Inlägg från: riboflavin |Visa alla inlägg
  • riboflavin

Ska jag låta katten vara vildkatt eller låta henne bo i stor lägenhet och vara innekatt, snälla hjälp!

Jag blir också helt mållös. Nu kontaktar du bums valfritt kattpensionat och tar katten dit tills du kan ta hem henne i september eller kan omplacera henne. Katter ska ges tillsyn två gånger om dagen och mat och vatten på daglig basis, att du menar på att du inte längre äger katten är ingen ursäkt, du borde tagit tillbaka katten eller anmält de nya ägarna för länge sen när du insåg att de inte bryr sig ett skvatt om henne.

Det är fullt möjligt att ge en tidigare utekatt ett fantastiskt inneliv, det är hundra gånger bättre än att hon kämpar för mat, sover ute, går med ständiga fästingar och troligen också inälvsparasiter (hon är superhungrig men inte mager om magen för att hon antagligen är full med mask).

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Anonym (kattmamma) skrev 2018-07-26 06:58:09 följande:

Jag håller med om att katten inte kan vara utomhus om den inte får mat, vatten, kärlek och värme på vintern. Efter kommentarerna började jag fundera på vad folk tycker om vår katt situation. Våra katter började också kissa inomhus efter exponering till andra katter så de fick flytta ut. Vi bor på landet och har en gammal ladugård som de får bo i. Där har de värme på vintern, en dricksvatten fontän, kattsandlådor, regelbunden mat och mjuka bäddar. De vaccineras regelbundet och får fästing medel två gånger per sommar. Självklart får de också massor med kärlek. De är kastrerade/steriliserade. Är det ok för katterna att bo så eller borde vi ta in dem igen?

Under förutsättning att ni faktiskt uppfyller de krav som finns så är det ju helt ok. Jag har inga problem med att folk har utekatter på landet, så länge som dessa tas väl om hand. Din situation kan inte jämföras med en katt som bor på en fastighet där "ägaren" inte själv bor, som har så lite tillsyn och så begränsad kontakt med och vård från människor att den blivit förvildad. Väderskydd, mat och vatten tillgodoses inte heller.
  • riboflavin
    kma skrev 2018-07-26 15:23:22 följande:

Jag letade febrilt efter ett hem åt min katt men det var ingen som kunde ta emot henne. Jag åkte till veterinären där jag hade varit flera gånger innan med henne. Nu skulle hon äntligen få ro och somna in tänkte jag men icke veterinären ville inte avliva utan hon kände några på landet som hon sa kunde ta hand om min katt. Jag blev ju överlycklig men sen när jag hälsade på katten fick jag se att hon blev en stallkatt. Jag var där varje dag hela 2 veckor och såg till att hon fick mat och vatten. Men sen sprang hon bort och var borta i över en månad. Och nu såg dom henne igen. Jag var dit igen med mat och vatten då inte dom andra ägarna får tag på henne och då min katt är rädd för dom. Lyckligtvis är det en granne till dom som ger min katt mat. Och jag kan inte ha katten hos min hyresvärd och håller på kollar efter andra som kan ha henne men det finns ingen :(

Kan man lämna in katten på katthemmet och hämta henne när jag ska flytta eller blir hon automatiskt deras katt då?

Snälla säg inte att jag inte bryr mig och tar ansvar för det vet ni inget om det är bara fördomar.

Katthem tar i regel inte emot katter som har ägare, det finns alldeles för många herrelösa katter som behöver deras resurser. Det gör däremot kattpensionat, som är lite som ett hotel för katter vars ägare är bortresta eller liknande. Ta kontakt med ett i närheten så kan du komma och hälsa på regelbundet.

Du har chansen att få mig att ändra mig här, min bild av dig är att du inte tar tillräckligt ansvar.
Svar på tråden Ska jag låta katten vara vildkatt eller låta henne bo i stor lägenhet och vara innekatt, snälla hjälp!