• N4t4li3

Försöken fungerar inte

Jag och min sambo har försökt bli gravida i ca 1,5år utan resultat (jag vet det finns många som har försökt en längre tid). Min mens har varit regelbunden om än min menscykel är ca 37 dagar lång. Denna månad fick jag upp hoppet då min mens är över två veckor sen (och fortfarande inte kommit). Graviditetstesten har varit negativa och känner mig inte gravid heller så måste vara någon anledning till att mensen inte vill komma denna månad. Nu då man passerat 25 för en liten stund sen så börjar vi fundera på att boka tid för utredning men samtidigt så tycker jag det känns extremt jobbigt eftersom jag är rädd att jag inte alls kan bli gravid och även nervös om dom säger att det måste ske med IVF. Någon som har uppmuntrade ord? Kanske själva hade problem men lyckades utan utredning?
    Tycker det är jobbigt även att prata med kompisar om då nästan alla har barn och säger bara att det händer för mig tillslut då jag inte känner på mig samma sak.

• Svar på tråden Försöken fungerar inte
  • Hontmail
    N4t4li3 skrev 2018-07-22 23:15:37 följande:

Jag och min sambo har försökt bli gravida i ca 1,5år utan resultat (jag vet det finns många som har försökt en längre tid). Min mens har varit regelbunden om än min menscykel är ca 37 dagar lång. Denna månad fick jag upp hoppet då min mens är över två veckor sen (och fortfarande inte kommit). Graviditetstesten har varit negativa och känner mig inte gravid heller så måste vara någon anledning till att mensen inte vill komma denna månad. Nu då man passerat 25 för en liten stund sen så börjar vi fundera på att boka tid för utredning men samtidigt så tycker jag det känns extremt jobbigt eftersom jag är rädd att jag inte alls kan bli gravid och även nervös om dom säger att det måste ske med IVF. Någon som har uppmuntrade ord? Kanske själva hade problem men lyckades utan utredning?

Tycker det är jobbigt även att prata med kompisar om då nästan alla har barn och säger bara att det händer för mig tillslut då jag inte känner på mig samma sak.

Jag tyckte det var en lättnad att bli utredd. Det var så fruktansvärt skönt att få reda på att det var för få spermier och vi slapp ha "tvångssex" på ägglossning. Efter utredningen fungerar äntligen sexlivet igen. Det är säkerligen en lättnad att få reda på att det inte är nått fel som att reda på vad felet är.

Det är även fruktansvärt skönt att äntligen få en chans att få barn via ivf. Så hemskt är det inte att göra ivf. Äggplock gör inte ont på alla och tar bara 10-15min. Dessutom får man lugnande och smärtstillande. Sprutorna känns inte om man tar bedövningssalva på innan och jag har mått betydligt bättre på ivf mediciner än biverkningarna på p-piller.

I samband med utredningen har man möjlighet att få samtalsstöd med kurator/psykolog också.

Tycker inte du ska vara rädd för ivf eller utredning! Men kanske är det så att inte ivf behövs ändå utan du bara ska ta ägglossningsstimulerande tabletter.
  • MrsAJ88

Är ni så pass unga, och inte ex. kraftigt överviktiga så att ni själva kan påverka fertiliteten genom viktnedgång, så borde det ha hänt något vid det här lagert, efter 1,5 år, om inget vore fel. Jag håller med hontmail ovan, för oss var utredning (vi har också manlig faktor med få spermier) och att äntligen kunna få barn med ivf bara en lättnad. Det kändes så skönt att äntligen komma vidare, att inte bara fortsätta med pliktskyldigt sex varje månad när ägglossningsstickorna visade positivt eftersom detta uppenbarligen inte fungerade för oss. Vi har nu gjort totalt 4 ivf och 8 embryoåterföringar vilket resulterar i en dotter på 2,5 år och ett syskon påväg (är gravid i v 25). Visst hade det varit smidigare (och billigare!!) att kunna få barn på naturligt sätt, men jag tycker heller inte att det varit så farligt med IVF, det är mest barnlösheten och längtan som varit det jobbiga. Och när man väl är i mål och får sin lilla bebis glömmer man snabbt vad som krävts för att komma dit, det är då värt det!! Sök hjälp och lycka till!

