• modsey

Uppge personnummer i kassan

Jag lämnar min mans personnummer på Ica då vårt kort står på honom. I stället för att ta ut ett nytt är det enkelt att göra så i stället. Häromdagen nobbades kunden framför mig att göra så och kassörskan hänvisade till GDPR. Kunden erbjöd sig att skriva ner personnumret men mobbades även till det.

För mig verkar det orimligt att man som affär har rätt att neka om du inte har legitimation med sig.

Någon som vet?

• Svar på tråden Uppge personnummer i kassan
  • modsey
    Trent skrev 2018-07-28 21:50:29 följande:

Personnumret knappas in någonstans och lagras. Då blir det hantering av personuppgifter. Då krävs medgivande av personen ifråga. Den personen är inte du.

OBS! Jag är ingen expert. Ovanstående är nödvändigtvis inte helt korrekt.

Ponera att det är mitt eget personnummer jag uppger då. Enligt kassörskan fick de inte ta muntligt id alls
  • modsey
    Trent skrev 2018-07-28 21:58:30 följande:

Får neka? Ge en vettig anledning till att de inte skulle få det.

Låter som en bra lösning att lämna varorna där, åka hem utan varorna, hämta kortet, åka tillbaka och plocka allt igen, köa etc etc. Byta affär kan du ju inte för då missar du ju den otroligt viktiga bonusen.

Tja handlar man mat för 8000 kr per månad blir det ju en del. Observera att detta är ett icke problem då jag / Vi aldrig haft problem med detta där vi handlar.
  • BuoBä
    modsey skrev 2018-07-28 22:48:19 följande:

Ponera att det är mitt eget personnummer jag uppger då.

Fast det kan ju inte personen i kassan avgöra, så länge du inte stärker uppgiften genom att visa id...
  • Trent

Ponera att det är mitt eget personnummer jag uppger då. Enligt kassörskan fick de inte ta muntligt id alls

Vad bra! Då vet du det nu. Då kan du välja att anpassa dig, byta affär eller sluta handla.
  • Trent
    modsey skrev 2018-07-28 22:52:19 följande:

Tja handlar man mat för 8000 kr per månad blir det ju en del. Observera att detta är ett icke problem då jag / Vi aldrig haft problem med detta där vi handlar.

Så du bara brinner för att fler människor ska kunna använda mitt personnummer när de handlar?
  • Tiina87
    mammatill6 skrev 2018-07-28 20:09:48 följande:

Alla rabatter man får på ica är ju personliga. Egentligen har det alltid varit så men de flesta affärer har inte brytt sig. Men du kan inte utnyttja rabatten som tillhör din man. Heller inte registrera någon annans personnummer.  

Det går att ha flera kort kopplade till samma konto, dvs rabatterna är då inte personliga.
  • EmberEyes

Om du läser villkoren för bonus-kortet så står det att det är personligt till den/dem som är kopplade till kortet. Att kassan har accepterat att du uppgivit fel personnummer/kundnummer i hela ditt liv gör inte att det blir rätt. Att du blir upprörd över att kassapersonalen börjar följa reglerna är väl lite magstarkt.

Och jo, du får berätta, skriva, sjunga, skrika, måla på taket, din mans personnummer. Precis hur mycket du vill. Kassapersonalen har däremot inte befogenhet att ta emot det, om du inte har en ID-handling att backa upp det med.

• modsey
    EmberEyes skrev 2018-07-29 04:21:12 följande:

Om du läser villkoren för bonus-kortet så står det att det är personligt till den/dem som är kopplade till kortet. Att kassan har accepterat att du uppgivit fel personnummer/kundnummer i hela ditt liv gör inte att det blir rätt. Att du blir upprörd över att kassapersonalen börjar följa reglerna är väl lite magstarkt.

Och jo, du får berätta, skriva, sjunga, skrika, måla på taket, din mans personnummer. Precis hur mycket du vill. Kassapersonalen har däremot inte befogenhet att ta emot det, om du inte har en ID-handling att backa upp det med.

Nu god. Ponera att det är mitt personnummer jag uppger muntligt.
    Trent skrev 2018-07-28 23:14:11 följande:

Så du bara brinner för att fler människor ska kunna använda mitt personnummer när de handlar?

Så dumt att jag nog inte ids bemöta det. Ha en fin dag.
  • modsey
    Trent skrev 2018-07-28 23:12:41 följande:

Vad bra! Då vet du det nu. Då kan du välja att anpassa dig, byta affär eller sluta handla.

Det var inte jag som handlade som det beskrivs i ts. Och jag har inga problem eller har inte blivit nekad i min vanliga affär. Var mest en nyfiken undran.
  • fjanten

Det beror väl förmodligen på att det inte går att styrka att det verkligen är ditt personnummer om du inte visar leg. Du får ju heller inte hämta ut ett paket du beställt utan leg, där räcker det inte med att bara säga sitt personnummer. Har du synpunkter på det med..?
Svar på tråden Uppge personnummer i kassan