• UndrandeSökare

ivf- lutinus

Jag är bara jag skrev 2018-07-02 21:26:10 följande:

Jag har tagit progesteroninjektioner och då 2 sprutor per dag enligt rekommendation. Du kan ta en Lutinus per dag om gravtestet är positivt och så länge de räcker.

Är det Prontogest 100mg du tagit 2 sprutor per dag av? Eller Gestone ?
  • UndrandeSökare
    Jag är bara jag skrev 2018-07-03 20:10:32 följande:

Ja. visserligen gör sprutorna ont att ta, men man slipper allt det andra och kan ju dessutom ta dom var man än är.

Har du tagit dem i yttre fyrkanten i muskeln i rumpan eller i låret?

Når du att ta dem i rumpan på dig själv eller sätter din sambo sprutorna i rumpan på dig?

Jag bara undrar för jag har fått Prontogest 100mg utskrivet i London och undrar nu hur jag ska kunna nå att sätta dem i muskeln i rumpan på mig själv.

Fragminsprutor i magfettet på magen är ju så mycket lättare, dit ser man ju själv mycket lättare !
  • UndrandeSökare
    Jag är bara jag skrev 2018-07-07 20:09:20 följande:

Äsch, jag skulle läst båda dina inlägg på en gång. Agolutin har maken tatt i baken och Prolutex har han tatt i magen. Kan verkligen inte förmå mig att ta de i magen själv och de i baken funkar ju inte att ta själv. Har du ingen som kan hjälpa dig? De i baken kändes i stort sett aldrig, de i magen gjorde ont, men jag föredrar ändå dom alla dagar framför vaginalt progesteron!

Fragmin (blodförtunnande sprutor) måste jag ta i magfettet pgr av koagulationssjukdom 1 per dag.

Prontogest progesteronsprutor 1 pet dag som jag fått i London måste tas i en muskel, de rekommenderar yttre övre fjärdedelen av rumpan eller låret, men att sätta den i muskeln i låret ska göra djäkligt ont har jag hört.

Jag har en man, men kommer åka båten ensam till Riga för insättning så behöver kunna sköta medicinering själv. Det var därför jag undrade hur du gjort.

Ska Prolutex och Agolutin som du haft, tas i fettväv eller muskel ? När du tog 1 per dag av dem, tog du den på morgon eller kväll? Nu när du tar 2 per dag, tar du en morgon och en kväll eller båda samtidigt?

När började du och slutade du med dem?

Började du efter ÄL och fram till v.12? Jag ska ta från efter ÄL till v.14.
  • UndrandeSökare
    Jag är bara jag skrev 2018-07-07 20:34:50 följande:

Fragmin och Innohep har jag tatt flera gånger också, men aldrig själv. Efter typ 4.e IVF:en klarade jag inte av att ta sprutorna själv- jag bara satt där och gruvade mig, maken har tatt alla de andra 11 IVF:erna.

Agolutin ska tas i baken och det hade jag aldrig klarat själv ens om jag vågat. Man ser inget och når inte. Så jag antar att du måste ta dina i låret. Prolutex tas subkutant i magen.

Jag har börjat några dagar före ET/FET och tatt en spruta på morronen och en på kvällen. T.o.m utgången av v.12.

Är Prolutex på 100mg? Eller annan dos?

Kommer medicinen i färdiga sprutor eller som små behållare där man själv måste dra upp medicinen i en spruta?
  • UndrandeSökare
    Jag är bara jag skrev 2018-07-07 20:51:07 följande:

Minns inte dosen alls tyvärr. Jag fick öka från en dos per dag till två för att bli gravid i alla fall. De är inte färdiga utan man får dra upp vätskan med en nål och sen byta till själva insprutningsnålen.

Jag har inga problem att ta sprutor själv bara man ser och når dit och vet exakt hur man ska göra.

Prontogest är inte heller färdiga utan kommer i små behållare. Men Prolutex låter smidigare om man kan ta dem i fettväv. Tar du dem alltid i magen eller tar du drm på andra ställe på kroppen också, när det blir för mycket blåmärken på magen?

Tar du Fragmin eller Innohep denna graviditet också ? Eller inte ?

2x25 mg Prolutex har jag läst i en annan tråd är vanlig dos, det sa en tjej som gjort ÄD i Polen. Hon sa att hennes läkare i Polen sagt att Progrsteronsprutor var bättre för de utsöndrade läkrmedlet löpande och inte stötvis som Lutinus.

