• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Akira Öken
    Hoppomliv skrev 2018-08-28 22:04:56 följande:

Då borde det försöket ju verkligen inte inräknas i era försök!

Det gör det inte. Vi har även fått ett extra försök då de flesta av äggen lossnade i förtid vid de första två försöken. Jag blev ledsen och arg över den förödande missen på labbet innan sommaren, men har fortfarande förtroende för kliniken. Tycker vi alltid har fått ett fint och professionellt bemötande av personal som vi har träffat där. Det känns även som att de har gjort sitt bästa för att anpassa behandlingen efter hur min kropp funkar.
  • Hoppomliv
    Akira Öken skrev 2018-08-28 23:50:09 följande:

Det gör det inte. Vi har även fått ett extra försök då de flesta av äggen lossnade i förtid vid de första två försöken. Jag blev ledsen och arg över den förödande missen på labbet innan sommaren, men har fortfarande förtroende för kliniken. Tycker vi alltid har fått ett fint och professionellt bemötande av personal som vi har träffat där. Det känns även som att de har gjort sitt bästa för att anpassa behandlingen efter hur min kropp funkar.

Då får vi hoppas på nästa försök!
  • Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-08-28 19:20:23 följande:

Skönt med korta!

Det känns absolut spänt. Främst är jag orolig för att äggen ska släppa i förtid. Tiden mellan äggmognadsspruta och ägguttag är förkortad och jag fortsätter med Suprefact till och med imorgon. Men är ändå lite orolig.

Jag förstår att du är orolig men är övertygad om att det kommer att gå bra <3 Nu är det banne mig er tur!
  • Repet
    mammsen79 skrev 2018-08-28 15:18:59 följande:
    Jag står över gymmet nu under behandlingen för vågar inte så jag kan inte träna lite lätt om du förstår vad jag menar. Jag är sååååå nervös orolig för äggplock. Har ju fött två barn men för 16 och 12 år sedan så smärta vet man ju vad det är
    Då tycker jag att du tar rätt beslut! det viktigaste är att du känner dig trygg!

även om äggplocket var obehagligt så är det överkommligt, det kommer gå bra!
    Nu är det snart vår tur (BF31/12)!
  • Repet
    LimeLime skrev 2018-08-28 20:38:01 följande:

Någon här som har gjort ivf och har pco? Jag har pco och beräknas bli kallad för ivf nu i höst. Jag är lite orolig för hur jag kommer reagera på alla hormoner då jag fick så galet mycket finnar av både primolut-nor och letrozol (+andra biverkningar men finnarna/bölderna höll i sig i flera veckor..) Har ni reagerat på dessa mediciner och hur reagerade ni på själva ivf-behandlingen?

Jag har pcos och har gjort IVF, med gott resultat (är just nu gravid i vecka 23).
    personligen så tyckte jag att jag blev mer stabil hormoniellt. i vanliga fall har jag haft dålig hy, har varit så hela mitt liv. men under behandlingen vart hyn bra.
    Hade inte heller några humörsvängningar under behandlingen, fick även en en låg dos för att inte bli överstimulerand.

Nu är det snart vår tur (BF31/12)!
  • KMTR

Hej på er alla!

Jag och min man väntar på att det ska bli oktober så vi får boka in vårt startsamtal. Vi skickade egenremiss i mars, och fick komma på första möte med undersökning i juli. Jag erkände då att jag vid varje mens rökt några cigaretter och fick därmed vänta tre månader på att få börja behandling.
    Surt, när jag egentligen är rökfri sen ett år tillbaka. Men samtidigt också klokt, jag vill ju inte tänka tillbaka på den här tiden och kunna tänka "tänk om jag ändå hade varit helt rökfri och skapat bättre förutsättningar för en liten böna".

Vid undersökningen i juli sa läkaren att jag också hade en dålig äggreserv, efter amh-prov visade sig det inte stämma, och läkaren som jag träffade i juli hade också hunnit sluta väldigt abrupt. Kliniken bad om ursäkt för att jag hade fått så felaktiga svar.  Oerhört stressande, men skönt att det nu framkommit att vi "bara" har manlig faktor och inte både och.
    Vi kommer få göra ICSI då mannens spermaprov visade på kromosombrott. 
    DFI-analysen som visar detta är tydligen RMC i malmö ganska ensamma om att göra om jag förstått det rätt?
    Mannen har tidigare varit gift, och gjort IVF utan att befruktning lyckats, troligen är detta kromosombrottet sen gammalt och därför som inte befruktningen lyckades när han och exet försökte för tio år sen.

Nåväl, vi är inte helt inne i IVF-svängen ännu, men det är skönt att läsa om era historier som en slags förberedelse!
    Håller tummarna för er alla! 

• Inalina
    Akira Öken skrev 2018-08-28 19:20:23 följande:
    Skönt med korta!
    Det känns absolut spänt. Främst är jag orolig för att äggen ska släppa i förtid. Tiden mellan äggmognadsspruta och ägguttag är förkortad och jag fortsätter med Suprefact till och med imorgon. Men är ändå lite orolig.
    Jag känner bara att det är DIN tur att lyckas med detta nu!! skönt att du fortfarande har förtroende för din klinik och att de anpassar sina rutiner efter din kropp. Stort lycka till med äggplocketHjärta
  • mammsen79
    Repet skrev 2018-08-29 08:42:52 följande:

Då tycker jag att du tar rätt beslut! det viktigaste är att du känner dig trygg!

även om äggplocket var obehagligt så är det överkommligt, det kommer gå bra!

Tack snälla du det känns skönt att läsa, min rädsla tar liksom över hela mig ibland och då bara gråter jag så det känns skönt att höra att det inte är allt för hemskt. Bara att sära på benen o hoppa upp i den där stolen är ju jobbig. Kram
  • Mjbo
    Akira Öken skrev 2018-08-28 21:58:29 följande:
    Det var på Huddinge.
    skönt ändå att se att du har förtroende fortfarande för kliniken, det är ju så viktigt. 
  • LimeLime
    Repet skrev 2018-08-29 08:48:14 följande:

Jag har pcos och har gjort IVF, med gott resultat (är just nu gravid i vecka 23).

personligen så tyckte jag att jag blev mer stabil hormoniellt. i vanliga fall har jag haft dålig hy, har varit så hela mitt liv. men under behandlingen vart hyn bra.

Hade inte heller några humörsvängningar under behandlingen, fick även en en låg dos för att inte bli överstimulerand.

Grattis till graviditeten!

Då hoppas jag verkligen att min kropp reagerar likadant!
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018