Inlägg från: Blåklocka2107 |Visa alla inlägg
  • Blåklocka2107

    Barnet applåderar åt sig själv...

    Jag är mamma till en son på 20 månader. 

    Jag försöker bekräfta honom genom att intressera mig för vem han är och vad han gör, snarare än att bedöma hans prestationer.

    Om han exempelvis bygger ett torn av klossar, så kan jag säga "oj vad högt du bygger, vad koncentrerad du är", om han kastar en boll långt kan jag säga "vad du kan kasta" eller "vad långt du kastar". När han lär sig nya ord kan jag säga "vad roligt att du lär dig så många ord" och "vad du kan prata". 

    Jag undviker ord som "duktig" och "bra", därför att dessa känns bedömande och som om han kan bli inriktad på att prestera om han får höra dessa ord. 

    Sen en tid tillbaka har det dock hänt då och då att han själv börjar applådera och säga "bra" åt sig själv om han exempelvis byggt ett torn av klossar. Jag blir förvånad eftersom varken jag eller barnets pappa berömmer honom på detta sätt. Är det en signal om att han vill ha den här typen av beröm eller ska vi mer tolka det som att han vill ha mer bekräftelse som person? Att han vill bli mer sedd av oss?

    Han har en bra och nära relation till sin mormor och hon brukar då och då säga "bra" och applådera när han gör olika saker. Hon sa ofta att han var duktig förut, även vid enklare saker, typ "vad du är duktig på att äta". Jag störde mig på det här och sa till henne när sonen var runt 1 år att jag tyckte att ordet duktig var problematiskt, eftersom det kan göra att barnet känner att det är viktigt att prestera. Hon förstod väl lite grann vad jag menade, minskade på att säga ordet duktig men fortsatte att säga "bra" och applådera. 
    Kan hennes typ av beröm göra att han blir fokuserad på att göra saker "duktigt" och "bra", på prestation helt enkelt? Han verkar ju ha påverkats av hennes beteende eftersom han nu applåderar åt sig själv ibland.... eller är det bara en fas?

    Hur ska vi föräldrar bemöta detta? Det tar emot att applådera när han gör det eftersom jag inte vill sitta och recensera vad mitt barn gör på det sättet... Jag vill snarare visa att jag tycker det är roligt att han är glad, så jag kanske säger "jaaa vad roligt" vid dessa tillfällen...

    Vill gärna höra era reflektioner och råd kring detta!

  • Svar på tråden Barnet applåderar åt sig själv...
  • Blåklocka2107
    Seven Costanza skrev 2018-06-25 11:03:16 följande:

    Jag tror mer att barnet menar "det här var kul" än "nu har jag presterat" så klapparna är ett glädjeuttryck. Min son på 2,5 applåderar sig själv hela tiden men jag tror inte det är så farligt ändå med det här med bra och duktig så jag har personligen inte lagt någon vikt vid att undvika det, även om jag förstår hur du tänker. Jag läste om det som gravid och är imponerad att ni föräldrar faktiskt har lyckats vara konsekvent att inte säga duktig eller bra. Jag känner själv att det låter så avslaget och inte genuint på något sätt när jag säger t ex vad roligt du verkar ha, medan wow, duktig, bra jobbat kommer mer spontant och glatt för mig.

    En annan tanke jag får är att "vad högt du bygger" eller "vad långt du kastar" "vad du kan kasta" ändå också är ett uttryck för värdering av prestation i högt/långt/vad barnet kan, fastän man inte använder bra eller duktig.


    Bra jobbat kan jag säga ibland, det fokuserar mer på processen än själva resultatet, vilket jag tror är bra. "Vad högt du bygger" är ändå mer beskrivande och inlevelsefullt än att bara säga "Bra!" och applådera. Men jag håller med om att det ändå finns ett uttryck för värdering av prestation i uttrycket "vad högt du bygger". Det är svårt detta, men jag tror egentligen inte att barnet behöver höra föräldrarnas bedömningar och betyg på vad de gör, de behöver känna att föräldern delar och gläds åt barnets upplevelser.

    Jag har ju trott att det är viktigt att vara duktig hela tiden, medan jag har haft svårt att slappna av och känna att jag duger som jag är. Därför blir det viktigt för mig att visa sonen att jag vill dela och leva mig in i hans upplevelser snarare än att berömma med olika former av bedömningar. Det sänder fel signaler tycker jag.
  • Blåklocka2107

    Oj vad många som är kritiska till att inte berömma barnet genom att fokusera på barnets prestation...