Hade du gjort ED i Polen eller Tjeckien?
  • UndrandeSökare
    Jag är bara jag skrev 2018-07-07 21:28:29 följande:
    Jag fick panik till slut av bara tanken på att ta sprutorna själv. Som tur är kunde maken ställa upp alla andra gånger. Glad
    Jag har en bekant som tog Prolutex i baken. Jag har dock alltid fått order om att ta dem i magen. Maken fick pricka in nålen mellan alla blåmärken, men det gick på någe vis.
    De här två graviditeterna som gått vägen har jag "bara" tatt Trombyl. Fick ju m.f trots Fragmin så de trodde inte på det.
    25 mg per dos, ja just det så var dosen ja. Krävs ju mycket mindre än med vaginala eftersom allt stannar kvar i kroppen och upptas på ett annat sätt.
    Gjort alla ED i Brno.
    Har läst tidigare att du hade gjort många misslyckade insättningar och 2 lyckade.

Var det hög dos prednisolon som gjorde att det fungerade för dig? Hur hög dos tog du? och Trombyl 75mg och 2 sprutor Prolutex? Har du tagit Intralipid eller Neupogen eller några mediciner också?
    Vilka mediciner och i vilka doser var det som gjorde att allt fungerade för dig?

För mig är det koagulationssjukdom, antikroppar mot Progesteron, och låga LAD-nivåer som är problemet (fick veta det vid 2a immunutredningen vi gjorde i London hos Dr Gorgy).  Så måste göra LIT-behandling för att fixa mina låga LAD.
    Det är immunvaccinering med vita blodkroppar.

Har också gjort IvfSerums Mensblodtest och tänker göra deras hysto också.
    Har du gjort hysto nån gång?
  • UndrandeSökare
    Jag är bara jag skrev 2018-07-07 21:56:45 följande:

7:e ED:n blev sonen, den 8:e denna i magen otroligt nog.

Jag tog 10 mg Prednisolon med sonen- 5 innan- och det räckte med den höjningen. Ännu mer uppenbart denna graviditet eftersom det var med alla 4 syskon till denna jag fick m.f. Och japp, 2 sprutor Prolutex och Trombyl. Och Levaxin förstås. Och Folacin rätt många veckor i början med.

Vi har ju aldrig fått nåt fel konstaterat utan utgått från vilken medicin som inte funkat resp. funkat. Jag fick höjd dos Progynon med sonen också- 4 per dag. Inte gjort hysto eftersom de inte trott felet legat där.

Det är jättebra att det finns behandlingar och mediciner kvar att prova för dig! Hoppas verkligen det går vägen nästa gång! 

Levaxin äter jag 200mikrogram sen länge

Folacin ((folsyra) 5mg sen flera år

D-vitamin, Omega3, och andra vitaminer och mineraler

Trombyl 75mg

Fragmin 5000ie

Kortison 10mg

Intralipid 250ml

Pravidel 3.75 (mot högt Prolaktin)

Har tidigare använt Lutinus och Utrogestan

Nu progesteronsprutor istället

Måste göra LIT och hysto

Tror det är hela listan.

Progynon(östrogentabletter) kan jag inte använda pgr av propprisken vid koagulationssjukdom, så gör insättning i naturlig cykel.

Vilken dos folsyra äter du?

Vilken dag i menscykeln började du äta Trombyl inför dina försök? Eller äter du det alltid dagligen precis som folsyra?

Har du tagit Utrogestan (progesteron som kan tas via munnen) också samtidigt med dina progesteronsprutor ?

Eller endast 2 progesteronsprutor per dag?

Ja, jag hoppas att vi kan få gå i mål 2019, har kämpat i drygt 5 år och haft 6 missfall.
  • UndrandeSökare

Jag är bara jag- och vilken vecka slutade du med kortisonet? Trappade du upp och ner sakta? I vilken takt gjorde du det? Dr D i Aten tyckte man kunde halvera dosen var 3e dag och sen sluta. Men jag har försökt minska dosen långsammare när jag ska sluta.

• UndrandeSökare
    Styrketränar skrev 2018-07-08 09:23:01 följande:

(Vet inte hur jag citerar)

@undrandesökare

Jag kan injicera mig själv i rumpuskeln. Så det funkar definitivt för vissa. Men det beror på hur rörlig du är. Lycka till med behandlingen!

Tack för tips !

