LissaE skrev 2018-08-10 19:28:26 följande:
Hej på er! Jag behöver pepp! Nu har vår bebis blivit två veckor, var på BVC igår och då hade han gått upp från födelsevikten 4490 till 5275. Igår kändes allt okej men idag känner jag mig totalt låst. Det är vårt första barn ska nämnas såklart. Han är ljuvlig och galet efterlängtad. Men hur gör ni för att få ihop allt?
Han vill vara hos mig och med tillgång till bröstet 24/7. När han sover så är det på mig eller bredvid mig på natten. Övriga nätter så har han vaknat varannan timme ungefär men inatt har det varit 20-40 minuter mellan matningarna (kanske därför jag är nere och känner mig extra låst idag..). I två veckor har vi i princip suttit i soffan och kollat serier men nu vill jag inget annat än att komma ut i stallet en stund och ta hand om den delen också. Jag helammar, vilket jag gärna gör. Vi har pratat om att komplettera med flaska för att min man ska kunna mata men har då en oro för att han skulle dissa bröstet och välja flaskan vilket skulle bli lite merarbete känns det som. Kan ni peppa mig lite så jag vet att vi inte kommer sitta här ett år iaf? Jag har provat med bärsjal men då skriker han i panik. Vagnen kan vi gå en timme på fm men när den stannar så vaknar han. Min man gör verkligen sitt bästa för att ta honom men han duger inte riktigt.
Sorry för långt inlägg.
Här är det tredje barnet nu men känner igen mej såväl i det du skriver med mina två tidigare barn. Tror inte du ska va rädd att testa o pumpa ut o låta sambon ge ett mål så du får lite egen tid.
Min sambo fick ta mitt första barn två nätter i rad under första veckan o han gav på flaska då. Jag hade sparat lite bröstmjölk och sedan gav han ersättning resten som behövdes. Jag stoppade i öronproppar o sov i ett annat rum, höll på att bli helt knäckt innan dess. Ammade henne sedan i 10 månader utan bekymmer. Hon använde napp och vi körde med mams flaska och även amningsnapp ibland. Med tvåan blev det oxå flaska, napp och amningsnapp. Ville bara beskriva att det inte behöver bli bekymmer med flaska och baåp etc, kan funka bra ändå.
Nu med trean har vi testat några få gånger med napp o flaska men hon klöks rejält och verkar inte ha samma behov av att tutta som de andra två. Barn är olika trots samma föräldrar. Ha tålamod o ta hjälp av sambon. Tiden går fort och det ändrar sig ganska mycket snabbt. Lycka till!!