Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Ska jag låta katten vara vildkatt eller låta henne bo i stor lägenhet och vara innekatt, snälla hjälp!

Självklart kan du inte lämna katten vind för våg utan mat och vatten, tillsyn,regelbunden avmaskning, plockning av fästingar osv. Varför har det nya hemmet inte tagit hand om katten?

• Dexter dot com
    Anonym (kattmamma) skrev 2018-07-26 06:58:09 följande:

Jag håller med om att katten inte kan vara utomhus om den inte får mat, vatten, kärlek och värme på vintern. Efter kommentarerna började jag fundera på vad folk tycker om vår katt situation. Våra katter började också kissa inomhus efter exponering till andra katter så de fick flytta ut. Vi bor på landet och har en gammal ladugård som de får bo i. Där har de värme på vintern, en dricksvatten fontän, kattsandlådor, regelbunden mat och mjuka bäddar. De vaccineras regelbundet och får fästing medel två gånger per sommar. Självklart får de också massor med kärlek. De är kastrerade/steriliserade. Är det ok för katterna att bo så eller borde vi ta in dem igen?

Tycker ni ordnat det bra för era katter och så länge ni ser till dom minst 2g/dag och tillgodoser deras behov av mänsklig kontakt och uppmärksamhet tycker jag dom verkar ha det bra. Sitter dom däremot och skriker utanför huset och vill in tycker jag ni ska testa om det funkar inne med en kattlucka så dom kan komma och gå som dom vill.
  • Dexter dot com
    kma skrev 2018-07-26 15:23:22 följande:
    Jag letade febrilt efter ett hem åt min katt men det var ingen som kunde ta emot henne. Jag åkte till veterinären där jag hade varit flera gånger innan med henne. Nu skulle hon äntligen få ro och somna in tänkte jag men icke veterinären ville inte avliva utan hon kände några på landet som hon sa kunde ta hand om min katt. Jag blev ju överlycklig men sen när jag hälsade på katten fick jag se att hon blev en stallkatt. Jag var där varje dag hela 2 veckor och såg till att hon fick mat och vatten. Men sen sprang hon bort och var borta i över en månad. Och nu såg dom henne igen. Jag var dit igen med mat och vatten då inte dom andra ägarna får tag på henne och då min katt är rädd för dom. Lyckligtvis är det en granne till dom som ger min katt mat. Och jag kan inte ha katten hos min hyresvärd och håller på kollar efter andra som kan ha henne men det finns ingen :(

Kan man lämna in katten på katthemmet och hämta henne när jag ska flytta eller blir hon automatiskt deras katt då?

Snälla säg inte att jag inte bryr mig och tar ansvar för det vet ni inget om det är bara fördomar.
    Katthem är till för hemlösa katter, inte för katter som har en ägare. Visst kan du fråga om dom tar emot henne mot betalning och att du betalar veterinärkostnaderna men klarar hon av att sättas i karantän i en liten bur? Bäst är ju att du lämnar henne på ett pensionat med tillgång till utebur tills du får din lägenhet eller att du struntar i resan och hälsar på dagligen och matar din katt där den befinner sig nu.
  • Dexter dot com
    kma skrev 2018-07-26 16:37:40 följande:
    Ja det är PRECIS det jag menar. Nu är hon ändå van att vara en stallkatt och hur snällt blir det då att ta henne till en lägenhet. Jag hade ju bokat tid för avlivning för att hon inte slutade kissa inne efter att ha provat allt. Men veterinären hade ju ett sånt himla bra hem åt henne istället. Men om veterinärer tycket det är bra för katter att vara stallkatter så är det väl okej då.
    Stallkatter som får omvårdnad, tillsyn, mat och vatten dagligen osv har oftast ett väldigt bra liv men du skriver ju att katten är vrålhungrig och stuckit från stallet, är rädd för ägarna mm och då är det ju självklart inte ett bra liv.
Svar på tråden Ska jag låta katten vara vildkatt eller låta henne bo i stor lägenhet och vara innekatt, snälla hjälp!