• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • malikan

Angående mat så är min crockpot mitt livs bästa investering (och bärsjalen)!

Slänger i lite bös på morgonen och så är middagen klar på kvällen :D

• Lillflickan

Smörgåstårta lät gott! Men bökigt att äta med bebis i famnen. Mat som går att äta med en hand och som inte droppar och kladdar är bäst.

• Utvandraren2
    Lillflickan skrev 2018-09-02 19:21:35 följande:

Smörgåstårta lät gott! Men bökigt att äta med bebis i famnen. Mat som går att äta med en hand och som inte droppar och kladdar är bäst.

Haha, så sant! När jag skriver detta har jag precis fått i mig en dubbel portion havregröt med en bebis i knät. Tänk om det funnits ett grövre sugrör så man hade kunnat sörpla i sig gröten...

Förresten är det helt hopplöst att äta med en bärsele på. Måste liksom ta tallriken helt fram till munnen...
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-09-02 19:48:50 följande:

Haha, så sant! När jag skriver detta har jag precis fått i mig en dubbel portion havregröt med en bebis i knät. Tänk om det funnits ett grövre sugrör så man hade kunnat sörpla i sig gröten...

Förresten är det helt hopplöst att äta med en bärsele på. Måste liksom ta tallriken helt fram till munnen...

Hahaha! Med bärsele får man hålla sig till mackor och annat som går att äta utan tallrik och bestick. Alternativet är att fälla upp huvan och ställa tallriken på bebisens huvud men det känns inte superschysst.
  • Utvandraren2

Jag pratade med en kroppsbyggare jag känner och fick några tips:

Göra havregröten på vatten. Mjölk är aptitökande! Och jag som dricker 1 L om dagen!!! :O

Cottage cheese och ägg. Och jordnötsmör på mackan eller i gröten.

• Belljoh

Hej
    Födde mitt andra barn i juli, allt gick och har gått jätte bra. Har en dotter innan som är 2 1/2 och tycker hon tagit det bra. 
    Hur har ni det med andra föräldrar runt omkring, vänner som har barn och vad gör ni om dagarna?:)

• Lillflickan

Som sagt, plockmat är bäst! Tar gärna emot tips.

Jag tycker inte jag hinner något på dagarna. Går upp runt kl nio. Mannen lämnar på förskolan. Sen hinner jag typ plocka med nåt som tvätt eller disk, äta frukost eller lunch, gå en promenad och/eller sjukvårdsbehövande och amma en massa. Sen hämta sonen på förskolan och hänga i någon park. Med sonen hann jag bli rejält uttråkad hemma men den här gången har det mest varit skönt. Tror dock det ändras när lillan börjar vara vaken och vilja stimuleras. Sonen älskade att vara iväg och titta på nåt annat än tråkiga mamma.

Hade varit kul att ha någon i närheten att umgås och promenera med men jag har ingen jag känner just nu. Man får ju inga föräldragrupper för att träffa någon heller med andra barnet och öppna förskolan får jag inte gå på förrän dottern blir större på grund av infektionsrisken. Sonen föddes vid en bättre tid, i april, och var större när hösten och bacillerna kom. Känner att mars hade varit bra att få barn i. Så de var april och varmt när vi kom ut från sjukhuset och bebisen stor i augusti.

En kompis är gravid och kommer vara hemma i vår så då kanske vi kan ses lite. Hon bir en bit bort.

• Anastacia80
    Belljoh skrev 2018-09-03 10:49:59 följande:

Hej

Födde mitt andra barn i juli, allt gick och har gått jätte bra. Har en dotter innan som är 2 1/2 och tycker hon tagit det bra. 

Hur har ni det med andra föräldrar runt omkring, vänner som har barn och vad gör ni om dagarna?:)

Jag har också en dotter som snart är 2 1/2 år och tycker att hon accepterar lillasyster bra och är snäll med henne, hon dock inne i värsta trotsen så det är lite jobbigt.

Min bästa vän fick barn 1 vecka innan mig och hennes äldre barn är 1 vecka äldre än min dotter så vi försöker ses 1 gång i veckan. Jag har även en dotter som börjat 1:an nu så det är fullt upp med lämning och hämtning på skolan. Passar även på att gå promenader då, vi bor med gångavstånd till skolan. Sen har vi även far -och morföräldrar nära så vi ses en del. Ska börja på babymassage om en månad och tänkte försöka gå på stor och liten när det startar upp.
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-09-03 10:27:26 följande:

Jag pratade med en kroppsbyggare jag känner och fick några tips:

Göra havregröten på vatten. Mjölk är aptitökande! Och jag som dricker 1 L om dagen!!! :O

Cottage cheese och ägg. Och jordnötsmör på mackan eller i gröten.

Är mjölk aptitökande? Det kan förklara varför jag inte står mig så länge på morgongröten. Jag gör den på hälften mjölk och hälften vatten nämligen, jag tycker att det blir godare så. Ska testa utan mjölk i några dagar och se om jag märker någon skillnad.
Svar på tråden Julibebisar 2018