• Anonym (H)

Ni som gör detta om och om igen- hur finner ni kraft?

Hej alla IVF-kämpar där ute

Jag och min partner genomgår nu vår första IVF och i denna stund ruvar jag på första embryot. Förhoppningsvis stannar det där inne och växer sig fint och starkt. Om detta vet vi intet förrän om ca en vecka då det är dags för testdag. Redan nu oroar jag mig för hur jag eventuellt skall hantera att behöva gå in i ett nytt långt protokoll. Det råder ingen tvekan kring viljan och drömmen om att få barn. Men, oron kring hur jag kommer att hantera vardagen vid upprepade försök gnager och gör att jag inte alls vågar tänka tanken.

Hur gör ni för att upprätthålla kraften att få vardagen att fortsätta fungera efter den urladdning det innebär att efter ett långt protokoll inse att det inte tog? Det slutar liksom med absolut ingenting. Alla hormoner, ultraljud, biverkningar, ingrepp, väntan, hopp, oro, upplaggning, som sen leder till ingenting.

Funkar ni som vanligt? Om inte- hur gör ni? Vad bär er?

• Svar på tråden Ni som gör detta om och om igen- hur finner ni kraft?
  • Anonym (H)
    Anonym (BaKu) skrev 2018-06-25 10:03:36 följande:
    Hoppas du inte behöver uppleva känslan, men om det skulle ske så skulle jag råda dig till att tillåta dig att bryta ihop.

Försök sen göra roliga saker mellan försöken. Res, träffa vänner och ta hand om varandra. Vårda förhållandet som många gånger blir lidande. Sen kom tillbaka med ny styrka. Var inte rädd att ta ett uppehåll i behandlingen. Vi körde två på raken (dock två korta, men med mycket biverkningar och överstimulering) och mot slutet av andra insåg jag att jag var tömd på energi, både fysiskt och psykiskt. Då bestämde vi oss för att ta en paus om det skulle misslyckas.

Våga också prata om det med andra. Man behöver inte berätta för alla, men det kan vara skönt att ha någon mer att gråta ut hos.

Sen tycker jag att det hjälper att prata med andra i samma situation. De förstår alla konstiga känslor och tankar och all stress som uppstår. Många utifrån tror att det är en lätt match och att det alltid löser sig. De förstår inte sen fruktansvärda sorg och längtan som leder till sjuk otålighet. Vi andra vet. Vi förstår att det är tungt och vi förstår de irrationella känslorna och tankarna som uppstår.

Lycka till!
    Tack för kloka tankar. Vi har pratat lite smått om det, att fokusera på vår relation om vi skulle behöva pausa. Det känns bara helt fel att tänka på en process utanför denna. Nu är vi ju igång. Skall vi hoppa ur och tänka på annat? Känns märkligt. Men, såklart helt nödvändigt. Kroppen klarar ju inte hur mycket som helst heller. Jag har varit skonad från överstimulering (än så länge), och de biverkningar som varit jobbigast har varit smärtor, trötthet och uppsvälldhet.

I skrivande stund tänker jag att jag skulle klara ett missfall bättre än att stickan visar på "inte gravid". Då vet jag att jag åtminstone KAN bli gravid och att min kropp tar emot äggen. Men, det säger man nu, lyckligt ovetandes.
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2018-06-25 10:13:42 följande:

Jag har gjort 1 IVF och från den gången fick jag även frysta embryon som jag gjorde ett försök med. Jag var så orolig men ändå hoppfull. Orolig för vad blodprover skulle visa, orolig att inte få några mogna ägg, orolig att inte få några befruktade ägg, orolig att embryona inte skulle utvecklas, orolig att de inte skulle fästa, orolig att de frysta inte skulle klara frysning/tining, orolig för missfall... Orolig för allt.

Jag tyckte inte själva behandlingen var så jobbig egentligen, men oron. Var så rädd att det var många tusentals kronor i sjön. Jag gjorde IVF utomlands så jag betalade allt ur egen ficka, inklusive mediciner. Även flyg och hotell tillkom ju.

Tyvärr blev det så att jag fick missfall både vid färska försöket och frysförsöket. Jag blev både otroligt ledsen och arg. Varför jag liksom? Men så är det. Det känns extra jobbigt för jag gör det här som ensamstående och är alltså ensam om både behandlingen, oron och missfallen. Den ekonomiska biten stressar mig också. Jag har gjort många inseminationer innan IVFn (men blev aldrig gravid av det) och har lagt nära 200 000 kr på fertilitetsbehandlingar och relaterade grejer utan att ha ett (levande) barn eller något alls för det.

Försöker dock hålla fokus på slutmålet och om nån månad är det dags för nästa IVF försök. Börja om på ruta ett med sprutor och allt. Det ekonomiska oroar mig mest, i övrigt är jag mest hoppfull (även om jag är orolig också) att KANSKE blir det min tur den här gången. Man vet aldrig.

Tack för att du delar med dig. Så oerhört starkt av dig, och på "egen hand" dessutom! Har de kunnat se vad som gör att du inte kommer längre i processen?
  • Anonym (H)
    Anonym (Man) skrev 2018-06-25 10:30:45 följande:

Vi tog en diskussion innan och kom överrens om hur länge vi skulle hålla på. När vi kom till den punkten avbröt vi för att numera leva utan egna barn. Vi såg risken med processen, psykisk påfrestning, slitningar i förållandt, ekonomi mm, och satte en gräns.

Vi har också pratat i de termerna, men jag är verkligen rädd för att den dagen kan komma. Att bestämma sig för att inte skaffa barn.. Så definitivt.

• Anonym (H)
    Anonym (Man) skrev 2018-06-25 10:37:42 följande:
    Men vad är alternativet, kämpa på till pengar, förhållande, psyket eller något annat tar slut?

Funder också på alternativ, adoption t ex. 

Framförallt, prata om detta, era inställning, känslor, oro, 
    Nej givetvis är vi medvetna om att alternativet är odiskutabelt. Relationen kommer absolut före ett barn för vår del. Pengarna tar ju också slut någon gång så givetvis finns inga andra alternativ än att avsluta processen om det går så långt.

Vi pratar, men vägen fram till "nu ger vi upp" känns bara den svår just nu.
Svar på tråden Ni som gör detta om och om igen- hur finner ni kraft?