• anas998

Ständigt gnäll och kläng

(Långt inlägg)

Min son är 13månader och så fruktansvärt gnällig och klängig. Min vardag just nu är inte i närheten av dräglig... detta har pågått i flera månader och jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag orkar inte mer!!

Från det att han vaknar på morgonen tills han somnar på kvällen är en kamp! Han gnäller det första han gör när han vaknar och när jag kommer in för att ta honom så börjar han illvråla så fort han ser mig. Sen måste jag bära honom hela dagen för att få så lugnt som möjligt men det funkar ju inte. Man har ju andra saker som måste göras och storasyster är 2år och behöver fortfarande hjälp med mycket. Så han står och drar i mina kläder och gnäller hela dagarna. 70-80% av hand vakna tid består av gnäll och skrik. Jag klarar inte mer nu.

Jag pratade med bvc om detta för flera månader sen men då sa de att det var typiskt 8månader och seperationsångest vid 10månader fick jag ett nr till en psykolog eftersom han även gnäller när han äter (så nä ingen lugn stund mer än när han sover). Jag kämpade på och tänkte att vad ska en psykolog göra och att det nog snart går över.

Men förra månaden ringde jag psykologen och vi fick tid på tisdag nästa vecka. Tror att det mest är för min skull för vad ska de göra med en 1åring liksom?

Det spelar heller ingen roll om vi är inne eller ute. Oftast lite lite bättre när vi är hemifrån men jag måste ju vara hemma ibland också...

Så har ni några tips? Har ni haft likadant? Snälla hjälp mig.

• Svar på tråden Ständigt gnäll och kläng
  • anas998

Jag har funderat på det här med magont och allergier och så. Men han bajsar regelbundet och konsistensen är bra.

Vet inte riktigt hur jag ska göra för att få reda på om han har ont någonstans... så svårt när de inte kan säga vad som är fel :(

• anas998

Ja alvedon kanske kan ge nåt svar men det har pågått i över 5månader med ytterst få bra dagar... så tror inte det är tänder eller så. Men jag får kanske gå genom vc så de får kolla på honom.

Vad jobbigt för dig och ditt barn att det fortfarande är gnäll och krångel. Jag hoppas att det blir bättre för er också!

• anas998

Ingen som har fler tips? Alvedon funkar inte och vc hittar inget märkvärdigt, har inte gjort allergitest...

Det känns som att det bara blir värre och värre och jag vet inte vad jag ska ta mig till jag kastar snart in handduken!!!

• anas998

Nä jag tror inte det är medicinskt eller så för nu under semestern så har jag varit iväg med stora en del så mannen har varit själv med honom och då är det knappt nåt gnäll (alltså inget utöver ?vanligt? barn gnäll). När mina föräldrar har passet honom har det gått bra, mamma har sagt att han gärna blir buren hos henne men pappa sa att det inte varit något alls hos honom.

Är vi iväg, alltså hemifrån som inte innefattar att åka vagn så är han till 90% nöjd! På öppna förskolan eller hos kompisar så tycker de att han är ?världens snällaste barn? så det är liksom svårt att bli tagen på allvar när man går på knä hemma.

Jag har försökt rita, leka med lera osv med honom och han verkar tycka det är kul och är nöjd med att sitta där MEN han stoppar ALLT i munnen... är vi ute så stoppar jan pinnar, stenar och gräs i munnen. Så det är inte så lätt :,)

Det värsta nu när semestern är slut är att stora också har börjat bli gnällig, jag antar att det är för att hon inte längre får lika mkt tid med mig som under semestern och den klassiska syskonavundsjukan har växt fram så nu kan de stå och dra i mig båda 2 och försöker knuffa bort den andra, haha låter som en taskig parodi :)

• anas998

Jo det är klart att jag ibland har satt mer honom trots att han protesterar för att tex. Byta blöja eller trösta min stora. Det kan jag inte göra bärandes på honom :/ men i övrigt så bär jag honom mycket, eller försöker sitta på golvet så han kan komma när han behöver mig. Han har klängt på mig och jag har burit honom i stort sett hela dagarna sen han var 7månader. Men jag får kanske fundera på något att bära i/med för ryggen börjar ta stryk ordentligt med den vikten nu.

Sen märks det att stora kräver mer uppmärksamhet och närhet nu när hon blivit ?berövad? det så länge. Jag försöker ge henne mycket tid när lille sover eller så men det räcker inte riktigt. Nu har jag och maken kommit överrens om att ta egentid med vars ett barn 1 timme varje em innan läggdags och då ha dem varannan dag. Hoppas att det ska hjälpa deras mammighet lite, sonen är okej med att pappa tar honom ibland men dottern skriker bara efter nu...

jag hade ingen aning om hur svårt det skulle vara att känna sig tillräcklig för sina barn <3

• anas998

Tack för fina tips! Ska definitivt kolla upp det med sele osv.

Jag hoppas att det ger sig snart och att det blir lite bättre när jan börjar gå :)

Tack snälla!

Svar på tråden Ständigt gnäll och kläng