• Joyho

Är 19 lågt i p- ferritin

Det där är så individuellt och vad som är lågt för någon annan behöver inte vara lågt för dig. Har du något tidigare värde att jämföra med?

Jag hade ferritin på 4,2. Då hade jag brist och kände av det. Nu ligger jag på mellan 12-14 men mår bra. Jag kom aldrig över 20 ens under behandlingen. Som så mycket annat, det viktigaste är hur du mår och att du följer DIN kurva. Alltså att dina värden inte tidigare legat på 100 och nu på 19.

Samma sak med Hb. Man kan ha järnbrist på 130, trots att det är över referensområdet men man kan också ligga bra på 110, även om det är lite under. Utgå ifrån dig själv och ditt mående.

• Joyho
    1234568 skrev 2018-07-22 14:06:11 följande:

Och övre gränsområdet för hb för en kvinna är 155 (inte 130). Och man kan även ha "individuell anemi". Det betyder att om du haft 150 i hb, och det mitt i allt ligger 20 steg lägre , på 130, då har du anemi. Anemi diagnos kan ges på 2 olika sätt. 1: hb värde lägre än referensvärdet. 2: Hb 20 steg (eller mer) lägre än tidigare uppmätt värde.

Jag kanske uttryckte mig otydligt, jag menade inte att 130 var över högsta referens utan att det var gott och väl inom referens (över lägre gränsen) och jag menade just som du skriver att det plötsligt sjunker kraftigt från ditt eget normalvärde som du skriver, 20 g/L t.ex. då är det anemi oavsett att det är inom referensområdet.

Har du nån källa på det där ang. P-ferritin under 30? Det är inget som jag fått lära mig.
  • Joyho
    1234568 skrev 2018-07-22 16:42:14 följande:

Har jobbat inom vården länge, och även varit drabbad själv. Även min läkare sa att allt under 30 är järnbrist. Fick kämpa 1 år med järn tabletter innan jag kom upp på rimliga värden. Jag hade dock järnbristanemi, och hade gått med det länge. 10 år... Och som du säger, mått bra. Tills jag en dag inte mådde bra längre.  Ferrit 5, TfR 6.8. Hb 120 (normalt 155 för mig). Mina symptom eskalerade enormt när Hb sjönk under 130. Orsaken för mig var heliko bakterien som orsakat små sår..

Det enda jag har lärt mig (jobbar också inom vården) är att under 30 KAN indikera järnbrist men innebär inte per automatik att så är fallet. Och jag vet att inflammation höjer ferritinet, men det gör ju fortfarande bara att det kan vara, inte alltid är. Men jag ska sätta mig och läsa igenom det där när jag har tid. Vore intressant att läsa eftersom varken läkare jag träffat som patient eller som jag jobbar med har någonsin sagt att det alltid är brist under 30. Då borde ju rimligen ref.värdet gå vid 30 också om allt annat per automatik diagnostiserar brist.

Men oavsett TS, känn efter hur du mår och kolla upp om du har några tidigare värden av hb, ferritin, transferritin, järn m.m. som du kan jämföra med åt vilket håll det gått.
Svar på tråden Är 19 lågt i p- ferritin