• Englasofie

VAB, bara pengar för en halv månad?

Hej,

Den 30 Maj föddes vår son, räknas som extremprematur då han föddes i vecka 27.

Jag anmälde VAB (man vabbar då barnet anses som svårt sjukt) 1-15 juni.

Och kommer att ansöka om VAB igen 16 juni - 15 juni.

Är jag helt trög eller innebär det att vi (båda vabbar och har rätt till detta) endast kommer att få pengar för 15 dagar var denna månad och ingen annan inkomst?

Det skulle ju innebära att vi får ut ca 30 000 kr mindre denna månad än vanligt hur satan löser man det? Verkar ju helt galet.

Vi båda har fast kommunal anställning men då vi båda har månadslön får vi väl inget ifrån våra jobb? Där får man ju betalt samma månad man jobbar och eftersom ingen utav oss har jobbat i jul utan Vabbar innebär ju det även 0 kr därifrån?

Är jag för trött för att tänka eller är det verkligen såhär illa det kommer att vara?

• Svar på tråden VAB, bara pengar för en halv månad?
  • Alexi

FK kommer nu i slutet på juni betala ut för den ni ansökt för perioden 21 maj - 20 juni och sen i slutet på juli betalas det ut för det ni ansökt 21 juni - 20 juli.

• Englasofie

Nu blev jag ännu mer förvirrad haha.

Vi har ju endast kunnat söka för 1 juni- 15 juni.

Och nu den 15 juli kan vi ansöka ersättning för 16 juni- 15 juli. Jag kan ju ansöka ersättning fram mot i tiden utan brytet är ju 15 onde varje månad och begär man efter det blir får man den 26e månaden efter?

• Alexi
    Englasofie skrev 2018-06-24 22:02:00 följande:
    Nu blev jag ännu mer förvirrad haha.
    Vi har ju endast kunnat söka för 1 juni- 15 juni.
    Och nu den 15 juli kan vi ansöka ersättning för 16 juni- 15 juli. Jag kan ju ansöka ersättning fram mot i tiden utan brytet är ju 15 onde varje månad och begär man efter det blir får man den 26e månaden efter?
    Men har du väl fått lön för hela maj redan (eller får imorgon)?

Och sök omgående för perioden 16 juni - dagens datum, finns ju ingen anledning att vänta med ansökan .

Söker du nu så kommer FK så fort de handlagt ärendet betala ut 16-20 juni dvs för tiden fram till bryt.
  • Fillibom

Bra att veta kan vara att Fk har en handläggningstid på upp till 30 dagar innan beslut måste fattas (för sjukpenning, vet inte om särskilda regler gäller för VAB det vet säkert någon annan på FL).

Det kan gå fortare men de behöver som sagt inte fattat beslut förrän inom 30 dagar efter inlämnad ansökan (om nu inte andra regler gäller för VAB).

• Alexi
    Fillibom skrev 2018-06-24 22:14:58 följande:
    Bra att veta kan vara att Fk har en handläggningstid på upp till 30 dagar innan beslut måste fattas (för sjukpenning, vet inte om särskilda regler gäller för VAB det vet säkert någon annan på FL).

Det kan gå fortare men de behöver som sagt inte fattat beslut förrän inom 30 dagar efter inlämnad ansökan (om nu inte andra regler gäller för VAB).
    VAB handläggs till stor del maskinellt så det går oftast snabbt, om man redan har en relativt färsk SGI och inte gör några konstigheter i ansökan.
  • JPT
    Alexi skrev 2018-06-24 22:16:33 följande:
    VAB handläggs till stor del maskinellt så det går oftast snabbt, om man redan har en relativt färsk SGI och inte gör några konstigheter i ansökan.
    Utbetalning sker dock endast den 25:e varje månad sedan ett tag tillbaka. Kopierat från Försäkringskassans hemsida: 

"Ansöker du senast den 15:e kommer pengarna den 25:e samma månad. Ansöker du efter den 15:e får du utbetalningen den 25:e månaden därpå." 
  • Englasofie
    Alexi skrev 2018-06-24 22:11:53 följande:

Men har du väl fått lön för hela maj redan (eller får imorgon)?

