• Iowhannah

Julibebisar 2018

Hallå!

Här tänkte jag att vi som har fött i juli 2018 kunde samlas och diskutera allt möjligt kring bebistiden och alla tankar och känslor man kan tänkas ha.

Jag födde andra barnet den 19 juli, på bf+12. Det blev igångsättning men eftersom jag redan var öppen 5 cm så gick det snabbt och smidigt, från att de tog hål på hinnorna så tog det sex timmar innan vår dotter var född.

I morgon blir hon en vecka gammal och vi håller fortfarande på att vänja oss vid omställningen. Jobbigast är det för sonen på 2,5 år men trots allt så tycker jag ändå att han tar det relativt bra, men det är ju klart att det är svårt att plötsligt inte vara ensam om mammas och pappas uppmärksamhet.

Själv är jag full av hormoner och kan gå från att vara världens lyckligaste, till att gråta av förtvivlan, på bara ett par minuter. Sedan vänder det tillbaka igen. Och så håller det på, fram och tillbaka, upp och ner. Hoppas att det stabiliseras snart.

• Svar på tråden Julibebisar 2018
  • Kellie13
    Lillflickan skrev 2018-08-28 09:29:35 följande:

Härligt med lite förkylning på allt annat också ... inte. Fasar för dagisbaciller här också. Mannen lämnar sonen på morgonen så jag inte behöver gå in med den lilla. Sen hämtar jag ute. Men sonen lär väl släpa hem något förr eller senare och han älskar att gosa med lillasyster.

Själv blir jag galen på bebismagen. Hon knorrar och skriker och har ibland nåt gällt pipande skrik som känns extra plågat. Varför måste bebismagar krångla så mycket. Känns som om Jon har mycket gaser. Försöker rapa henne men går inte alltid. Undrar om det är järnet som spökar också. Jag mår själv dåligt av härntabletter.

Mmm min son e likadan varje kväll! Ska bli skönt när det går över, för dom säger ju att det ska göra det efter 3 månader.
  • Kellie13
    LissaE skrev 2018-08-30 15:15:12 följande:

Idag har vår kille varit på läkarkontroll på BVC, han är nu 1 månad och 4 dgr. Han är en rejäl kille som nu väger 6615 och 61 lång. Gått upp drygt två kg sen han föddes. Läkaren tyckte det var liiiite i överkant. Jag berättade att han äter ca 1 ggr/timme och använder mig som napp. Hon vill att vi ska försöka minska det (även för min skull). Vi har redan misslyckats, på knappa tre timmar (sen läkarbesöket) har han ätit 2 ggr.. hur gör man för att lyckas med detta? Låter honom skrika? Någon mer som används som napp? Napp övar vi med utan framgång. Sista veckan går det lättare att avleda honom men inte mer än några minuter. Annars tyckte de att han var väldigt tidig, han kan fokusera på babymobilen ovanför skötbordet och skratta åt den. Så han är inte bara tjock :) :)

mm här e en till som används som napp! asså jag blir galen ibland! Idag tex så har jag ammat i stort sett hela dagen! Och han vägrar oxå napp, han försöker inte ens utan han får kväljningar av den o endå har jag köpt den minsta storleken. Asså det går ju inte att minska på amningen för då skriker han bara o jag orkar inte gå runt med honom då han väger över 5 kg. Vet faktiskt inte vad man ska göra.
  • Lillflickan

Min tjej är inte speciellt skrikig just på kvällen utan hela dagen ca två timmar efter att hon ätit. Och få vil hon äta igen så hon får mer ont i magen. Om man tar sig förbi det kan hon sova ganska länge till.

• Utvandraren2

Kellie13; det låter som min väninnas problem. Hon ammade och ammade, men dottern bara skrek och skrek. De testade att ge ersättning i tillägg, och då gick det bättre. Hon tror att hon hade för lite mjölk. Tyvärr fick dottern ont i magen av ersättningen, så då blev det skrik för det istället.

Usch, så tråkigt att läsa om era problem med bebisar som skriker. Man får ju så ont i hjärtat när de gör de, samtidigt som man blir galen när de aldrig slutar. Jag har jättetur, min dotters mage krånglar inte (förutom kräkandet).

• Iowhannah

Här är det också en del magkrångel. Vi har experimenterat oss fram till en ersättningsblandning som funkar så nu är det ändå inte så illa som för ett par veckor sedan. Främst är det när det sitter mycket gaser ivägen som hon blir ledsen.

Hon sover riktigt bra på nätterna! Somnar vid typ 22/22:30 och äter, sovande, en gång runt 02:30. Härom natten sov hon ända till 04:20 utan att äta! Win!

• Twoblirthree

Här fungerar magen mycket bättre nu och hon sover riktigt bra. Somnar nästan alltid för natten vid 20.30 och har då ammat mycket och ofta från typ kl 16. Hon gnäller/skriker från kl 16 ca men sedan sover hon till 03.30-04. Tror att hon "äter upp sig" inför natten. Kanske så för endel andra bebisar med och kanske därför de ofta har en "gnälligare" period på em/kväll?. Efter 04 kan jag ha tur att hon sover vidare två timmar i stöpet el så liggammar vi fram till 07.30. Hon sover i sin lift på golvet oxå så jag är jättenöjd. Mina andra två barn va inte såhär smidiga.

