Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

När man köper en födeledagspressent som ett barn inte tycker om

Hej!

Min kompis barn fyllde tre år. Ett barn som jag i övrigt får bra kontakt med. Jag frågade mina kompisar, barnets föräldrar. De sa att jag inte behöver besvära mig och köpa någon present egentligen, men de sa samtidigt att barnet är förtjust i Micke Mus och Mimmi Mus, men ingenstans kunde jag finna sådana dockor. Så jag köpte en stor teddy björn istället.

På kalaset, fick barnet öppna presenten. Och det syntes ingen glädje, bara ifrån barnets äldsta syster som är fem år, som ''tvingande'' mig att se på när gåvan skulle öppnas.

Men födelsedagsbarnet visade ingen som helst glädje, och till och med inte ville säga tack. Genom att skaka på huvudet, när hennes mamma (min kompis) sa: ''Vad säger man. Skall du inte säga tack?''. Och så fick hennes mamma i princip påtvinga henne att man skall säga tack.

Jag vet att denna tråd kanske är löjligt, men jag vart lite ledsen över att jag inte kunde hitta någon sådan docka som hon egentligen ville ha. Nej, födelsedagsbarnet sa aldrig vad jag skulle köpa. Utan det var föräldrarna som talade om vad hon skulle vilja ha.

De hade dekorerat huset med Micke Mus och Mimmi mus bilder.

Jag kände mig så dum och samtidigt ledsen.

Fast föräldrarna sa, det beror på att hon är trött och så är det massa människor. Fast, det där kan ju både vara sant och ändå inte.

Jag kanske överdriver nu, men tror ni man kanske svikit hela familjen och inte bara födelsedagsbarnet eller något?

Jag sa till mina vänner att jag inte kunde hitta Micke Mus-docka. Men föräldrarna förklarade om att det absolut inte gör någonting och födelsedagsbarnet är bara trött.

En annan vän på kalaset sa att hon är bara trött, men det märktes att hon tyckte om det.

Jag vet inte hur mycket det syntes att jag vart ledsen och kände mig dum. Jag försökte hålla igen masken och fortsätta le.

Men..Ja, jag är en känslig person, mycket känslig person!

Vet inte vad min poäng med denna tråd är. Kändes lite skönt att skriva av sig på ett forum..

• Svar på tråden När man köper en födeledagspressent som ett barn inte tycker om
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Min) skrev 2018-07-08 10:57:06 följande:

Min yngsta dotter som nu är 5 år har typ aldrig gillat några presenter/julklappar när hon öppnar dom, fryner på näsan och skakar på huvudet.

Dagen efter kan hon inte släppa sakerna, älskar de och säger att det är precis vad hon velat ha, men som sagt inte samma glädje inför "present-köparen" när hon öppnar.

Menar att det brukar vända när de smält hela upplevelsen lite..

Åhhh, vilken lättnad att få höra det här, tack så mycket!!

Jag hoppas det gäller detsamma för denna födelsedagsbarnet!

Tack igen, det var verkligen en stor lättnad att få läsa ditt inlägg!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (mmm) skrev 2018-07-08 17:23:09 följande:

Men ett så litet barn som 3 år får man faktiskt förlåta om det inte kan "hålla masken" och tacka för en pressen man inte ville ha! Tycker de är alldeles för höga krav att fätvnta sig av ett så lett barn, at det ska ha lärt sig en sån social kod, som verkligen inte är så lätt att hantera ens för alla vuxna. 

Sen, den som ger en present till en 3-ring får också vara beredd på just detta, och en del barn gillar papperet och snörena mer än innehållet, typ Flört 

Sen TS, om du själv blir så ledsen låter det mer som om du gav för egen del, känslan av att du är "så snäll" och inte så mycket för att du ville glädja barnet? Det kanske inte alls är sån du är men lite de vibbarna får jag om en vuxen blir så ledsen över en 3-årings reaktion just på ett paket. 

Det där sista du skrev, jag förstod inte det alls. Hur menar du?

Jag gav pressenten för min egen del - Punkten förstod jag, att du menade. Men resten.

• Anonym (Ledsen)
    Jemp skrev 2018-07-08 17:06:11 följande:

Jag tycker inte att det var dumt att köpa ett gosedjur och tror ingen "anklagar" dig eller att någon vuxen är besviken på dig öht.

Mitt barn är 2,5 och jag tänkte skriva nåt i samma stil som femåringen ovan. Han har inte riktigt förstått grejen med paket än och många saker får ett rätt likgiltigt mottagande men blir mer eller mindre viktiga på sikt. Har nog inget han inte leker med öht.

Jemp skrev 2018-07-08 17:08:39 följande:

Och om den nu inte skulle bli omtyckt så är det tråkigt, men ingen katastrof. Det är inte ett svek mot någon.

Tack så mycket för ditt inlägg!! :)

• Anonym (Ledsen)
    Physalis skrev 2018-07-09 15:13:07 följande:

Hej ts

Du har inte svikit någon utan du gjorde ditt bästa.

Vad gäller treåringen så är det en knepig ålder. Barnet är säkerligen är inte van vid såna situationer där alla uppmärksamhet är riktat mot hen vilket kan vara jobbigt. Utöver detta så är paketöppning en situation där det är höga förväntningar på paketöppnaren att den ska vara artig och gärna också glad för varje paket och visa upp denna glädje på ett tillfredsställande sätt. Alltså kan det bli rätt tufft för en treåring att prestera vilket ofta slutar med att barnet sparkar bakut och gör tvärtom.

Det är mycket möjligt att barnet efter att alla gått hem och får undersöka sina nya ägodelar i lugn och ro, gillar din present. Det är också möjligt att den faller i glömska bland alla andra nya saker.

Egentligen är det samma sak som när du ger presenter till vuxna, ibland gillas det och ibland träffar man fel. Bara att det här barnet ännu inte vant sig vid såna socialt krävande situationer ännu, därför får du se exakt vad barnet tycker och tänker just då. Vilket som sagt kanske inte har med din present att göra, utan själv situationen.

Hej, det är så många som har skrivit om att ett barn kan vänja sig vid leksaken senare. Det du skrev tyckte jag lät väldigt logiskt och så klokt.

Det är klart att det måste ha varit jobbigt för barnet och denne har förlorat sin energi.

Det var relativt många på kalaset, många vuxna. Lät så otroligt klok det du skrev, om det där med att barnet var snarligen ovan vid sådan enorm uppmärksamhet.

Tack för ditt inlägg, jag känner att jag fått lite mer kött på benen när det kommer till barn.

Jag kände mig lite ledsen under och lite efter kalaset.

Svar på tråden När man köper en födeledagspressent som ett barn inte tycker om