• N4t4li3

Jag är tacksam för era svar, Våran plan är nog att vänta 6månader till så att vi känner att vi verkligen har försökt, Vi försöker att inte räkna så mycket på när ägglossningen är för att ta bort pressen men man känner ändå en besvikelse varje gång mensen kommer, den här månaden var extra tung då mensen inte vill komma men stickorna är fortfarande negativa. Men vi har ett så pass aktivt sexliv så vi försöker verkligen att inte räkna eftersom att ett av tipsen vi har fått är att försöka att slappna av och inte tvinga något.

• MrsAJ88
    N4t4li3 skrev 2018-07-23 07:25:09 följande:

Jag är tacksam för era svar, Våran plan är nog att vänta 6månader till så att vi känner att vi verkligen har försökt, Vi försöker att inte räkna så mycket på när ägglossningen är för att ta bort pressen men man känner ändå en besvikelse varje gång mensen kommer, den här månaden var extra tung då mensen inte vill komma men stickorna är fortfarande negativa. Men vi har ett så pass aktivt sexliv så vi försöker verkligen att inte räkna eftersom att ett av tipsen vi har fått är att försöka att slappna av och inte tvinga något.

Vilket är det dummaste och mest obildade tips jag någonsin fått, ungefär som att slappna av skulle göra min makes spermier fler. Stress kan påverka fertiliteten endast om den är så uttalad att kvinnan upphör att ovulera (slutar ha ägglossning). Kvinnor blir gravida i krig och vid våldtäkt så att påstå att stress i allmänhet skulle påverka fertiliteten håller inte. Och att inte tänka på det är också struntsnack, alla som försöker aktivt tänker på det och ändå lyckas 85% inom 1 år.
  • Hontmail
    MrsAJ88 skrev 2018-07-23 08:56:58 följande:

Vilket är det dummaste och mest obildade tips jag någonsin fått, ungefär som att slappna av skulle göra min makes spermier fler. Stress kan påverka fertiliteten endast om den är så uttalad att kvinnan upphör att ovulera (slutar ha ägglossning). Kvinnor blir gravida i krig och vid våldtäkt så att påstå att stress i allmänhet skulle påverka fertiliteten håller inte. Och att inte tänka på det är också struntsnack, alla som försöker aktivt tänker på det och ändå lyckas 85% inom 1 år.

Jag håller helt med om att tipsen om att lägga skulden på kvinnan i form av "slappna av" så blir du gravid är det absolut mest värdelösa tips som finns. Jag ska ordna fram länken till Carl von Linnés (ivf kliniks) hemsida där det står att stress inte påverkar förmågan att bli gravid.

En inkompetent barnmorska sa att min mans x skulle slappna av när de haft sex i 2år utan resultat. Visade sig sen i förhållandet med mig att han inte kan göra kvinnor gravida. Min man trodde stenhårt på det men insåg att det nog var fel på honom eftersom jag blivit gravid på tre försök av tre med annan partner. Önskar att jag aldrig hade försök på vanligt vis med honom. Hade sparat så många tårar.

Sök hjälp direkt så ni kan få barn istället!
  • SvenOlsson
    Hontmail skrev 2018-07-23 11:44:11 följande:

Jag håller helt med om att tipsen om att lägga skulden på kvinnan i form av "slappna av" så blir du gravid är det absolut mest värdelösa tips som finns. Jag ska ordna fram länken till Carl von Linnés (ivf kliniks) hemsida där det står att stress inte påverkar förmågan att bli gravid.

Jag tror det finns en kärna av sanning i tipset. Dels på så sätt att sammandragningarna vid kvinnans orgasm ger simmarna en ordentlig skjuts. Dels att mannens kropp släpper ifrån sig fler simmare ju mer upphetsad han är. Men nej att slappna av gör ingen skillnad i sig. Nuförtiden är jag donator, men en gång i livet hade jag och min fd också svårt att skaffa barn. Pressen man lade på sig själv kopplat till erotikdödande schemalagt sex höll på ta all glädje ur förhållandet för båda. (Det blev dock barn till slut, efter en herdestund vi hade på semestern)
  • Hontmail
    SvenOlsson skrev 2018-07-23 16:52:13 följande:

Jag tror det finns en kärna av sanning i tipset. Dels på så sätt att sammandragningarna vid kvinnans orgasm ger simmarna en ordentlig skjuts. Dels att mannens kropp släpper ifrån sig fler simmare ju mer upphetsad han är. Men nej att slappna av gör ingen skillnad i sig. Nuförtiden är jag donator, men en gång i livet hade jag och min fd också svårt att skaffa barn. Pressen man lade på sig själv kopplat till erotikdödande schemalagt sex höll på ta all glädje ur förhållandet för båda. (Det blev dock barn till slut, efter en herdestund vi hade på semestern)

Det är fantastiskt att ni donatorer finns! <3
  • SvenOlsson
    Hontmail skrev 2018-07-23 21:33:14 följande:

Det är fantastiskt att ni donatorer finns! <3

Tack!
  • Trullis82

Hej!

