• Anonym (Trött)

Skäl till ensam vårdnad?

Hejsan, jag börjar fundera på att ansöka om ensam vårdnad, där tänker jag i sådana fall också ansöka om dom för underhåll och dom för umgänge.

Mitt ex och jag har gemensam vårdnad och han ska ha barnen varannan helg. Nu har han haft dom 12 nätter sedan jul. Kan också tilläggas att han bor 20 mil bort från oss. Han har haft dom en vecka på sin semester (under 6 separerade år) då hade han dom mån-fre så då struntade han i sig helg istället.

Nu är det så att vi har 0 samarbete. Han vägrar svara på sms och det är väldigt svårt att samarbeta med någon som inte behagar svara. Han anser att det är han som bestämmer när han väl valt något, jag har enligt honom ingenting att säga till om och han kör över både mig och barnen som en ångvält. Detta tycker jag är enormt orättvist eftersom han inte ens finns här.

Han sköter inte underhållet, han betalar försäkringskassans underhållsstöd och hjälper aldrig någonsin till med en enda krona och alla kläder barnen ska ha hans helg ska jag skicka med, kan då tillägga att hans sambo rent av mobbar barnen för deras kläder. Därför anser jag att han skulle fan kunna köpa sina egna kläder om hon ändå bara slänger ur sig att hon skäms för dom för dom ser värre ut än tiggarna utanför ICA (alltså vem säger så???!) Kan då också tillägga att jag köper kläder på HM ibland men väldigt sällan kan jag köpa något på lager157.

Han ger barnen allt annat än trygghet hemma hos honom då han lever med någon som hatar mig mer än livet tror jag, fast jag aldrig ens träffat människan på 4 år.

Jag känner mig överkörd av systemet då han bestämt att barnen ska ta sig till honom själv och de gånger de inte velat så hotar och mutar han dom så till slut åker dom fast dom suttit hemma och varit ledsna. Det känns som jag inte ens har rätten att få bestämma om mina egna barn.

Kan tillägga att jag har varit i kontakt med alla jävla enheter men ingen kan hjälpa mig, då återstår väl bara domstol? Är så trött på att han gör som han tycker och tänker och passar de inte att barnen kan komma till honom så skiter han bara i att höra av sig.

• Svar på tråden Skäl till ensam vårdnad?
  • Anonym (Juni)

Jag har hört att samarbetssvårigheter kan vara ett skäl att få ensam vårdnad. Men jag vet inte hur svåra samarbetssvårigheterna ska vara för att ha betydelse i domstol.

Jag är själv i delvis liknande situation. Mitt ex svarar sällan på mina sms och då messar jag ändå bara när det verkligen behövs. Exet brukar skicka med vårt barn frågorna istället för att smsa mig :( alltså det går väl bra när det är småsaker men inte när det är lite större frågor där han vet att vi tycker olika, då vill jag att vårt barn ska få stå utanför konflikten.

Jag går själv och funderar på domstol eller om jag bara ska försöka hantera det så gott jag kan återstående 4 år tills vårt barn är myndigt. Vi har försökt med samarbetssamtal hos familjerätten men kom ingenvart.

Hur gamla är dina barn?

• Anonym (Trött)
    Anonym (Juni) skrev 2018-06-24 11:47:57 följande:

Jag har hört att samarbetssvårigheter kan vara ett skäl att få ensam vårdnad. Men jag vet inte hur svåra samarbetssvårigheterna ska vara för att ha betydelse i domstol.

Jag är själv i delvis liknande situation. Mitt ex svarar sällan på mina sms och då messar jag ändå bara när det verkligen behövs. Exet brukar skicka med vårt barn frågorna istället för att smsa mig :( alltså det går väl bra när det är småsaker men inte när det är lite större frågor där han vet att vi tycker olika, då vill jag att vårt barn ska få stå utanför konflikten.

Jag går själv och funderar på domstol eller om jag bara ska försöka hantera det så gott jag kan återstående 4 år tills vårt barn är myndigt. Vi har försökt med samarbetssamtal hos familjerätten men kom ingenvart.

Hur gamla är dina barn?

Här är det oftast inga frågor för han struntar i allt.

