Inlägg från: Behöverlitehjälptack |Visa alla inlägg
  • Behöverlitehjälptack

Ska sk kamphundar förbjudas?

Alltså, hundraser har blivit framavlade till att kunna olika saker. Fågelhundar, vakthundar, spårhundar och fårhundar. Ursäkta om den sista benämningen är fel men jag kommer inte på vad dom hundarna som har vallat får kallas.

Sedan finns det människor som med flit har försökt avla fram en farlig ras som sedan använts på fel sätt. Detta innebär att hur många generationer det än gått så finns det ändå en viss aggressivitet hos hunden. Man kan uppfostra en hund hur bra som helst men det handlar så mycket om psyke. Har en hund ett dåligt psyke redan från början kan det slå slint och det kan ske en olycka.

Det finns hundar som är osäker ch skygg, kan alltså där också attackera.

Det handlar väl faktiskt till viss del om aveln, hur aggressiviteten ligger i generna. Men inte endast. Det finns jättemånga sk. Kamphundar jag träffat som varit gudomligt snälla, rakt igenom. Som aldrig visat det minsta tecken på aggressivitet. Jag har även träffat fint framavlade hundar där mentaliteten ska vara stark men där jag blivit biten. Och tänk då att jag är uppvuxen och har träffat massvis av olika hundraser så jag har inte gjort några fel vid mötena (dvs hotat dom eller deras revir på något sätt)

Svar på tråden Ska sk kamphundar förbjudas?