    Det här lilla utkastet från en artikel i Svenska Dagbladet kanske kan beskriva lite mer kring hur jag tänker när jag undviker ordet duktig.

    "För att barnets självkänsla ska växa krävs två speciella "näringsämnen". För det första måste det finnas minst en vuxen i omgivningen som verkligen "ser" barnet och erkänner det som det är. Det kan kanske låta enkelt, men det finns flera fallgropar.


    En vanlig sådan är att man som förälder flyttar sitt fokus från barnets varande till barnets prestation. I boken Ditt kompetenta barn ger Jesper Juul ett tydligt exempel på det. En flicka som åker rutschkana i lekparken, ropar förtjust: Mamma, titta! Mamman svarar glatt: "Vad duktig du är och vad bra det går!" Även om svaret är välment, blir det olyckligt, enligt Jesper Juul. Den lilla flickan är helt uppe i sin upplevelse av att susa ner för kanan och har över huvud taget inte tänkt på om hon är bra eller duktig på att åka. När hon ropar till mamman att hon ska titta, vill hon bara få sin upplevelse och känsla bekräftad, men till svar få hon i stället en bedömning: Vad duktig du är.


    ? Barn behöver bli sedda som de är och inte bara för vad de gör, men tyvärr faller många in i det här bedömande sättet att tala till barn. Om man pratade på samma sätt till vuxna, skulle vi genast känna hur fel det blir. Hemma hos oss lagar jag exempelvis mycket mat och om min fru varje dag skulle kommentera det med "Vad duktig du har blivit på att laga mat", skulle det kännas som om hon talade till mig och inte med mig. I stället säger hon kanske "Oj, vad gott!" eller "Vad skönt för mig att du lagar maten här hemma". Då kännas vår relation mycket mer jämlik och det uppstår ett verkligt möte mellan oss. Jag känner mig sedd."

    Hela artikeln: www.svd.se/berom-ar-inte-karlek

  • Blåklocka2107

    Ifall jag gör något bra, typ klarar ett bra betyg på en kurs, så vill jag hellre höra från mina föräldrar eller sambo uttryck som dessa: "Vad roligt, hur känns det? Grattis!", eventuellt ett "starkt jobbat!". Ifall de skulle säga typ "vad duktig du är" eller "Bravo!" skulle det kännas lite som att klappa på huvudet...

    Petra Krantz Liljegren skriver intressant om det här med beröm till barn tycker jag. 


    Fjärde frågan: Finns det något annat jag som förälder kan göra, som totalt sett, är bättre än att berömma mina barn?


    Jag tror det. Hellre än att berömma väljer jag att:


    Visa mitt intresse för barnet


    ? Titta, jag har gjort en teckning!
    ? Kom! Berätta för mig om teckningen!


    Dela barnets känslor


    ? Jippie! Jag klarade tre simmärken idag!
    ? Grattis! Jag är glad för din skull.


    Ge personlig feedback


    ? Tack för teckningen du gjorde igår. Jag har satt upp den över mitt skrivbord på jobbet och när jag ser den så blir jag påmind om dig, min goa unge.


    Ge uttryck för lite svalkande likgiltighet


    Jag tycker mig ibland se en viss likhet mellan sportkommentatorer i direktsändning och en del föräldrar. Det är ett ständigt flöde av beskrivningar och bedömningar. Kanske skulle det vara avslappnande för barnen att ha vuxna omkring sig som varken bedömer eller benämner allt de gör, som bara finns där? Jag tror verkligen inte att vi måste ?fixa? (med) våra barn hela tiden. Vi måste inte ständigt påverka, forma eller förbättra barnen ? vilket ju indirekt är en misstroendeförklaring gentemot dem. Jag tror vi alla, både vuxna och barn, mår bra av att ?bara vara?. Umgås. Leva våra liv, bredvid och tillsammans. Med poeten Henry Parlands ord: ?lite svalkande likgiltighet? kan gagna relationerna till våra barn.


    En mor kom till mig:
    säg
    vad är det som fattas
    i min kärlek?
    mina barn älska mig ej
    som jag dem.


