Anonym (Emot) skrev 2018-07-16 23:34:47 följande:
Sååå det är OK att staten begränsar möjligheten till abort, en kvinnas val, hennes kropp, men inte föräldraförsäkringen? Hm. Hur tänkte du nu?
De finns personer som inte upptäcker graviditet förrän väldigt sent. Blödningar, oregelbunden mens, kanske inte ens har haft mens på länge, kanske är tonåringar som inte har fått regelbunden mens än, kanske tom äter p-piller. Och upptäcker att dem är gravid men sent. Alla väljer inte att skapa liv. Då ska det alltså ligga på socialstyrelsens beslut till en abort men inte kvinnan själv? Är det rimligt att byråkrati och lagar ska bestämma om en kvinna som inte vill behålla graviditeten ändå ska göra det?
Bör va sagt att det är en otroligt liten procent som gör abort efter vecka 12. Men jag tycker inte att vi ska tro att den möjligheten inte ska behövas. Och då utan myndigheternas inblandning.
Graviditeten är inte den gravidas kropp, den är bara i kroppen. Det är ovanligt med sådana blödningar (dock har jag själv haft det, men inga tvivel om att jag har varit gravid pga illamående) och som i resten av EU finns det ett etiskt råd Som man ska söka om man har goda skäl efter vecka 12.
I Sverige är det fritt fram oavsett orsak.
Och var ligger pappans rättigheter?
Att genomgå en abort där kvinnan föder fram barnet är traumatiskt för alla involverade. Det finns par som gladeligen skulle adoptera barnet.
Framförallt tycker jag att vi ska skydda de ofödda människoliven.