Inlägg från: Fågel Flax |Visa alla inlägg
  • Fågel Flax

Orolig för autism

Baserat på vad du skriver så tolkar jag det som att ni har en helt neurotypisk och härlig liten 19-månaders pojke.

Utvecklingen i början av livet är så olika från person till person...

Njut av honom och den här tiden, så får ni se sedan. Men han kommer ju inte att förvandlas till någon han inte redan är.

Så jag tycker inte att ni ska vara rädda.

Kram

• Fågel Flax
    MorTillTheo skrev 2018-08-05 21:44:59 följande:

En fråga till dig. Kan barnet ta tex en tv-dosa och låtsats prata i den som en telefon?

Isf sägs det att barnet inte skall vara autistisk. Vi funderade mkt på det då våran son kan fastna mkt för telefoner tv padda osv och då inte höra ett ord av vad vi säger men blev helt orosfria efter att vi fick veta att ett autistiskt barn inte skulle prata i en telefon som inte är en riktig telefon utan en person i andra änden.

Det är felaktigt.
  • Fågel Flax
    MorTillTheo skrev 2018-08-06 12:00:46 följande:

Menar inte på att de inte skulle klara av det bara det att vissa med autism inte skulle göra det då det finns en viss autism som har ett ?symtom? som tyder på att ?fantasilekar? som att prata i en telefon som inte är en faktiskt telefon inte skulle existera till en viss grad. Vilket även går att läsa på den fantastiska sidan 1177.

Min position är att det är bättre att helt falska råd inte passerar oemotsagda.

När du modifierat rådet så som du gör ovan, så är rådet i alla händelser oanvändbart.

Efter att ha läst vad som skrivs om Autism på 1177 kan jag även konstatera att det är en vis policy att inte alltid tro på allt man läser, ens om det kommer från en vedertagen källa.

Vidare...

Jag beklagar att du blev lurad att det finns ett enkelt lackmus-test för att kunna hemmadiagnosticera Autism hos en 19-månaders bebis.
  • Fågel Flax
    MorTillTheo skrev 2018-08-05 21:44:59 följande:

En fråga till dig. Kan barnet ta tex en tv-dosa och låtsats prata i den som en telefon?

Isf sägs det att barnet inte skall vara autistisk. Vi funderade mkt på det då våran son kan fastna mkt för telefoner tv padda osv och då inte höra ett ord av vad vi säger men blev helt orosfria efter att vi fick veta att ett autistiskt barn inte skulle prata i en telefon som inte är en riktig telefon utan en person i andra änden.

... Så skrev du.

Det du skriver är felaktigt.

I ett senare inlägg har du modifierat vad du skrev.

Efter din modifikation är det ändå ett helt oanvändbart råd.

Jag tänker inte ta ansvar för vad du skriver, utan det får du faktiskt göra själv.
Svar på tråden Orolig för autism