Vilken ålder sova själv?
Det här är ju en fråga där folk har starka åsikter, liksom tex samsovning och amning. Det svåra är när någon som inte har samma syn på saken som en själv ska tycka till.
TS, vi kände lite som ni, samsovning är inte ett alternativ för oss då vi båda sover dåligt från början och dessutom har hund som gärna ligger i sängen (vilket är farligt för små bebisar). Vi lät vårt första barn sova i sin egen spjälsäng från första dagen, så att han var van vid den. Sen var det enkelt att bara flytta in spjälsängen i hans eget rum, och detta gjorde vi när han var ca 3 månader gammal. Vid det laget sov han oavbrutet från ca 22-05, åt vid 05 och somnade om och sov ca 3 timmar till. Vi väntade alltså tills han mer eller mindre sov hela natten. När han var ca 6 månader la vi honom vid 19, sen vaknade han för att äta kl 22 och 05. 22-målet fortsatte vi med bara ett par månader och 05-målet tog vi bort ungefär vi ett års ålder.
Det som avgjorde att vi kunde flytta honom till eget rum var att han sov hyfsat hela nätter och det inte var så besvärligt att gå upp (han fick ersättning). Sen har han såklart periodvis vaknat mer eller mindre ofta på nätterna. Värst var perioden innan han hittade och stoppade i nappen själv och under tandsprickningsperioderna...
Ett tips är att när han blir stor nog lära barnet att somna själv i sängen och inte i er famn. Det underlättar uppvaknanden på nätterna.
Vi kommer göra ungefär likadant med lillasyster men eftersom de ska sova i samma rum får hon sova lite längre i vårt rum, men kanske max 6 månader.
Och för de som frågar om man själv skulle vilja sova ensam - ja, det skulle jag gärna för jag skulle sova oändligt mycket bättre då! Jag älskar min man och han mig och vårt förhållande är jättestabilt, men vi har olika preferenser vad gäller temperatur i sovrummet, och vi snarkar båda och dessutom är vi lättväckta så vi vaknar så fort den andra rör på sig. Och vi går och lägger oss och går upp olika tider. Tyvärr skulle nog det påverka ens förhållande negativt om man sov i olika rum. Som att man vore syskon mer än äkta makar...