Inlägg från: Anonym (Maskrosbarn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maskrosbarn)

Småsyskon bor hos storebror

I den åldern hade även jag mina syskon hos mig. Vår mamma är alkoholist och jag klarade inte av att se mina syskon fara illa i hennes vård. Hade gjort allt i min makt för att få dem omhändertagna eller placerade men soc gjorde inget. Detta trots att mamma kom körande med bil, asfull, till ett möte och soc såg det hela men ingrep inte.

När jag hade fått min första bostad bad jag mamma låta syskonen bo hos mig. De hade tuffa tonår och hon fick ingen ordning på dem själv och i ärlighetens namn tror jag hon bara var glad att bli av med dem.

Soc är i regel medvetna om dylika upplägg och om barnen har det bra är det ingen mening med att skada/oroa dem ytterligare genom att anmäla. Någon som växt upp bland missbruk har ofta varit tvungen att bli vuxen långt innan man blir myndig och har därmed goda förutsättningar att ta hand om eventuella syskon.

Är det som i mitt fall tog jag hand om syskonen redan när de var små. Jag bytte blöjor, matade och nattade mina syskon när mamma låg och sov efter en hel dags supande och medicinätande. Jag var 11 år när hennes missbruk blev så illa att hon inte klarade av att ta hand om oss barn längre. Idag är mina syskon vuxna, har utbildning, jobb och egna familjer. Att få bo hos ett äldre syskon kan ofta vara räddningen för barn till missbrukare.

Svar på tråden Småsyskon bor hos storebror