De enda gångerna han hör av sig är när han behöver byta helg, oftast ska han ta igen de men hör alltid av sig om att det kom något i vägen. Vi har kontakt de få gångerna barnen ska åka dit för att stämma av med buss. Ingenting annat, han frågar aldrig hur de mår eller hur de går i skolan. Han hör inte ens av sig till dom heller.

När min son väl skrivit till honom och verkligen beklagat sig över hur mycket han saknar sin pappa så svarar pappan med en tumme upp... (hallå?)

Dom får varje helg dom är där höra hur otroligt uppfostrade dom är, hur dålig mamma jag är och att dom ska sluta försvara mig när de pratar om hur dålig jag är.

Barnen är 9 och 10 år så här är det många år kvar till de är myndiga.

Det som jag ledsnar otroligt på är att vi har gemensam vårdnad men när de väl är något så anser han att han bestämmer. Han som har barnen den lilla tiden de passar honom. Han som aldrig sett en skolavslutning, aldrig har de 1 enda dag extra. Han dom fullständigt skiter i allt, för de passar inte in i hans nya liv.

Jag funderar starkt på att söka ensam vårdnad pga att jag vet att han inte vill ha de. Han skulle aldrig vela ha vårdnad och heltidsumgänge med barnen, de har inte ens ett rum eller säng hos honom.
  • Anonym (Trött)

Och kan ju tillägga att jag kontaktat familjerätten såå många gånger men de kan ju inte hjälpa mig pga att han inte är intresserad av samarbetssamtal. Han svarar dom inte ens.

• Anonym (Juni)
    Anonym (Trött) skrev 2018-06-24 12:56:20 följande:

Och kan ju tillägga att jag kontaktat familjerätten såå många gånger men de kan ju inte hjälpa mig pga att han inte är intresserad av samarbetssamtal. Han svarar dom inte ens.

Ja... om det funkar så dåligt som du beskriver det trots att du försökt få det att funka och det gått hela 6 år sedan er separation så har jag svårt att tro att det skulle gå att få hjälp av samarbetssamtal, att det skulle gå att få till ett fungerande samarbete alltså.

Jag tror att du tyvärr kan konstatera att samarbetet troligen inte kommer att fungera i framtiden heller.

Och så utgå därifrån och bestämma hur du går vidare.

Som nu med fortsatt gemensam vårdnad? Vad kan du göra för att underlätta, för att hjälpa och stötta barnen och orka med själv?

Eller försöka med domstol... kanske börja med att kontakta en jurist för att göra en utvärdering av dina chanser i domstol?
  • Anonym (Trött)

Jurist är kontaktad idag :)

Ringer troligtvis upp mig imorgon så då får jag boka in ett möte och se mina chanser.

Han svarar inte ett dugg på mina rop om att gå på samtal, han läser men inget svar som vanligt. Är så otroligt trött på att ens försöka ha ett samarbete med människan

• Brumma

Vid svåra samarbetsproblem kan man få ensam vårdnad.

Men inte för att han inte svarar på sms - det beror ju istället på vilka frågorna är och hur viktigt det är att han svarar.

Vilken sorts frågor är det han inte svarar på?

Gällande underhållet - sköts det genom försäkringskassan? Om ja, då bidrar han redan med det han i dagsläget är förodrad att betala. Om nej - anmäl att du vill det i fortsättningen. Då får du alltid underhållsstödet i tid.

Det finns inga krav på att umgängesföräldern skall stå för kläder.praxis brukar dock vara att ngt ombyte finns, sedan skickar boendeföräldern med resten. En del gör självklart annorlunda - Vi hade en hel garderob åt bonus tex, men det finns inga regler för detta.

Inte heller kan du kräva att han har barnen mer, eller ens den tid ni är överens om. Man kan aldrig kräva att en förälder har umgänge en viss tid. Däremot kan man inte hur som helst vägra umgänge.

Däremot är det självklart INTE ok om barnen blir illa behandlade hos sin pappa. DET kan du trycka på, men resten blir svårt att ange som skäl till att tex minska umgänget. Och umgänge och vårdnad har ju inte med varandra att göra.. och att hans sambo avskyr dig är inte heller något som påverkar barnens umgänge, utan just om hon behandlar dem illa pga det.

Svar på tråden Skäl till ensam vårdnad?