Inlägg från: Erla |Visa alla inlägg
  • Erla

BF mars 2019 - stannar på FL

Lilly2015 skrev 2018-08-23 06:28:06 följande:

Nu är jag i vecka 13 och det allra värsta illamåendet har gått över, men kvällarna är fortfarande jobbiga och jag går och lägger mig vid nio för att slippa kräkas. Är det någon som inte känner gravidpirr och pepp? När jag berättar för någon att jag är gravid känns det som att den personen är gladare än vad jag är. Allt är så abstrakt och allt dåligt mående gör att det är svårt att vara glad tycker jag. Jag hoppas att jag snart ska få känna lycka och glädje över att bära ett barn, men det gör jag inte än :(

Japp! Jag känner inte så mycket lycka som jag gjorde med första barnet. Är illamående hela dagarna och har knappt någon energi. För att inte tala om den obefintliga sexlusten och mitt humör :( Det ska bli skönt när ul är gjort och man vet att det är en bebis där inne. Inte för att det blir mer verkligt då utan för att detta blir sista gången jag är gravid. Ska lyfta mina tankar och känslor hos bm nästa gång så det inte är en depression som smyger sig på. Kände inte alls såhär under förra graviditeten. Då var jag lycklig från början till slut trots vidrigt illamående och låg energi.
  • Erla
    Lilly2015 skrev 2018-08-23 07:40:06 följande:

Skönt att inte vara ensam med tankarna! Det här är mitt första barn och jag har drömt om att vara gravid i fem sex år. Nu känner jag mig mest bara besviken och arg. Vill inte må såhär! Blir också lite panikslagen när jag läser i alla appar att man ?ska? må bättre nu och att illamåendet ska ha gått över. Skräcken att behöva må såhär till mars!

Ja jag kände detsamma med första barnet. Alltså paniken över att illamåendet inte gick över efter vecka 12. Mitt varade fram till och med vecka 14. Efter det mådde jag bra fram till vecka 22. Då kom halsbrännan från helvetet som jag inte fick hjälp med förrän i vecka 30. Att vara gravid är en pina :P Men! Det är värt det i slutändan för man får världens bästa grej av det hela :) håll ut, men prata med din bm för det finns bra medicin om man tycker att det är för jobbigt med illamåendet. Själv tar jag postafen, som hjälper mot det värsta. Jag slipper de vidriga topparna och är liksom bara lite smått illamående. Hanterbart, men inte skoj.
  • Erla
    Modestyme skrev 2018-08-23 10:32:45 följande:

Igår hade jag växtvärk. Inget konstigt för det har jag haft till och från under hela graviditeten. Men så var jag på toa och såg bruna flytningar och så kom det rosa när jag kissade. Bröt ihop fullständigt och grät och grät. Är i v 10. 9+4.

Ringde barnmorskan. Hon sa att då länge jag inte blöder så ska jag avvakta. Och så sa hon att man kan få så utan att det är någon fara men att hon inte kan säga att det inte är det. Och om jag börjar blöda ska jag ringa gynakuten. Och att hon hoppas att dom får se mig i slutet av månaden på inskrivning.

Det är mitt första barn och jag har längtat så i flera år på att skaffa barn så jag känner mig så orolig. Jag hoppas att det går vägen ändå. Känns som att det är 50/50 nu. Ville bara dela med mig.

Grattis alla och ull er som fått missfall så hoppas jag att ni snart kommer få en liten som mår bra!!! All kärlek till er.

Blödningar är ytterst vanligt tidigt i graviditeten, men det gör ju inte saken bättre egentligen. Jag har haft blödningar i mina tidigare graviditeter och även denna. Skillnaden från när jag fick missfall var dock att det kom ca 1 msk färskt blod efter att jag kissat, jämfört med de friska där det "bara" varit rosa och brunt på papperet och i trosorna. Man är ju orolig oavsett. Du kan ju ringa gyn direkt och berätta om din oro. Ibland kan man få en tid för att kolla så att allt ser bra ut :)

Håller tummarna för att det bara är ofarliga blödningar du har. De är ju som sagt ytterst vanliga.
  • Erla
    Janesan skrev 2018-08-23 19:08:08 följande:

Det är med att inte känna någon glädje över graviditeten känner jag med. Har fått många missfall och snart har jag kommit så långt i denna graviditet att denna kanske kommer gå vägen. Fast vi verkligen vill ha barn och att det är det här vi har kämpat för så känner jag mig sååå nere. Gråter minst två gånger per dag. Frågor som kommer jag bli en bra mamma? Och ibland så pass att jag vill göra abort. Har en depression i grunden, äter ingen medicin då jag mådde såå bra då. Men så fort jag blev gravid vända allt. Allt blev jobbigt, orkar inte umgås med folk, orkar knappt jobba. Men inners inne vill jag ju såklart ha barn. Sen ibland orkar jag göra saker som måste göras och som jag tycker är kul, då kör jag 120% så allt blir klart tills nästa gång jag inte orkar gå upp ur sängen. Sen är jag livrädd för att det kommer bli värre efter förlossningen. Om nu det blir förlossning, vågar fortfarande inte tro på att jag ska ha barn efter alla missfall. Vet inte vad jag ska göra, ska till BM imorgon.

