• modsey

Uppge personnummer i kassan

Jag lämnar min mans personnummer på Ica då vårt kort står på honom. I stället för att ta ut ett nytt är det enkelt att göra så i stället. Häromdagen nobbades kunden framför mig att göra så och kassörskan hänvisade till GDPR. Kunden erbjöd sig att skriva ner personnumret men mobbades även till det.

För mig verkar det orimligt att man som affär har rätt att neka om du inte har legitimation med sig.

Någon som vet?

• Svar på tråden Uppge personnummer i kassan
  • modsey
    Meriall skrev 2018-07-28 16:59:49 följande:

Jag tror de kräver leg nu. Men du borde kunna ta med din mans leg/körkort/pass.

Fast problemet är ju att jag ju inte alltid vet när/ om / vem som handlar. Jag har aldrig haft problem med detta själv där jag vanligtvis handlar. Dock är jag nyfiken på hur eller vad i lagens utformning det hindrar mig att frivilligt uppge perssonnumret ? Det är ju enbart för bonuspoäng och inget köp. I fallet jag bevittnade så erbjöd sig kvinnan som storhandlat för närmare 2000 att skriva ner det, vari skiljer sig det mot numret på id*
  • modsey
    Trent skrev 2018-07-28 18:43:03 följande:

Då har du en orimlig standard för vad som är rimligt.

Fast var i GDPR lagen styrs detta????
  • modsey
    Bunny on speed skrev 2018-07-28 18:31:17 följande:

På Lindex sa de att de får inte be kunden säga sitt personnummer, detta alltså pga nya lagen.

Nä be om det är en sak. Här handlar det om att jag som kund frivilligt uppger det. Muntligt eller i skrift
  • modsey
    Bestemor skrev 2018-07-28 18:13:51 följande:

Det är just det som ska förhindras. Du ska inte kunna ta någon annans rabatt och liknande.

Nu är du inte inne på GDPR ändå med den förklaringen...o det var inte vad personalen pratade om
  • modsey
    Bunny on speed skrev 2018-07-28 19:30:03 följande:

Exakt. Lagen hindrar att de ber om det. Vill en kund säga, viska eller skrika det är ej olagligt.

Tack. Enligt kassörskan på Ica så fick de inte det. Kunden som nekades kändes rätt insatt i att det var fel och jag håller nog med om att Ica agerade fel. Hade jag handlat för 2000 kr o nekats hade jag troligen lämnat varorna på bandet o gått.
  • modsey
    mammatill6 skrev 2018-07-28 20:09:48 följande:

Alla rabatter man får på ica är ju personliga. Egentligen har det alltid varit så men de flesta affärer har inte brytt sig. Men du kan inte utnyttja rabatten som tillhör din man. Heller inte registrera någon annans personnummer.  

Fast jag har gjort det i över 10 år.
  • modsey
    mammatill6 skrev 2018-07-28 20:18:54 följande:

Precis som jag skrev. Ingen har brytt sig alls, men vilkoren är att bonusen är personlig. 

Ursprungsftåga kvarstår; får en kund säga personnumret muntligt eller har affären rätt att neka?
  • modsey
    BuoBä skrev 2018-07-28 20:50:22 följande:

Troligen får de neka för att de då inte kan veta att rätt person får saker registrerade på sig. En stor del av GDPR är att man ska veta vad företaget har registrerat om en. Har man ett lass varor på bandet och drar sitt kort/visar ID kan man väl anses medge att det registreras att man köpt just de varorna. Men säger man ett personnummer kan man ju uppge vem som helst. Grannen kanske inte alls vill ha riktad reklam om glidmedel för att du uppgav hens personnummer när du köpte ett storpack kondomer. Tex.

Har otroligt svårt att tro att de får neka egentligen. Att de inte får fråga...ja.

Det är ett icke problem som sagt för mig, inga problem där jag handlar. Skulle jag nekats som personen gjorde hade jag lämnat mina varor för 2000 kr på bandet och gått dock.
  • modsey
    Trent skrev 2018-07-28 21:50:29 följande:

Personnumret knappas in någonstans och lagras. Då blir det hantering av personuppgifter. Då krävs medgivande av personen ifråga. Den personen är inte du.

OBS! Jag är ingen expert. Ovanstående är nödvändigtvis inte helt korrekt.