Om du vill citera, tryck bara på den runda cirkeln längst till höger bredvid uppåt och nedåt tummen vid just det inlägg du vill citera.

Trycker du på cirkeln så fälls en meny ut och du väljer Citera.
  • UndrandeSökare
    Styrketränar skrev 2018-07-08 11:29:44 följande:
    Tack! Kom på en sak till. Det kanske är en självklarhet, men jag nämner det för säkerhetskull. Nästan alla är rörligare åt/på en sida. Så om det inte funkar på höger rumpa så kanske vänster går, eller vice versa.

Min vänstersida är ett avsevärt stelare - så varannan dag fasar jag lite hehe
    Tack för tips ! Jag är också stelare på ena sidan.

Jag ska kolla om jag kan få tag på Prolutex 25mg sprutor utomlands nu i första hand, som man tar i fettvävnaden i magen. Tar redan Fragminsprutorna där och det är ju mycket lättare att injicera sig i magen än i rumpan själv. Sambon är ibland på tjänsteresa, och tänkte åka ensam med båten till Riga för insättning, så det är ett absolut krav att jag klarar all medicinering själv.
  • UndrandeSökare
    Jag är bara jag skrev 2018-07-08 20:12:43 följande:
    Naturlig cykel, ja, det var ju tur du kan göra det. Jag har ju passerat klimakteriet så jag har ingen mens. Alla behandlingar påskyndade klimakteriet så det gick jag igenom helt obemärkt som gravid och ammande.
    Folsyran är väl 5 mg per piller och en om dagen- tills de var slut, tar bara de vanliga nu. Trombylen har jag börjat med före FET, minns inte exakt när.
    Utrogestan har jag bara tagit i en testcykel före nån insättningscykel. Prolutex var Tjeckien först med så den var alldeles ny när jag provade första gången. Det ska egentligen räcka med en per dag, men de ökade till två när jag inte blev gravid.

Det tog drygt 10 år för oss att få barn så kämpandet förstår jag verkligen! Men skam den som ger sig- ni ska ha barn ni med! Hjärta

Vilken dag i menscykeln började du ta kortison dessa 2 ggr det gått bra?

och vilken vecka slutade du med kortisonet? Trappade du upp och ner sakta?
    I vilken takt gjorde du det? I vilken vecka slutade du helt med kortison?

Dr D i Aten tyckte man kunde halvera dosen var 3e dag och sen sluta. Men jag har försökt minska dosen långsammare när jag ska sluta

Ja, hoppas verkligen det lyckas nån gång, fast ibland känns det långt borta när man tänker på hur länge man hållit på, och man tänker, vad finns det fler för behandlingsalternativ om inte detta fungerar???

Jag har aldrig gjort ivf med egna ägg och heller aldrig använt Pergotime, Letrozol eller Serpafar (alla 3 ägglossningsstimulerande så man släpper fler ägg) och jag hade bra amh sist jag mätte, så hoppas kunna fortsätta med naturlig cykel.

Roligt att det gick bra för dig till slut efter 10 års kämpande !
  • UndrandeSökare
    Jag är bara jag skrev 2018-07-08 20:53:13 följande:
    Fanns inget som heter menscykel eftersom jag saknar mens. Började före FET i alla fall och då med 2 på en gång per dag vad jag minns, skulle sluta v.8 enligt kliniken, men fortsatte ett bra tag till och trappade ner väldigt långsamt. Tror jag delade ett piller i hälften på slutet.

Man ska aldrig ge upp eller sluta hoppas! Testa det som går och allt som erbjuds. Vi hade gått över till surrogatmamma om vi inte lyckats. Hade vi fått adoptera hade vi gjort det. Vi SKULLE ha barn -punkt.

Passar på att be om ursäkt över dåliga svar ibland. Jag är synnerligen höggravid och mår pest så hjärnan är inte riktigt med...
    Adoptera är vi för gamla för, surrogatmamma hade jag kunnat tänka mig, men inte sambon eftersom det är för dyrt och finns ingen möjlighet att vara borta från jobbet så länge som behövs för att hämta hem barnet (kan ta flera månader upp till ett halvår).

Endast USA är möjligt om man ska använda surrogatmamma och dubbeldonation som vi gör. I de flesta länder måste man använda egna ägg eller egna spermier vid surrogat som jag läst om.

Eller känner du till något annat land där surrogat och dubbeldonation är möjligt?
    Vilket land/klinik hade ni tänkt vända er till för surrogat isåfall?
Svar på tråden ivf- lutinus