• Anonym (Undrar)

Småsyskon bor hos storebror

Jag har ändrat åldrarna lite. I området där jag bor, bor också en ganska ung kille han är 21 och två barn till. En flicka på 16 (som jag först trodde var pojkens flickvän men som är hans syster) och en mindre flicka på 12 år.

Det är en helsvensk familj. Anledningen att de bor där är för att föräldrarna knarkar och de kan helt enkelt inte bo där. Det är för destruktivt. Så de bor hos sin storebror som verkar försörja sina syskon. Han jobbar på en fabrik eller dylikt.

Det är en bra kille, det är inte att han är dålig på något sätt, men han är ju själv ett barn och har väl i praktiken adopterat två barn.

Men jag vettifan, det känns rätt olustigt med ett barn som tar hand om två barn och inga vuxna. Jag säger inte att han gör ett dåligt jobb de har kläder, äter frukost på balkongen ihop och handlar osv. Städad lägenhet. men ändå. Det är barn. Han är 21. Jag vet att man är myndig osv. men man är ju på många sätt ett barn ändå i den åldern.

Ringa med orosanmälan till soc? Vad hade du gjort?

• Svar på tråden Småsyskon bor hos storebror
  • Anonym (Kj)

Fast om nu hans verkliga ålder nu är 21 så tycker jag inte alls han är för ung.

• sextiotalist
    Anonym (Undrar) skrev 2018-07-05 23:27:01 följande:

Jag har ändrat åldrarna lite. I området där jag bor, bor också en ganska ung kille han är 21 och två barn till. En flicka på 16 (som jag först trodde var pojkens flickvän men som är hans syster) och en mindre flicka på 12 år.

Det är en helsvensk familj. Anledningen att de bor där är för att föräldrarna knarkar och de kan helt enkelt inte bo där. Det är för destruktivt. Så de bor hos sin storebror som verkar försörja sina syskon. Han jobbar på en fabrik eller dylikt.

Det är en bra kille, det är inte att han är dålig på något sätt, men han är ju själv ett barn och har väl i praktiken adopterat två barn.

Men jag vettifan, det känns rätt olustigt med ett barn som tar hand om två barn och inga vuxna. Jag säger inte att han gör ett dåligt jobb de har kläder, äter frukost på balkongen ihop och handlar osv. Städad lägenhet. men ändå. Det är barn. Han är 21. Jag vet att man är myndig osv. men man är ju på många sätt ett barn ändå i den åldern.

Ringa med orosanmälan till soc? Vad hade du gjort?

Soc är garanterat redan inkopplade och de bor nog där med soc goda minne.

Av vilken anledning skulle du vilja göra en orosanmälan?

Far barnen illa?

Tillgodoser han inte deras behov?

En orosanmälan bör ske om barnen far illa, inte att de inte lever upp till en annan persons normer
  • klyban
    Anonym (Kj) skrev 2018-07-05 23:28:48 följande:
    Fast om nu hans verkliga ålder nu är 21 så tycker jag inte alls han är för ung.

Precis vad jag tänkte skriva, han är ju en vuxen och närstående på detta.
    Kan det ens bli bättre om situationen är så illa på hemmafronten?

Kanske TS kan hjälpa han ekonomiskt, då det låter som det är en hel del detta kostar.
    Det skulle var till en hjälp än hacka på en 21åring som tar ett extraordinärt ansvar.

hur många meter var det?
  • Anonym (Jaaa)

Fast han är ju 21 och inget barn längre? När slutar man isf vara barn enligt dig?

Känns ju lite sisådär om "barn" får handla på systemet...

• Anonym (pappa)

Det finns få sätt att bli vuxen snabbare än att behöva och vilja ta hand om sina småsyskon. Han har förmodligen gjort den långt innan han flyttade hemifrån, så han är nog vuxnare än du tror, trots att han bara är 21.

När jag var 21 bodde jag också i eget hus med 4 småsyskon, den yngsta var 11. Soc var väl medvetna om situationen och vi hade väldigt bra stöd från soc och ungdomsstödet. 

Du vill orosanmäla till soc. Samtidigt skriver du själv att det inte verkar finnas något att oroa sig över så det blir lite paradoxalt.

• Panke

Det låter väl helst strålande under omständigheterna. Varför skulle man anmäla det???

• Anonym (Live and let live)

Vad menar du att man ska göra? Du beskriver att barnen har vad de behöver. Att hemmet är bra. Men att föräldrarna som barnen har flyttat ifrån knarkar. Du påstår att storebror har adopterat sina småsyskon men det måste jag rätta för det är inte möjligt att göra det. Vad är det som du vill anmäla och varför?

• Anonym (Stella)

Nja känns väl onödigt att lägga sig i och göra en anmälan om de verkar ha det bra & det inte är några problem? Såvida du inte ser något som är dåligt så kanske det är bäst att låta det bara vara?

Sen kan det ju vara så att soc kanske inte ens är inblandade, så förvärrar du situationen för ungarna?

Och hur vet du allt det här om de? Har han berättat det själv eller är det word on the streets?

• Anonym (Maskrosbarn)

I den åldern hade även jag mina syskon hos mig. Vår mamma är alkoholist och jag klarade inte av att se mina syskon fara illa i hennes vård. Hade gjort allt i min makt för att få dem omhändertagna eller placerade men soc gjorde inget. Detta trots att mamma kom körande med bil, asfull, till ett möte och soc såg det hela men ingrep inte.

När jag hade fått min första bostad bad jag mamma låta syskonen bo hos mig. De hade tuffa tonår och hon fick ingen ordning på dem själv och i ärlighetens namn tror jag hon bara var glad att bli av med dem.

Soc är i regel medvetna om dylika upplägg och om barnen har det bra är det ingen mening med att skada/oroa dem ytterligare genom att anmäla. Någon som växt upp bland missbruk har ofta varit tvungen att bli vuxen långt innan man blir myndig och har därmed goda förutsättningar att ta hand om eventuella syskon.

Är det som i mitt fall tog jag hand om syskonen redan när de var små. Jag bytte blöjor, matade och nattade mina syskon när mamma låg och sov efter en hel dags supande och medicinätande. Jag var 11 år när hennes missbruk blev så illa att hon inte klarade av att ta hand om oss barn längre. Idag är mina syskon vuxna, har utbildning, jobb och egna familjer. Att få bo hos ett äldre syskon kan ofta vara räddningen för barn till missbrukare.

• Anonym (soc.)

Soc. Är med al säkerhet inkopplat redan, och stödjer storebror och syskonen. Smart lösning i övrigt, om det kan fungera! I stället för att placera ut dem i fosterhem. Inte omöjligt, att brodern redan har fått den statusen förresten.

Svar på tråden Småsyskon bor hos storebror