Och sök omgående för perioden 16 juni - dagens datum, finns ju ingen anledning att vänta med ansökan .

Söker du nu så kommer FK så fort de handlagt ärendet betala ut 16-20 juni dvs för tiden fram till bryt.

Fast är det verkligen så? Dom har bara ett utbetalkibgsdatum enligt den informationen som försäkringskassan har gett mig.

Majlönen får man i slutet av Maj när man har månadslön. Och nu i slutet av juni kan jag ju inte få något ifrån jobbet eftersom att jag inte jobbat något i juni.
  • Englasofie
    Fillibom skrev 2018-06-24 22:14:58 följande:

Jag har redan fått besked om mitt ärende och kommer att få en utbetalning på 1-15 juni nu den 26e.
  • Englasofie
    JPT skrev 2018-06-24 22:28:50 följande:

Utbetalning sker dock endast den 25:e varje månad sedan ett tag tillbaka. Kopierat från Försäkringskassans hemsida: 

"Ansöker du senast den 15:e kommer pengarna den 25:e samma månad. Ansöker du efter den 15:e får du utbetalningen den 25:e månaden därpå." 

Precis, den 15:onde är brytdatum när det gäller VAB iaf.

Nej det tycks bli en fattig men stort F denna månaden. Men livet rullar vidare
  • Kusin Krakel
    Englasofie skrev 2018-06-24 22:35:11 följande:

Är du säker på att avdragen för juni görs på junilönen för både dig och maken?

På mitt jobb är det så att avdrag kommer månaden efter. Om man är sjuk eller vabbar i juni dras det först på julilönen.
  • Kusin Krakel
    Englasofie skrev 2018-06-24 22:35:11 följande:

Är du säker på att avdragen för juni görs på junilönen för både dig och maken?

På mitt jobb är det så att avdrag kommer månaden efter. Om man är sjuk eller vabbar i juni dras det först på julilönen.
  • Lucius Vorenus

Du har förstått rätt.

Ni har ingen gravidförsäkring? Se också över er ordinarie hemförsäkring.

• Seven Costanza

Du har missuppfattat vad brytdatum innebär gällande FK. Perioden man har möjlighet att ansöka för är från den 21:e i en månad till den 20:e i nästa månad, t ex 21/5-20/6 och brytdatum för att skicka in själva ansökan är 15/6 för att få pengarna runt 25/6. Det är alltså inte så att det bara är dagar till och med 15/6 du kan ansöka för. Ni kunde alltså ha sökt 30/5-20/6 den här gången.

• mammatill6
    Seven Costanza skrev 2018-06-24 22:51:21 följande:

Du har missuppfattat vad brytdatum innebär gällande FK. Perioden man har möjlighet att ansöka för är från den 21:e i en månad till den 20:e i nästa månad, t ex 21/5-20/6 och brytdatum för att skicka in själva ansökan är 15/6 för att få pengarna runt 25/6. Det är alltså inte så att det bara är dagar till och med 15/6 du kan ansöka för. Ni kunde alltså ha sökt 30/5-20/6 den här gången.

Det där gäller fp, inte vab. Vab utbetalas 25:e för 16-15:e
  • Seven Costanza
    mammatill6 skrev 2018-06-24 23:01:28 följande:

Aha förlåt, jag tog för givet att det var samma - man kan ju undra varför de inte kan ha samma datum? Så då blir det bara för en halv månad TS har inkomst den här månaden?

Hoppas ni har buffert, TS?
  • Alexi

Oj, det hade jag missat, sorry. Jag vabbar ju då och då men jag ansöker alltid direkt så jag har inte funderat över att de ändrat den delen.
  • Alexi

Men inser förresten att det jag nog tänkte är att om man ansöker i tid men att handläggningstiden gör att pengarna inte kommer till den 25:e, de måste väl fortfarande betalas ut så fort handläggningen är klar?
  • Alexi
    mammatill6 skrev 2018-06-24 23:01:28 följande:
    Fast handlar det om brytdatum för utbetalning eller handlar det om när man senast ska ha ansökt? För TS borde väl ha kunnat söka för längre period direkt och fått utbetalt för längre period, om hon sökt före den 15:e?
Svar på tråden VAB, bara pengar för en halv månad?