Men nu sedan igår så är hon förkyld så hon har ammat kl 20, 24, 03.30 och 07 vilket kändes rätt okej ändå. Dock har jag fått hålla på med koksalt och näsfrida. Hoppas inte hon blir mer sjuk. Vi andra är oxå förkylda.

I onsdags va vi på bvc o hon växer massor. Går upp 260 gram i veckan typ.

• Twoblirthree
    Kellie13 skrev 2018-08-30 21:12:08 följande:

mm här e en till som används som napp! asså jag blir galen ibland! Idag tex så har jag ammat i stort sett hela dagen! Och han vägrar oxå napp, han försöker inte ens utan han får kväljningar av den o endå har jag köpt den minsta storleken. Asså det går ju inte att minska på amningen för då skriker han bara o jag orkar inte gå runt med honom då han väger över 5 kg. Vet faktiskt inte vad man ska göra.

Min tar inte heller napp utan får kväljningar oxå när vi testat. Mycket konstigt för vår del då mina två andra barn har använt napp (2 åringen gör fortfarande). Fördelen med att va utan napp måste ju va att de kan somna om själva på nätterna sedan. Det har varit skitjobbigt att behöva kliva upp för att ungen inte hittar nappen mitt i natten.

Det går inte att "fylla" honom med mat med hjälpa av flaska (pumpa ur o ge el ge ersättning nått mål) innan han ska sova? O sedan kanske vagga honom till sömns istället? Typ i babysitter etc el ha honom i bärsjal? Min somnar ibland av sig själv o ibland när jag bara bär. Ett annat tips som alltid funkat med mina tre barn är att sitta i soffan med en kudde i knät och bebis på kudden o sedan vagga fram och tillbaka (ganska kort och snabbt ibland) då slipper man bära iaf. Hoppas du hittar nån lösning snart så det inte blir för jobbigt.
  • Twoblirthree
    Kellie13 skrev 2018-08-30 21:03:02 följande:

Jorå här går det bra förutom att kvällarna är jobbiga pga av Milo har magproblem från kl 5 på eftermiddagen tills han somnar vid 10 eller 11. Ganska jobbigt! Tur att man är två! Hur e era bebisars magar o hur sover dom på nätterna? 

Han kanske vill "äta upp sig" inför nattsovandet. Vill han ligga vid bröstet hela tiden från kl 17 tills han somnar för natten? Så är det för oss iaf och hon får ligga så mycket det bara går. Hon sover riktigt bra på nätterna. Mina andra två var oxå jobbiga på kvällarna men kanske hade de behövt mer närhet/amning på kvällen...(lätt o va efterklok). Lycka till!
  • Twoblirthree
    LissaE skrev 2018-08-30 15:15:12 följande:

Idag har vår kille varit på läkarkontroll på BVC, han är nu 1 månad och 4 dgr. Han är en rejäl kille som nu väger 6615 och 61 lång. Gått upp drygt två kg sen han föddes. Läkaren tyckte det var liiiite i överkant. Jag berättade att han äter ca 1 ggr/timme och använder mig som napp. Hon vill att vi ska försöka minska det (även för min skull). Vi har redan misslyckats, på knappa tre timmar (sen läkarbesöket) har han ätit 2 ggr.. hur gör man för att lyckas med detta? Låter honom skrika? Någon mer som används som napp? Napp övar vi med utan framgång. Sista veckan går det lättare att avleda honom men inte mer än några minuter. Annars tyckte de att han var väldigt tidig, han kan fokusera på babymobilen ovanför skötbordet och skratta åt den. Så han är inte bara tjock :) :)

För oss äter hon mer om hon fått sova längre innan...alltså är hon på väg o vakna och har bara sovit en kort stund så vaggar vi om henne snabbt. Om hon då sover lite längre så äter hon ett större mål när hon vaknar sedan och håller sig längre och verkar mer nöjd. Så har det varit för alla mina tre barn. Hon kräks mycket och rapar endel men verkar inte ha nån betydelse om hon ätit lite el mycket. Skrivit lite andra tips känna oxå. Hoppas det blir bättre.
  • Kellie13
    Utvandraren2 skrev 2018-08-31 00:32:26 följande:

Kellie13; det låter som min väninnas problem. Hon ammade och ammade, men dottern bara skrek och skrek. De testade att ge ersättning i tillägg, och då gick det bättre. Hon tror att hon hade för lite mjölk. Tyvärr fick dottern ont i magen av ersättningen, så då blev det skrik för det istället.

Usch, så tråkigt att läsa om era problem med bebisar som skriker. Man får ju så ont i hjärtat när de gör de, samtidigt som man blir galen när de aldrig slutar. Jag har jättetur, min dotters mage krånglar inte (förutom kräkandet).

mm ja tror iof inte att det e min mjölk han blir dålig av utan att han ammar för mkt så magen pallar inte pga det. Hoppas det blir bättre snart.
Svar på tråden Julibebisar 2018