    Jag sade:
    likgiltighet,
    lite svalkande likgiltighet
    fattas i din kärlek
    ? då gick hon bort
    seende mot jorden.

    petrakrantzlindgren.se/2016/05/24/sa-berommer-du-ditt-barn-ratt-om-forskningsresultat-forenkling-och-forforelse/

  • Blåklocka2107
    Anonym (A) skrev 2018-06-25 12:44:38 följande:

    Jag tycker att det är viktigt att få höra att man gör något bra och det gör man på olika sätt. Just orden duktig/bra är inte nödvändiga utan det hänger också på vilket tonläge och kroppsspråk man har. Och det är viktigare snarare att inte behöva kämpa för att få bekräftelsen oavsett om det är "Vad du är stark som kan kasta så långt!" eller "Vilket bra kast!".

    Jag fick väldigt sällan höra beröm alls vilket gjort att jag kämpat för att vara till lags och vara "duktig" jag har hela tiden behövt prestera mer och antagit att jag gjort något fel eftersom jag inte fick berömmet. Jag mins en gång jag fick höra att jag gjort något bra och det sitter kvar nu snarare som något tragiskt att det kunde jag få beröm för men inte annat.

    Fokusera inte så mycket på vilket ord, glöm inte vilket kroppsspråk ni sänder ut så att barnet får bekräftelsen, visa erat intresse.


    Och jag tycker ju att vi gör allt det här, vi använder inte ordet duktig och om vi säger bra är det oftast "bra jobbat", "så bra det går" etc. Men vi visar intresse i engagemang och kroppsspråk och uttryck såsom "vad du kan", "vad långt du kastar" (vilket ju också är en form av bedömningar) "vad roligt", "vilken koncentration", "åh vad du ser att gilla det där", "vad roligt att du är så glad" etc. För mig är det mer inlevelsefullt och engagerat än att sitta och säga "bra" och "duktigt"....
  • Blåklocka2107
    Anonym (H) skrev 2018-06-25 13:07:23 följande:

    Finns väl inget bättre än att berömma och uppmärksamma sitt barn genom att säga just bra och duktig?! Det är ju det ett barn vill höra! Tror snarare chansen att barnet kommer känna sig värdelöst, underpresterande och framförallt inte sedd är större om ni INTE berömmer på det sätter. Säger som tidigare i tråden: Sluta med den där trenden nu.


    Fast det låsta berömmet i form av "vad duktig du är" eller "vad smart du är" kan motverka utvecklingen av en god självkänsla så att barnet inte vågar ta sig an utmaningar av rädsla för att misslyckas. Då är fokus på processen bättre, i form av "bra jobbat" eller liknande. En annan i tråden postade den här videon (2 minuter lång) vilket jag tycker förklarar detta på ett tydligt och enkelt sätt:



  • Blåklocka2107
    Anonym (Eh?) skrev 2018-06-26 16:17:48 följande:

    Oj, tänk så hemskt om nån sa att din unge var dukig!!

    Hur skulle du reagera om din chef ?berömde? dig på det sätt som du berömmer ditt barn? ?Jag ser att du jobbar!?/vad du kan jobba!?


    Det är klart att det inte är hemskt att min unge får höra att han är duktig, det är inte det jag menar. Det här handlar om ett större tänk kring bekräftelse och beröm och vilket slags beröm som egentligen är utvecklande för barnet.

    Jag tror på ett beskrivande beröm där personen som berömmer lyfter fram vad i prestationen som var bra istället för att mest säga "Bra" och "Duktigt".

    Ifall en chef sa att jag hade "jobbat bra" eller "var duktig på mitt jobb", skulle det kännas mindre roligt än om samma chef beskrev vad det var som var bra, till exempel, "jag uppskattar att du gjorde si eller så på ett så noggrant sätt" eller "idag var du väldigt koncentrerad och du fick mycket gjort, bra jobbat."

    På samma sätt föredrar jag att säga till mitt barn att "du hjälper till att slänga blöjan, vad bra, det blir jag glad av", istället för "åh vad duktig du är som slänger blöjan själv". Ett beskrivande beröm i form av "vad du bygger högt med klossarna, vad koncentrerad du ser ut" är enligt mig bättre och mer inlevelsefullt än "du är så bra på att bygga torn".  

    Hittade detta på en blogg, där det här med beskrivande beröm tydliggörs på ett bra sätt:

    Barn som ofta får höra utvärderande beröm blir beroende av andras bekräftelse och lär sig inte värdera och bekräfta sig själva. Exempel på utvärderande beröm är:

    ? Så fint!
    ? Det var duktigt gjort!
    ? Va bra du var!


