• Anonym (Ledsen)

När man köper en födeledagspressent som ett barn inte tycker om

Hej!

Min kompis barn fyllde tre år. Ett barn som jag i övrigt får bra kontakt med. Jag frågade mina kompisar, barnets föräldrar. De sa att jag inte behöver besvära mig och köpa någon present egentligen, men de sa samtidigt att barnet är förtjust i Micke Mus och Mimmi Mus, men ingenstans kunde jag finna sådana dockor. Så jag köpte en stor teddy björn istället.

På kalaset, fick barnet öppna presenten. Och det syntes ingen glädje, bara ifrån barnets äldsta syster som är fem år, som ''tvingande'' mig att se på när gåvan skulle öppnas.

Men födelsedagsbarnet visade ingen som helst glädje, och till och med inte ville säga tack. Genom att skaka på huvudet, när hennes mamma (min kompis) sa: ''Vad säger man. Skall du inte säga tack?''. Och så fick hennes mamma i princip påtvinga henne att man skall säga tack.

Jag vet att denna tråd kanske är löjligt, men jag vart lite ledsen över att jag inte kunde hitta någon sådan docka som hon egentligen ville ha. Nej, födelsedagsbarnet sa aldrig vad jag skulle köpa. Utan det var föräldrarna som talade om vad hon skulle vilja ha.

De hade dekorerat huset med Micke Mus och Mimmi mus bilder.

Jag kände mig så dum och samtidigt ledsen.

Fast föräldrarna sa, det beror på att hon är trött och så är det massa människor. Fast, det där kan ju både vara sant och ändå inte.

Jag kanske överdriver nu, men tror ni man kanske svikit hela familjen och inte bara födelsedagsbarnet eller något?

Jag sa till mina vänner att jag inte kunde hitta Micke Mus-docka. Men föräldrarna förklarade om att det absolut inte gör någonting och födelsedagsbarnet är bara trött.

En annan vän på kalaset sa att hon är bara trött, men det märktes att hon tyckte om det.

Jag vet inte hur mycket det syntes att jag vart ledsen och kände mig dum. Jag försökte hålla igen masken och fortsätta le.

Men..Ja, jag är en känslig person, mycket känslig person!

Vet inte vad min poäng med denna tråd är. Kändes lite skönt att skriva av sig på ett forum..

• Svar på tråden När man köper en födeledagspressent som ett barn inte tycker om
  • Anonym (Mo)

Förmodar att du menar Musse pigg, eller mickey mouse. Det är var ganska puckat att köpa en random gosedjursnalle till en 3-åring. Då hade typ vilket pyssel eller leksak som helst varit bättre. Tror inte det är långa 3-åringar som bryr sig om nallar.

MEN

De flesta 3-åringar gör så. Dom kan inte dölja sitt missnöje och kan gärna börja böla när dom får något dom inte vill ha. Så ta det inte personligt.

• legomum

Du frågade vad barnet gillar men köper något annat. En treåring maskerar inte sina känslor så du fick precis veta av barnet vad barnet tyckte om din nalle.

Ja det är fånigt av dig att bli besviken. Nästa gång kan du om du inte hittar det du söker efter titta efter böcker, pussel, pennor av olika sorter (tusch/färgpennor/blyertspennor/gelpennor) små block, plus plus, play doh, kinetic sand osv.

Hittar man inte det man vill köpa titta åt ett annat håll.

Det blev fel denna gång men so what? Du och barnet överlever.

Du kan alltid fråga här på fl vad andra barn i samma ålder gillar och be om tips.

Nästa gång blir det fyllträff.

• legomum

"Nästa gång blir det fyllträff"

Rackarns menar ju förstås fullträff... haha

• Anonym (Min)

Min yngsta dotter som nu är 5 år har typ aldrig gillat några presenter/julklappar när hon öppnar dom, fryner på näsan och skakar på huvudet.

Dagen efter kan hon inte släppa sakerna, älskar de och säger att det är precis vad hon velat ha, men som sagt inte samma glädje inför "present-köparen" när hon öppnar.

Menar att det brukar vända när de smält hela upplevelsen lite..

• Anonym (Oj)

Värderar dig efter prestationer much?

Du är alltså upprörd över att en unge inte uppskattade en sketen nalle som inte ens var ditt förslag? Nästa gång ta inte och fråga andra vad du ska köpa, ta eget initiativ var idérik och våga vara lite outside the box.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Min) skrev 2018-07-08 10:57:06 följande:

Min yngsta dotter som nu är 5 år har typ aldrig gillat några presenter/julklappar när hon öppnar dom, fryner på näsan och skakar på huvudet.

Dagen efter kan hon inte släppa sakerna, älskar de och säger att det är precis vad hon velat ha, men som sagt inte samma glädje inför "present-köparen" när hon öppnar.

Menar att det brukar vända när de smält hela upplevelsen lite..

Åhhh, vilken lättnad att få höra det här, tack så mycket!!

Jag hoppas det gäller detsamma för denna födelsedagsbarnet!

Tack igen, det var verkligen en stor lättnad att få läsa ditt inlägg!
  • Anonym (kia)

Jag tycker inte man ska tvinga ett barn att säga tack i en sån situation, de förstärker bara föreställningen av att presenten var oönskad. Hon kommer säkert att uppskatta nallen senare när hon inte har en massa press och förväntningar.

• Anonym (kia)

För övrigt bör tråden ligga under relationsproblem eller annan kategori än sorg.

• Anonym (Moa)
    Anonym (kia) skrev 2018-07-08 11:13:14 följande:

Jag tycker inte man ska tvinga ett barn att säga tack i en sån situation, de förstärker bara föreställningen av att presenten var oönskad. Hon kommer säkert att uppskatta nallen senare när hon inte har en massa press och förväntningar.

Jag tycker man kan kräva/lära av barn att tacka för presenten direkt när dom får den inte nödvändigtvis över innehåller för man har ju tackat en gång redan. Men över att man får ett paket.. Men ren artighet kräver att man tackar även för innehållet.
Svar på tråden När man köper en födeledagspressent som ett barn inte tycker om