Jag o min man har två barn som blivit till på normalt vis utan problem. O utan tänk alls. Visste inte förens nu hur en cykel egentligen fungerar o hur komplicerat allt är egentligen. Det är inte ?bara? att ha sex o vips så e man gravid.

Vi var klara med barn men kände helt plötsligt att , nä en liten till skulle vara mysigt.

Men efter att ha försökt sedan sep 2016 så sökte vi hjälp.

Det behöver ju inte vara problem med kvinnan utan lik väl mannen så även ett sperma prov togs. Hans simmare är normala o det finns måååååånga.

Men efter noggranna undersökningar visar det sig att jag inte får egna ägg.

Mens som vanligt o äl flytningar i överflöd men inga ägg. När jag sedan fick medicin för att få ägg o den ändå inte fungerade visade det sig att jag inte hade äl utan äggen växte tills dom sprack.

Så jag äter medicin för att få ägg. Sedan går på VUL för att se äggens storlek. När ägget/äggen är minst 20mm tar jag en spruta på mig själv så dom släpper.

Det har fungerat o jag blev gravid men fick tidigt missfall.

Så gör en utredning för problemet kan vara så simpelt.

Du kommer känna dig mycket lugnare. Att fortsätta ytterligare 6 mån med att hoppas o sedan bli förtvivlad är ju bara plågsamt.

Något du skulle kunna be om som egentligen inte kräver en stor utredning är att när du vet att du haft äl så be om att få göra ett blodprov. Då ser man via provet om du haft äl denna mån el inte.

Man har normalt äl 10 mån per år. Alltså inte varje månad. O alla är olika.

Lycka till nu.

• hejhejhejhejhejhej

Trullis 82, några tips om bra ställen att göra utredning på?? Bor i Sthlm, har samma problem som trådstartaren, och har mest hört negativt om Sophiahemmet och ett annat ställe jag glömt namnet på.. Eller någon annan i tråden som bor i Sthlm och vill tipsa om ett bra ställe för utredning?

• Jooosen
    hejhejhejhejhejhej skrev 2018-08-02 16:33:15 följande:

Trullis 82, några tips om bra ställen att göra utredning på?? Bor i Sthlm, har samma problem som trådstartaren, och har mest hört negativt om Sophiahemmet och ett annat ställe jag glömt namnet på.. Eller någon annan i tråden som bor i Sthlm och vill tipsa om ett bra ställe för utredning?

Jag har faktiskt hört bra om Sophiahemmet! Vi kommer göra ivf där i höst förhoppningsvis! Dock gjorde vi utredning på mama Mia Karlaplan o den utredningen var sämst!! Så rekommenderar inte dom iallafall!
    Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • vill2017

Hej,

Jag går hos Sophiahemmet och tycker att de är jättebra. De är snabba med att ringa upp och att ge tider och får mig att känna mig uppmärksammad när jag är där.

Jag går hos Arthur och han är toppen! Väldigt snäll och proffsig. 
  • Trullis82

Jag bor i Östergötland
  • Corneliass

Ägglossningstester hjälpte för oss! 
     Vi hade försökt i ca 1 år utan resultat och enda och första gången jag fick ett starkt plus på stickan så lyckades vi! Så testa med det om du vill :) 

Gravid med första barnet
  • hejhejhejhejhejhej

Ok, tack, då kanske man ska lite på det goda rykte de ju faktiskt har, generellt. Jag har läst väldigt missnöjda kommentarer om dem och speciellt gällande gyn. Men vet att många ju vänder sig till dem och står i kö för att komma dit!

• Hoppomliv
    N4t4li3 skrev 2018-07-22 23:15:37 följande:

Tycker absolut att ni ska söka hjälp och utreda! Det är en lång och jobbig process men ångrar inte en sekund att vi sökte hjälp. När man väl får hjälp känns det som en lättnad, och ju snabbare utredningen kommer igång desto bättre! Ni kan ju fortsätta försöka på egen hand under tiden men som sagt processen är lång men verkligen värd det!

Håller dock tummarna för att din försenade mens betyder något.
Svar på tråden Försöken fungerar inte