss grad. Vilket även går att läsa på den fantastiska sidan 1177.

De du skrev var faktiskt ordagrant om de med telefon att kan man låtsas prata så har man inte autism. Vilket absolut inte stämmer.

Fågel Flax tycks sitta inne med kunskap angående autism, så ignorera inte helt vad hen skriver. Autism är ett ämne som är väldigt bred och de som står på 1177 kommer du inte långt med.
  • Meriall
    tulpanis skrev 2018-08-06 15:48:15 följande:

Då är vi samma sits! Vad av det hon gör/inte gör är ni mest oroliga för? Hos oss har det nog varit främst att han inte pekar på saker (förutom i böcker) och liksom känts lite ointresserad av sin omgivning. Tycker dock att det blir bättre och bättre och det har hänt mycket med honom nu i sommar på den fronten. 

Det är så svårt att bara rycka på axlarna tycker jag, när man läser vad barnet "förväntas" göra vid en viss ålder.

Det är väldigt likt det du skrev, pekar bara på saker, inte över längre distanser så att säga och nästan bara i böcker. Nickar/skakar inte på huvudet (iofs har vi inte övat på det heller). Hon vinkar inte heller. Gjorde det ett par ggr men slutade sedan. Har dåligt tal - säger några ord men inte så kommunikativt. Hon kan säga 'häst' och peka på den om hon ser en häst i en bok men inte om hon vill ha hästen jag håller i. Klappar händerna gjorde hon tidigt och gör på rätt ställen i klapplekar och som applåder till någon. Pratar mycket joller och sjunger för sig själv men det betyder inget.

Hon är social och tar en i hand och vill ha med i leken, vill vara i famnen och kramas och busar.

Reagerar kanske 50% av gångerna på sitt namn men jag vet inte om hon förstår eller om hon reagerar på tonfallet/att man riktar sig till henne. Jag får som känslan att hon är lite mer inne i sin egen värld än andra barn i samma ålder. Hon känns mer "bebis" än andra på något sätt. Fast hon har varit tidig med annat motoriskt typ sitta, gå, pincettgrepp, stapla klossar etc.

Hon äter bra. Var liten när hon föddes men ökade fort i vikt. Sov dåligt tidigare men sover helt okej numera.

Det är svårt att rycka på axlarna, jag håller med. Pappan är inte orolig, bvc säger avvakta. Men nu ska hon få komma till en neuroläkare i höst för rutinuppföljning av att hon var prematur så då ska jag ta upp det.
  • Meriall

Hon hade problem med hörseln/vatten i öronen tidigare men har nu helt normal hörsel.

Svar på tråden Orolig för autism