Deeelicious skrev 2018-11-22 10:08:46 följande:
Fast det är ju inte normalt att gå upp 20-30kg... en av mina vänner gick upp så mycket och hade väldigt svårt att gå ner dessa kg efter förlossningen. Det krävdes hård träning och strikt kost för att komma tillbaka igen och då är det inte normalt.. man ska inte gå upp mer än vad som försvinner av sig själv efter förlossningen. 6-10kg har jag hört är normalt att gå upp.
Fast det kan ju variera ganska mycket beroende på hur mycket vätska man samlar på sig osv, men optimalt är det ju inte. Själv har jag hört 8-12kg, men att viktuppgången kan variera. Om man går ner graviditetskilona beror också på vad det är man har lagt på sig. Är det mest vätska så försvinner det mesta efter en, men är det en onormal viktuppgång som beror på typ konstant småätande eller okontrollerat ätande över huvud taget så är det ju mycket svårare att bli av med vikten efteråt. Oavsett vad så bör ju bm (om hon är bra och gör sitt jobb) prata om vad som är hälsosamt och vad man bör tänka på för att inte dra på sig ohälsosamt många kilon. Det där med vad man ska och inte ska gå upp finns det bara standardriktlinjer på och det handlar väl mer om "bör" än "ska". Man bör försöka hålla sig inom dessa gränser, men att det kan variera ganska mycket :) vad som är normalt och inte överlåter jag till bm att avgöra i varje enskilt fall, då det är högst individuellt.