    Istället för utvärderande beröm är det bättre att använda:


    BESKRIVANDE BERÖM
    Du beskriver helt enkelt vad du ser. Till exempel:
    ? Du har klättrat hela vägen upp till toppen!
    ? Du har använt grön, blå och gul krita!
    ? Du har hängt upp din jacka precis där den ska hänga!


    När du berömmer genom att beskriva vad du ser får barnet själv utvärdera sin prestation. Dessutom lär sig barnet att uppföra sig på det sättet som du önskar snabbare eftersom du är tydlig och exakt när du beskriver i detalj precis hur du vill att barnet ska fortsätta göra.


    Du kan också välja att berömma med:


    TACKSAMHET
    När du berömmer med tacksamhet tackar du barnet för något som det har gjort på ett sätt som du gillar. Till exempel:
    ? Tack för att du hjälpte mig med disken!
    ? Tack för att du hängde upp jackan! Jag tycker att det känns jätteskönt när vi har det så här prydligt här hemma.
    ? Tack för att du lät mig prata i telefonen i lugn och ro. Det där samtalet var viktigt för mig.


    Det går naturligtvis utmärkt att kombinera beskrivande beröm och tacksamhet.
    ? Du har lagt fram gafflar, knivar, glas och tallrikar på bordet! Tack!
    ? Jag ser att du har lagt alla legobitarna i lådan. Tack, nu slapp jag göra det!
    ? Tack för hjälpen med tvätten! Du hängde upp alltihop!


    I boken Fem gånger mer kärlek har psykologen Martin Forster skrivit bra om beskrivande beröm också. 
  • Blåklocka2107

    Ett litet barn som sitter och bygger något gör ju det för att det är roligt och inte för att prestera något. När barnet blir glad över att ha byggt ett högt torn så vill barnet att vi vuxna ska se och bekräfta vad barnet gjort, i stil med Jaaa! Se vad högt du byggt! Du har använt nästan alla klossar! Vad roligt att du blir så glad! Att i det läget hålla på att bedöma vad barnet gjort i form av Vad duktig du är! eller Bravo bravo! känns för mig lite konstigt. Barnet vill bli sett och bekräftat i sin glädje, inte bedömas/berömmas för sin prestation.

  • Blåklocka2107

    Jag ser och bekräftar min son varje dag genom att vara intresserad och nyfiken på honom, genom att spontant dela min glädje med honom när han blir glad över något han gjort, men jag gör det ofta med beskrivande och växande beröm och mer sällan med standardfraser som bra och duktig, även om jag säger Bra jobbat eller Vad bra det går då och då. Som flera i tråden har skrivit är intresset, engagemanget, värmen och den spontana bekräftelsen det viktiga, inte exakt vilka ord som används.

    Då jag har dragits med låg självkänsla pga att mina föräldrar använde ord som duktig och bra mycket men kanske ändå inte såg eller bekräftade mig tillräckligt, är jag ganska mån om att göra annorlunda med mitt barn och verkligen se honom. Om jag känner för att säga att han är duktig så gör jag väl det, men jag tycker det finns ord som visar att jag ser och uppskattar honom på ett mycket bättre sätt.

  • Blåklocka2107
    LaFontaine skrev 2018-06-27 12:20:36 följande:

    Men nu känns det som att du har bestämt dig för att ditt sätt är det rätta och för att mormors (och många andras) sätt är fel. Då kan du välja mellan att låta mormor hållas, eller att förbjuda henne från att tilltala ditt barn på det sättet. Därmed kan diskussionen i tråden avslutas. För du tror väl inte på allvar att din son för alltid är förstörd?

    Min unge, jämngammal med din, klappar för övrigt ofta händerna. Åt sig själv, åt andra (speciellt när andra gör roliga saker) eller åt "Johans fordon" på barnkanalen. En glädjeyttring helt enkelt!


    Jag tror såklart inte det är någon fara att säga duktigt eller bra...men jag har irriterat mig på att min mamma ofta använder sådana uttryck, lite grann i brist på annat att säga... då blir det lite torftigt.

    Men så länge man även ger beskrivande och växande beröm så är det väl lugnt.

    Såklart tror jag inte han är skadad för livet pga att mamma säger duktig till honom... efter att ha läst svaren i denna tråd är det kanske jag som skadar honom genom att inte säga duktig?! ????????????????
  • Blåklocka2107
    sextiotalist skrev 2018-06-27 12:36:59 följande:

    Och jag har dragits med dålig självkänsla för att man aldrig sagt att jag varit duktig.


