• Anonym (Nej)

Vill inte!! Vill behålla

Snart dags för abort! Jag vill inte! Jag gråter och går in och ser hur utvecklingen är vecka för vecka. Just nu ska den vara stor som ett äpple.

Jag vill inte!!!!!!! Jag är så ledsen!! Det känns som jag dödar!!

Min sambo vill inte just nu.

Jag känner många som inte kan få barn och det gör ont i mig. Jag frågade om jag fick föda fram barnet och adoptera bort om det var friskt men sambon ville inte. Varför ta bort ett liv!!! Många kan inte ens få och här ska jag ta bort!!

Jag kan inte sluta tänka på hur det skulle se ut, jag tror starkt på att det är en flicka, jag har känt det bara.

Jag hoppas jag kan övertala sambon. Om han inte vill får jag respektera och tänka att det inye är rätt nu. Jag är så rädd att bli ensamstående och skaffa barn med någon jag sedan ångrar .

(Vi använde kondom. Mina p-piller hade tagit slut och ville testa nytt så där emellan använde vi kondom. Men ena gången så åkte den ut i mig kondomen och andra gången sprack den. Så behöver ni inte fråga om hur det hick till! )

• Svar på tråden Vill inte!! Vill behålla
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2018-07-06 14:01:51 följande:

Nu skyddade sig paret aktivt mot graviditet. Någon som brukar betyda att båda är överens om att man inte vill ha barn tillsammans.

Det betyder inte att man har kommit överens om att en abort ska genomgå i händelse av abort.

Är du en sån där korkskalle som tror att abort är som att klämma en finne eller? Läs på lite.
  • Anonym (Erika)

Vill du absolut inte göra abort, gör du det inte. Det är 100% ditt val att bestämma.

• Anonym (Nja)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2018-07-06 12:50:04 följande:

Hon blir inte tvingad till abort. Men han kan bli tvingad till att bli pappa. Hur ska han kunna förlåta henne om hon tvingar honom bli pappa till ett barn han inte vill ha? Han kanske drömmer om att en dag få en kärnfamilj i en relation där det känns rätt med barn? Han kanske hatar henne för att hon tar bort den drömmen för honom? Hatar henne för att han inte kommer få chans att vara den pappan han vill kunna vara?

Jag hade verkligen hatat dem som tvingade mig att få barn med fel person eller i en tid i livet då jag inte var redo. Jag ville ge mina barn allt. En kärleksfull och mogen kärnfamilj med föräldrar som varit tillsammans länge. Jag ville ge dom en barndom med föräldrar som båda hade råd att vara hemma länge och mycket. Och en uppväxt på landet med skog och djur. Därför väntade jag tills jag var 30+ och kunde ge barnen detta. Jag ör så glad att ingen kunde tvinga på mig ungar som var tvingade att växa upp med mindre.

Dom flesta vill inte ha barn med varenda person som man har samlag med. Dom flesta tror också att barnaskapande är ett gemensamt beslut.

Enligt statistiken så ångrar mycket få personer en abort. Den vanligaste känslan efter en abort är lättnad enligt forskningen.

Kan man absolut inte tänka sig att få barn under några omständigheter så får man antingen sterilisera sig eller låte bli sex. Du tycker att det är rimligare att kräva abort av kvinnan än ansvar för sina handlingar av mannen?

Och här har du en människa av kött och blod som ångrat sin abort i sex år. Vet flera andra i samma situation.
  • Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (Nja) skrev 2018-07-06 21:27:58 följande:

Kan man absolut inte tänka sig att få barn under några omständigheter så får man antingen sterilisera sig eller låte bli sex. Du tycker att det är rimligare att kräva abort av kvinnan än ansvar för sina handlingar av mannen?

Och här har du en människa av kött och blod som ångrat sin abort i sex år. Vet flera andra i samma situation.

Jag har väl aldrig skrivit att någon bör kräva abort??

Jag har tvärt om skrivit att ingen kan tvinga ts till någonting! Ts står för hela valet. Det är bara ts som kan tvinga sin sambo till saker.

Det är däremot fullt naturligt om relationen tar slut. Ts kan inte tvinga mannen att stanna med henne. Jag antar att hon inte vill att han ska stanna även om han känner sig överkörd, lurad och tappar all kärlek och tillit.

Du ångrade ditt val. Men det var fortfarande ditt val. Du gjorde abort fullt frivilligt och medvetet. Visst finns det dom som ångrar sina val. Men forskningen är solklar. De allra flesta är nöjda med sitt val.

