Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Rädd 1 åring?

Jag ser gärna att min son (snart 3år) tar kontakt med andra barn. Helst springer jag inte efter honom eftersom jag upplever att det ofta blir svårare för barnen att ta kontakt då. Dock ser jag till att ha koll på honom och vid enstaka tillfällen har det andra barnet dragit sig undan varpå jag förklarar för min son att "Hen vill inte just nu" "Hen kanske är blyg som du är ibland" o.s.v. Jag skulle aldrig skälla på honom för det (dock har han aldrig tagit tag i någon heller). Barn som kommer fram när han inte vill så förklarar jag helt enkelt för dom att han inte vill just nu.

Det är utifrån hur barnet reagerar som jag eventuellt agerar. Jag antar inte i förväg att andra barn ex är blyga och inte vill hälsa och stoppar honom innan.

När det kommer till andras föräldrars brist på reaktion ibland så är det något man inte kommer ifrån och jag har inga problem med att säga åt (eller för den delen uppmuntra) andra barn om inte deras föräldrar själva sköter det. Jag har varit med om föräldrar som står precis intill när deras barn försöker knuffa ner mindre barn från ex rutschkanan och inte verkar märka när jag säger åt deras barn att man inte får göra så.

Svar på tråden Rädd 1 åring?