Är 19 lågt i p- ferritin
Har 19 i p ferritin och ser att ref.värde är från 10 men upp till 290.
Ses 19 som järnbrist och behandlas?
Har 19 i p ferritin och ser att ref.värde är från 10 men upp till 290.
Ses 19 som järnbrist och behandlas?
Det är lågt. Ska behandlas. Allt under 30 är total järnbrist, och gärna ska ferritin ligga över 50...gärna mot 100 (för en kvinna).
Utred först varför du ha järnbrist, sedan behandla, Börjar du äta järn utan att veta varför du har järnbrist (och åtgärdar det), då är risken stor att ferritin sjunker när du slutar med järn, och du är tillbaka på ruta ett.
B12 och folat och D-vitamin är bra att testa också. Är alla låga så kan man misstänka tt problemet ligger i tarmen/magen. Att den helt enkelt av någon anledning har svårt att ta upp dessa ämnen av någon orsak.
Riklig mens, amning, graviditet. Allt sådant som kan ge järnbrist. Vegetariansk kost en annan orsak. Hård träning under lång tid. Sedan allvarligare orsaker som blödningar och sjukdomar.
Tack för svaret
Det där är så individuellt och vad som är lågt för någon annan behöver inte vara lågt för dig. Har du något tidigare värde att jämföra med?
Jag hade ferritin på 4,2. Då hade jag brist och kände av det. Nu ligger jag på mellan 12-14 men mår bra. Jag kom aldrig över 20 ens under behandlingen. Som så mycket annat, det viktigaste är hur du mår och att du följer DIN kurva. Alltså att dina värden inte tidigare legat på 100 och nu på 19.
Samma sak med Hb. Man kan ha järnbrist på 130, trots att det är över referensområdet men man kan också ligga bra på 110, även om det är lite under. Utgå ifrån dig själv och ditt mående.
Det där är så individuellt och vad som är lågt för någon annan behöver inte vara lågt för dig. Har du något tidigare värde att jämföra med?
Jag hade ferritin på 4,2. Då hade jag brist och kände av det. Nu ligger jag på mellan 12-14 men mår bra. Jag kom aldrig över 20 ens under behandlingen. Som så mycket annat, det viktigaste är hur du mår och att du följer DIN kurva. Alltså att dina värden inte tidigare legat på 100 och nu på 19.
Samma sak med Hb. Man kan ha järnbrist på 130, trots att det är över referensområdet men man kan också ligga bra på 110, även om det är lite under. Utgå ifrån dig själv och ditt mående.
Och övre gränsområdet för hb för en kvinna är 155 (inte 130). Och man kan även ha "individuell anemi". Det betyder att om du haft 150 i hb, och det mitt i allt ligger 20 steg lägre , på 130, då har du anemi. Anemi diagnos kan ges på 2 olika sätt. 1: hb värde lägre än referensvärdet. 2: Hb 20 steg (eller mer) lägre än tidigare uppmätt värde.
Och övre gränsområdet för hb för en kvinna är 155 (inte 130). Och man kan även ha "individuell anemi". Det betyder att om du haft 150 i hb, och det mitt i allt ligger 20 steg lägre , på 130, då har du anemi. Anemi diagnos kan ges på 2 olika sätt. 1: hb värde lägre än referensvärdet. 2: Hb 20 steg (eller mer) lägre än tidigare uppmätt värde.
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2754511/
Finns bra tabeller på hur värdena ser ut vid järnbrist längre ner på sidan. Innan tabellen information om ur man tolkar ferritin. Allt under 30 diagnostiserar järnbrist. Men även högre värden kan innebära järnbrist (om det tex finns en närvarande inflammation-då det höjer ferritin)
Finns hur mycket källor som helst över detta : ) Men denna är pålitlig
Har jobbat inom vården länge, och även varit drabbad själv. Även min läkare sa att allt under 30 är järnbrist. Fick kämpa 1 år med järn tabletter innan jag kom upp på rimliga värden. Jag hade dock järnbristanemi, och hade gått med det länge. 10 år... Och som du säger, mått bra. Tills jag en dag inte mådde bra längre. Ferrit 5, TfR 6.8. Hb 120 (normalt 155 för mig). Mina symptom eskalerade enormt när Hb sjönk under 130. Orsaken för mig var heliko bakterien som orsakat små sår..
Har jobbat inom vården länge, och även varit drabbad själv. Även min läkare sa att allt under 30 är järnbrist. Fick kämpa 1 år med järn tabletter innan jag kom upp på rimliga värden. Jag hade dock järnbristanemi, och hade gått med det länge. 10 år... Och som du säger, mått bra. Tills jag en dag inte mådde bra längre. Ferrit 5, TfR 6.8. Hb 120 (normalt 155 för mig). Mina symptom eskalerade enormt när Hb sjönk under 130. Orsaken för mig var heliko bakterien som orsakat små sår..
Letade efter gamla värden, men hittade inget.
Läkaren skrev ej ut järntillskott och tyckte inte något var fel. Men jag känner det. Är blå under ögonen och så trött under ögonen så att det nästan smärtar. Är trött och irriterad så jag tror helt klart på att jag borde ta extra järn för att må bättre. Så det tänker jag göra under en kort period för att se hur jag mår. Vet att det kan vara skadligt i längden. Men en låg dos tänker jag mig. Min son fick det när han låg på
12 och fick niferex. Så jag tror att jag också skulle behöva det
Hade 37 i ferritin i början av denna grav. men började inte äta järntabletter förrän tre månader efter. Då hade mitt HB sjunkit från 126 till 115 och 4 veckor efter låg det på 110. Jag äter Niferex 1 tablett om dagen och har inte tagit ett nytt HB på ett tag.. Funderar dock på att ta en dos blutsaft också om dagen så att det inte sjunker ännu mer.. :(
Men du kanske inte är gravid, TS, hehe. :D
Letade efter gamla värden, men hittade inget.
Läkaren skrev ej ut järntillskott och tyckte inte något var fel. Men jag känner det. Är blå under ögonen och så trött under ögonen så att det nästan smärtar. Är trött och irriterad så jag tror helt klart på att jag borde ta extra järn för att må bättre. Så det tänker jag göra under en kort period för att se hur jag mår. Vet att det kan vara skadligt i längden. Men en låg dos tänker jag mig. Min son fick det när han låg på
12 och fick niferex. Så jag tror att jag också skulle behöva det
Ska göra!
Har redan inhandlat:)
Tack