Ponera att det är mitt eget personnummer jag uppger då. Enligt kassörskan fick de inte ta muntligt id alls
  • modsey
    Trent skrev 2018-07-28 21:58:30 följande:

Får neka? Ge en vettig anledning till att de inte skulle få det.

Låter som en bra lösning att lämna varorna där, åka hem utan varorna, hämta kortet, åka tillbaka och plocka allt igen, köa etc etc. Byta affär kan du ju inte för då missar du ju den otroligt viktiga bonusen.

Tja handlar man mat för 8000 kr per månad blir det ju en del. Observera att detta är ett icke problem då jag / Vi aldrig haft problem med detta där vi handlar.
  • modsey
    EmberEyes skrev 2018-07-29 04:21:12 följande:

Om du läser villkoren för bonus-kortet så står det att det är personligt till den/dem som är kopplade till kortet. Att kassan har accepterat att du uppgivit fel personnummer/kundnummer i hela ditt liv gör inte att det blir rätt. Att du blir upprörd över att kassapersonalen börjar följa reglerna är väl lite magstarkt.

Och jo, du får berätta, skriva, sjunga, skrika, måla på taket, din mans personnummer. Precis hur mycket du vill. Kassapersonalen har däremot inte befogenhet att ta emot det, om du inte har en ID-handling att backa upp det med.

Nu god. Ponera att det är mitt personnummer jag uppger muntligt.
    Trent skrev 2018-07-28 23:14:11 följande:

Så du bara brinner för att fler människor ska kunna använda mitt personnummer när de handlar?

Så dumt att jag nog inte ids bemöta det. Ha en fin dag.
  • modsey
    Trent skrev 2018-07-28 23:12:41 följande:

Vad bra! Då vet du det nu. Då kan du välja att anpassa dig, byta affär eller sluta handla.

Det var inte jag som handlade som det beskrivs i ts. Och jag har inga problem eller har inte blivit nekad i min vanliga affär. Var mest en nyfiken undran.
  • modsey
    fjanten skrev 2018-07-29 07:16:24 följande:

Det beror väl förmodligen på att det inte går att styrka att det verkligen är ditt personnummer om du inte visar leg. Du får ju heller inte hämta ut ett paket du beställt utan leg, där räcker det inte med att bara säga sitt personnummer. Har du synpunkter på det med..?

Rätt stor skillnad tycker jag nog i att hämta ut värdesaker i ett paket olegitimetad mot att få rabatt på kaffet du köper eller registret summan du handlar till bonus med att muntligt uppge ditt personnummer
  • modsey
    Trent skrev 2018-07-29 08:52:22 följande:

Som tidigare påpekats så finns det ingen möjlighet för kassapersonalen att styrka att det är ditt personnummer utan legitimation. Tycker du att det är svårt att förstå?

Det var inte dumt utan en mycket rimlig tolkning av det du skrivit. Läs det du skrivit själv och se.

Syftade till kommentaren om att jag skulle brinna för det...
  • modsey
    Trent skrev 2018-07-29 10:03:46 följande:

Det gjorde jag med.

Kan lugna dig med att det inte är en fråga jag brinner för. Utan en mer kuriosaartad fråga
  • modsey
    K Kalle skrev 2018-07-29 11:01:54 följande:

...och HUR ska kassörskan veta att det är ditt eget personnummer du ger muntligt? Duh!

Vilken tur att jag oftast handlar på samma affär där de känner igen mig så det fortsätter vara ett icke problem;)
  • modsey
    Noname00 skrev 2018-07-29 12:13:53 följande:

Du säger att det är ett ickeproblem, ändå har du blivit nekad?

vvarför har du inget eget kort eller leg med dig när du handlar?

Nä jag har inte blivit nekad.
  • modsey
    Noname00 skrev 2018-07-29 13:04:02 följande:

Det var kunden framför dig, då är det nog bara en tidsfråga innan du råkar ut för samma sak.

I en affär där jag vanligtvis inte handlar.
    Swagger skrev 2018-07-29 13:11:27 följande:

Varför skaffar ni inte två kort kopplat till samma konto? Ett kort på dig och ett på din man.

Får koppla på mig om det blir problem. Försöker att inte ta ut massa kort utan ta det på personnummer.

Nåväl det är inget stort problem att lösa. Mer kuriosa
  • modsey
    Trent skrev 2018-07-29 13:48:02 följande:

Ja just det, om du fortsätter skriva det kanske någon tror på dig.

?
Svar på tråden Uppge personnummer i kassan