nihka skrev 2018-08-14 22:32:21 följande:
WOW! 28,8 % Det är helt otroligt. Dina YouGov-siffror är till och med bättre än YouGovs egna siffror
YouGovs senaste mätning visar en nedgång med nästan 3% till 25.7 från 28,5. Hur många konton har du själv i YouGovs självrekryterande webbpanel? Jag känner en person som har 10.
Jag tycker Yougov är toppen. Deras glädjesiffror kommer uppmuntra fler att slänga bort sin röst på MED eller AFS i tron att de har en chans att klara fyraprocentsspärren. Det blir bra med 3,9 procent på båda som vi drar av från SDs 20% som gör att de landar på 12,2%
yougov.se/news/2018/08/10/okad-polarisering/
I Juni var undersökningen på 28,5% och Januari 2016 var det 28,8%.
Så påståendet stämmer av Olle.p.
Även får vi inte glömma bradley effekten.
Även får vi inte heller glömma att Yougov väljer vem som ska få svara på dessa undersökningar.
F. Hur kan ni förhindra att människor – exempelvis med extrema politiska åsikter av ett eller annat slag – går med i YouGovs panel för att påverka era resultat?
S. När vi genomför politiska opinionsundersökningar är de allra flesta deltagarna sådana som vi rekryterar via andra noga utvalda källor. Vi granskar dessutom noga den minoritet som spontant registrerar sig på YouGovs webbplats, och om vi skulle upptäcka några plötsliga avvikelser i deras beteendemönster har vi möjlighet att utesluta dem ur våra undersökningar.
Man bör betänka att en organisation som vill ”flytta” våra resultat väsentligt åt något håll skulle behöva infiltrera mer än 1 000 respondenter. Ett sådant försök skulle vi avslöja direkt.
F. Hur kan jag lita på att YouGovs undersökningar genomförs på ett korrekt sätt?
S. YouGov är medlem i branschorganisationerna SMIF och ESOMAR och följer dess regelverk.