    Det låter förenklat, jag tror snarare att du haft dålig självkänsla för att de inte såg och bekräftade dig tillräckligt. Självkänsla skapas inte genom att någon säger att du är duktig.
  • Blåklocka2107
    Anonym (bildlärare) skrev 2018-06-27 12:48:46 följande:

    Att berömma slentrianmässigt gör större skada än att inte berömma alls. Barn som hela tiden får höra att saker blir "fint" eller att de är "duktiga" när de inte har presterat något märkvärdigt alls, förstår inte att det ligger ansträngning bakom verkliga prestationer, och förlorar förmågan att urskilja kvalitet. Och blir kränkta när de inte får (oförtjänt) beröm. Det är värsta sortens elever faktiskt, och det skulle inte förvåna mig om för mycket beröm ligger bakom våra dåliga pisa-resultat.

    Okej, jag raljerar lite, men faktum är att det inte gör skada att "ta bort" en sorts beröm och i synnerhet inte hos så små barn som ännu inte har lärt sig att förvänta sig beröm. Barn har en oerhörd naturlig nyfikenhet och inre drivkraft att lära sig nya saker, som sakta men säkert bryts ner av den obligatoriska och prestationsinriktade skolan. Det är synd att bidra till det i allt för tidig ålder.


    Tack för detta, så skönt att någon försöker förstå vad jag menar...
  • Blåklocka2107
    Anonym (bildlärare) skrev 2018-06-27 12:49:30 följande:

    Håller med, självkänsla skapas inte av beröm. Självförtroende däremot, men det är något annat.


    Hur bygger vi upp barnens självförtroende då?
  • Blåklocka2107
    Anonym (bildlärare) skrev 2018-06-27 13:57:40 följande:

    Ungefär som i inlägget här ovanför av OchEnFisk, menar jag. Självförtroendet är känslan av att man klarar av saker. Men det görs ju inte med det slentrianmässiga berömmet utan med verkligt specifik feedback, och kanske även att barnen måste lära sig att misslyckas, som nödvändiga inslag på vägen mot bemästrandet av en färdighet.

    Tror att det sista kanske är mer "inbyggt" i vissa fält än andra, minns att jag när jag föll av en häst första gången fick höra att man måste falla av en häst 100 gånger innan man blir en bra ryttare. Då blev ju det missödet mer en framgång än ett misslyckande. Önskar att fler områden hade liknande talesätt!


    Okej, jag tror jag är med... men "verkligt specifik feedback" kommer väl mer när barnen blir lite äldre? När de är så litet som mitt barn, dvs 20 månader, handlar det väl mer om att grunda för en bra självkänsla...

    När sonen "misslyckas" med något..typ välter tornet han börjat bygga, då brukar jag säga typ Det gör inget, det är bara att försöka igen. Liksom avdramatisera det.
  • Blåklocka2107
    Anonym (bildlärare) skrev 2018-06-27 14:14:55 följande:

    Gud ja, en 20-månaders bygger ju inte för att prestera någonting. Man behöver inte heller avdramatisera rasandet, det kan ju snarast vara en kul grej, det kan lika gärna vara därför barnen bygger, lika gärna som de vill ha höjd på tornet vill de se klossarna rasa. Fokusera på att utveckla ordförrådet för allt som händer ditt barn innan prestationskraven börjar. Och när de är så små lär de sig nya saker hela tiden, så känslan av att de klarar av grejer kommer av sig själv. Det är snarare skolan och prestationskraven som river ner det, tråkigt nog...


    Det låter lite hårt tycker jag, att skolan och prestationskraven river ner...ja vadå? Deras självkänsla? Om nu skolan och samhället är så prestationsinriktat så är det väl extra viktigt att skapa en frizon hemma där barnen inte ska känna att de behöver prestera, vilket görs genom att försöka skapa trygghet, god självkänsla och känslan av att man uppskattas för den man är och inte för vad man gör... Har barnet en sådan självkänsla så tar det kanske inte lika hårt på barnet att samhället ständigt uppmuntrar prestation... eller?

    Hur har du gjort för att stärka ditt/dina barns självkänsla i såväl låg som högre ålder? Hur tycker du att det har fungerat? Det vore intressant att höra eftersom du verkar ha tänkt igenom det här med bekräftelse och beröm en del. Har du använt beröm, isof hur?
Svar på tråden Barnet applåderar åt sig själv...