Jag ångrar hellre en abort än ett barn. Och jag gör hellre abort 100gånger om än att utsätta ett barn för en dålig barndom.
  • Anonym (If)

Men om du ändå eventuellt vill adoptera bort så kommer du ju inte att bli ensamstående mamma? Gör inte abort om du inte själv vill, så gott som alla jag pratat med eller läst på fl har ångrat det och i vissa fall mått dåligt. Kolla möjligheterna för adoption (till exempel till någon närstående som inte kan få egna barn, om du nu känner flera), fundera över om du hellre vill ha barnet själv och räkna med att relationen till sambon tar slut oavsett, om du inte gör abort gör han förmodligen slut och om du gör det enbart för hans skull så kommer du antagligen inte att kunna leva med honom mer pga egna känslor. Sedan fattar du ditt eget beslut: abort, adoption eller behålla. Beslutet är ditt och bara ditt. Väldigt svår och jobbig situation, jag önskar dig all lycka, oavsett vad du beslutar!

• Anonym (Nja)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2018-07-06 21:59:20 följande:

Jag har väl aldrig skrivit att någon bör kräva abort??

Jag har tvärt om skrivit att ingen kan tvinga ts till någonting! Ts står för hela valet. Det är bara ts som kan tvinga sin sambo till saker.

Det är däremot fullt naturligt om relationen tar slut. Ts kan inte tvinga mannen att stanna med henne. Jag antar att hon inte vill att han ska stanna även om han känner sig överkörd, lurad och tappar all kärlek och tillit.

Du ångrade ditt val. Men det var fortfarande ditt val. Du gjorde abort fullt frivilligt och medvetet. Visst finns det dom som ångrar sina val. Men forskningen är solklar. De allra flesta är nöjda med sitt val.

Jag ångrar hellre en abort än ett barn. Och jag gör hellre abort 100gånger om än att utsätta ett barn för en dålig barndom.

Du är väldigt tydlig med att hans önskan bör väga tyngre än hennes. Menar du inte det så har du formulerat det knasigt. Det är inte mannen som behöver göra en aktiv handling för att avbryta livet som redan växer av och hänger ihop med mammans kropp.

Tveksamt om forskningen tar hänsyn till hur det känns även för dem som inte ångrar det. Man kan må dåligt ändå. Pratas om att det bara är en cellklump men oftast har hjärtat börjat slå. Ögonen börjar bildas osv. Det är inte så okpmplicerat för alla.

Det är väl för övrigt brukligt att hänvisa till något mer specifikt än ?forskningen?.
  • H4llongr0ttan

Gör inte abort om du verkligen känner såhär. Jag förstår att det är jobbigt att gå mot sambon, men ärligt tror jag att han ändrar sig senast då barnet kommer... om han är kvar förstås... Hur gamla är ni?

• Sisterofthesun

Gör ingen abort om du inte själv vill det, snälla! Det är din kropp och i din kropp som lilla livet växer i.

• Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (Nja) skrev 2018-07-07 08:48:01 följande:

Du är väldigt tydlig med att hans önskan bör väga tyngre än hennes. Menar du inte det så har du formulerat det knasigt. Det är inte mannen som behöver göra en aktiv handling för att avbryta livet som redan växer av och hänger ihop med mammans kropp.

Tveksamt om forskningen tar hänsyn till hur det känns även för dem som inte ångrar det. Man kan må dåligt ändå. Pratas om att det bara är en cellklump men oftast har hjärtat börjat slå. Ögonen börjar bildas osv. Det är inte så okpmplicerat för alla.

Det är väl för övrigt brukligt att hänvisa till något mer specifikt än ?forskningen?.

Jag refererar till nåt så luddigt som forskningen eftersom att västerländsk forskning är rätt överens på området. Statistiken som gjorts visar också på tydliga siffror som inte kan tolkas annorlunda. Men jag kan referera till en godkänd forskningsartikel bland hundratals : Abort?en tabubelagd rättighet

Anneli Kero

Läkartidningen 102 (48), 3677-80, 2005
  • Anonym (Mamma till 2)
    Limajo skrev 2018-07-07 10:44:19 följande:

Men bara för att flertalet inte ångrar abort betyder det inte att ts skulle göra det. Bland alla aborter i de studier du hänvisar till finns ett mycket stort antal kvinnor som inte vill ha barn av olika orsaker. Ts vill ju behålla men tvingas överväga abort av sin sambo. Jag tror knappast du hittar nån forskning som särredovisar den gruppen. Därför är din hänvisning irrelevant.

Hon tvingas inte till någonting!
Svar på tråden Vill inte!! Vill behålla