• Alexi

VAB, bara pengar för en halv månad?

FK kommer nu i slutet på juni betala ut för den ni ansökt för perioden 21 maj - 20 juni och sen i slutet på juli betalas det ut för det ni ansökt 21 juni - 20 juli.

• Alexi
    Englasofie skrev 2018-06-24 22:02:00 följande:
    Nu blev jag ännu mer förvirrad haha.
    Vi har ju endast kunnat söka för 1 juni- 15 juni.
    Och nu den 15 juli kan vi ansöka ersättning för 16 juni- 15 juli. Jag kan ju ansöka ersättning fram mot i tiden utan brytet är ju 15 onde varje månad och begär man efter det blir får man den 26e månaden efter?
    Men har du väl fått lön för hela maj redan (eller får imorgon)?

Och sök omgående för perioden 16 juni - dagens datum, finns ju ingen anledning att vänta med ansökan .

Söker du nu så kommer FK så fort de handlagt ärendet betala ut 16-20 juni dvs för tiden fram till bryt.
  • Alexi
    Fillibom skrev 2018-06-24 22:14:58 följande:
    Bra att veta kan vara att Fk har en handläggningstid på upp till 30 dagar innan beslut måste fattas (för sjukpenning, vet inte om särskilda regler gäller för VAB det vet säkert någon annan på FL).

Det kan gå fortare men de behöver som sagt inte fattat beslut förrän inom 30 dagar efter inlämnad ansökan (om nu inte andra regler gäller för VAB).
    VAB handläggs till stor del maskinellt så det går oftast snabbt, om man redan har en relativt färsk SGI och inte gör några konstigheter i ansökan.
  • Alexi
    JPT skrev 2018-06-24 22:28:50 följande:
    Utbetalning sker dock endast den 25:e varje månad sedan ett tag tillbaka. Kopierat från Försäkringskassans hemsida: 

"Ansöker du senast den 15:e kommer pengarna den 25:e samma månad. Ansöker du efter den 15:e får du utbetalningen den 25:e månaden därpå." 
    Oj, det hade jag missat, sorry. Jag vabbar ju då och då men jag ansöker alltid direkt så jag har inte funderat över att de ändrat den delen.
  • Alexi
    JPT skrev 2018-06-24 22:28:50 följande:
    Utbetalning sker dock endast den 25:e varje månad sedan ett tag tillbaka. Kopierat från Försäkringskassans hemsida: 

"Ansöker du senast den 15:e kommer pengarna den 25:e samma månad. Ansöker du efter den 15:e får du utbetalningen den 25:e månaden därpå." 
    Men inser förresten att det jag nog tänkte är att om man ansöker i tid men att handläggningstiden gör att pengarna inte kommer till den 25:e, de måste väl fortfarande betalas ut så fort handläggningen är klar?
  • Alexi
    mammatill6 skrev 2018-06-24 23:01:28 följande:
    Det där gäller fp, inte vab. Vab utbetalas 25:e för 16-15:e
    Fast handlar det om brytdatum för utbetalning eller handlar det om när man senast ska ha ansökt? För TS borde väl ha kunnat söka för längre period direkt och fått utbetalt för längre period, om hon sökt före den 15:e?
Svar på tråden VAB, bara pengar för en halv månad?