• Anonym (Juni)

Skäl till ensam vårdnad?

Jag har hört att samarbetssvårigheter kan vara ett skäl att få ensam vårdnad. Men jag vet inte hur svåra samarbetssvårigheterna ska vara för att ha betydelse i domstol.

Jag är själv i delvis liknande situation. Mitt ex svarar sällan på mina sms och då messar jag ändå bara när det verkligen behövs. Exet brukar skicka med vårt barn frågorna istället för att smsa mig :( alltså det går väl bra när det är småsaker men inte när det är lite större frågor där han vet att vi tycker olika, då vill jag att vårt barn ska få stå utanför konflikten.

Jag går själv och funderar på domstol eller om jag bara ska försöka hantera det så gott jag kan återstående 4 år tills vårt barn är myndigt. Vi har försökt med samarbetssamtal hos familjerätten men kom ingenvart.

Hur gamla är dina barn?

• Anonym (Juni)
    Anonym (Trött) skrev 2018-06-24 12:56:20 följande:

Och kan ju tillägga att jag kontaktat familjerätten såå många gånger men de kan ju inte hjälpa mig pga att han inte är intresserad av samarbetssamtal. Han svarar dom inte ens.

Ja... om det funkar så dåligt som du beskriver det trots att du försökt få det att funka och det gått hela 6 år sedan er separation så har jag svårt att tro att det skulle gå att få hjälp av samarbetssamtal, att det skulle gå att få till ett fungerande samarbete alltså.

Jag tror att du tyvärr kan konstatera att samarbetet troligen inte kommer att fungera i framtiden heller.

Och så utgå därifrån och bestämma hur du går vidare.

Som nu med fortsatt gemensam vårdnad? Vad kan du göra för att underlätta, för att hjälpa och stötta barnen och orka med själv?

Eller försöka med domstol... kanske börja med att kontakta en jurist för att göra en utvärdering av dina chanser i domstol?
Svar på tråden Skäl till ensam vårdnad?