Låter som en depression. Rekommenderar dig verkligen att prata med din bm så du får en chans att få hjälp om du skulle behöva det. Det är inte konstigt att ha katastrofkänslor när man varit med om flera mf och som tidigare skrivits här i tråden måste man verkligen inte älska att vara gravid! Det är så viktigt att sånthär pratas om. Bilden av graviditet är så skev i jämförelse med hur det verkligen är.
  • Erla
    Modestyme skrev 2018-08-23 14:49:43 följande:

Vad fina ni är som svarar! Nu blöder jag på riktigt så ska ringa och åka in när jag slutat. Håll gärna tummarna. Men känslan är inte bra tyvärr

Jag var tråkigt att läsa :( håller tummarna stenhårt!
  • Erla
    Lilly2015 skrev 2018-08-23 18:39:41 följande:

Tack! Jag äter Lergigan comp och har gjort det sen vecka sju. Det tar ju absolut bort det värsta men ändå mår jag illa konstant. Vill helst sluta ta tabletterna snart, men verkar inte som att det funkar än!

Jag mår också illa dygnet runt, men värst på kvällarna. Antar att postafen har samma effekt på mig som lergigan har på dig. Hoppas det snart släpper och att du kan börja må bra igen.
  • Erla
    Janesan skrev 2018-08-26 19:55:59 följande:

Hej! Jaha då lämnar jag tråden som jag trodde. Började blöda idag och de konstaterade att bäbisen hade dött i v.8. Är själv i v.12. Så nu blir det en jävla massa läkare för detta var 7:de gången på 3år.

Men jag håller tummarna för er alla andra och hoppas jag snart får hålla min bäbis.

Nä :( beklagar verkligen! Hoppas de hittar en lösning som funkar för er så ni kan få behålla er bebis nästa gång <3
  • Erla

Går in i vecka 11 imorgon och ska låna doppler på söndag :) lyssnade mycket i förra graviditeten då jag också var superorolig för mf. Lugnade mig väldigt mycket så för er som fortfarande är oroliga efter vecka 10-11 rekommenderar jag att testa doppler.

Förr övrigt är det mest kraftigt illamående som gör att jag inte tvivlar på min graviditet, även om det inte är ett säkert tecken. Är extremt svullen om magen och brösten har blivit lite mer fylliga och känns riktigt tunga. Molvärk hade jag mycket i början, men nu känner jag knappt av det mer. Längtar till illamåendet försvinner så jag inte behöver småäta hela tiden :/

• Erla
    grönaärtan skrev 2018-08-31 08:14:51 följande:

hade också en förra grav och lyssnade ofta, denna gången (v13 imorgon) är det så svårt som att barnet eller moderkakan om jag lyssnar fel ligger liksom under massa annat så har nu gett upp blir bara mer stressad hehe

Ja, det kan ju vara väldigt svårt att höra före vecka 12 vad jag förstått, men att det även kan vara så att man inte hör pga att moderkakan ligger i framvägg tex. Jag hörde navelsträngen från vecka 11+ men hjärtat först i vecka 13+ tror jag det var. Hade moderkakan i framvägg fick jag veta på rul.
  • Erla
    Jenmari skrev 2018-09-03 13:28:18 följande:

Hej alla!

Hänger på med BF 5/3, är 26 år och bor utanför Göteborg! Första barnet men ett missfall tidigare i år så hoppas det går vägen denna gången. Beklagar för era förluster som jag läst om här i tråden! :(

Hade semester v29 till 32, de 3 sista veckorna var jag i princip sängliggandes och är sjukskriven sedan dess pga kräkningar och illamående.. Hur mår ni andra?

Mitt illamående börjar bli bättre nu. Går in i vecka 12 på onsdag. Handlar dock mer om olika grad på illamåendet. Jag fungerar nu och behöver inte gå runt med ständig spykänsla. Hoppas på att det lägger sig helt snart och att tröttheten också försvinner.
Svar på tråden BF mars 2019 - stannar på FL