Inlägg från: bensis |Visa alla inlägg
  • bensis

Tråden för oss som väntar barn i mars 2019

Hej! Hoppar in här och gör mitt första inlägg på familjeliv! Har tidigare följt många BIM trådar för att få lite stöd och pepp :) nu är det dags att ta steget in och skriva.

Plussade i torsdags och tog ett extra test idag som också var positivt. Är på 4+3 och beräknad BF 12/3 enligt Preglife. Första plusset för oss, är 29 år och detta var 9:e försöket. Känns fortfarande helt overkligt! Hade en mensliknande blödning i tisdags och blev då helt knäckt, sedan kom inget mer och istället blev det ett plus.

Har i samband med att jag plussade åkt på en rejäl förkyldning. Annars molvärk och ryggvärk. Även illamående till och från (inte ett dugg sugen på choklad fast det står framför mig och är min stora last i livet, haha). Även sett lite färgförändring på bröstvårtorna.

Hur tänker ni med att kontakta mvc och boka in ett första besök? Är orolig för att ?jinxa? om jag ringer för tidigt...samtidigt är det semestertider och ev svårt att få tider?

• bensis
    Sisterofthesun skrev 2018-07-07 18:50:52 följande:

Grattis! Välkommen till oss (utan att låta som en sekt) haha! :)

Har själv också blivit jätteförkyld. Tydligen vanligt eftersom immunförsvaret är sämre när man är gravid. Typiskt :/

Är inte heller sugen på choklad alls och då älskar jag choklad i vanliga fall.

Ring MVC. Min bm sa att det va jättebra att ringa tidigt nu i semestertider.

Tack!! Känns bra att ha ett forum att läsa om och diskutera alla frågor och saker jag undrar över och inte riktigt kan prata med vänner eller familj om. Vill vänta ett tag med att berätta, återigen för att inte jinxa och behöva förklara om något skulle gå fel tidigt.

Hur länge tänker ni hålla det för er själva? Eller har ni redan berättat för någon (vilka i så fall?)?

Då ska jag kontakta mvc i början av veckan som kommer :)

Det är fortfarande så overkligt, men självklart så kul! Samtidigt blir jag otålig...vill att allt ska hända på en gång :) tror dock det är bra att ha 9 månader på sig att bli förberedd :)
  • bensis

Mitt illamående har nog inte slagit till ännu. Hoppas det håller sig borta, har också fobi för att spy..! Har någon av er testat Prostafen? Ringde mvc idag och rådfrågade om medicin mot åksjuka, och då sa de att Prostafen var ok och tips att ta mot graviditetsillamående. De har dock trötthet som biverkning...

MEN har jag åkt på näsblod! Fick näsblödningen från helvetet och fick ligga en timma i soffan innan jobbet (tur att jag har flex). Läste mig till att det är vanligt när man är förkyld och gravid, slemhinnorna blir extra känsliga när man får ökad blodmängd. Så, tips till alla förkylda där ute - se upp med att snyta er för hårt!

• bensis
    Lilly2015 skrev 2018-07-10 08:46:10 följande:

Jag går gärna med i gruppen om några veckor :)

Väldigt bra idé med en fb-grupp. Är på samma spår som Lilly2015, är gärna med i gruppen om ett par veckor :) Ser till att pm:a då!
  • bensis

Hm, jag är på v.5+1 idag, ännu inget större illamående för mig. När har det slagit till för er som mår dåligt?

Har något testar receptfria Prostafen mot illamåendet? Ska enligt min barnmorska vara okej, både för att behandla åksjuka (huvudsyftet med medicinen) men även vanligt graviditetsillamående.

• bensis
    livan86 skrev 2018-07-12 08:52:46 följande:

hej! grattis. vi är beräknade på samma dag

jag ringde förra veckan till mvc och ska på mitt nybesök idag. hos oss erbjuder dem även tidigt ul i v. 10 ungebär, så strax efter semestern.

jag har precis som du, molvärk, rygg värk, och ett hemskt illamående. har inte mått illa med mina 2 andra barn... så detta är helt nytt.

tur i otur att man har semester nu, för jobba hade jag aldrig klarat men barnen tycker det är tråkigt att jag är trött å vet ju inte ens varför.

Kul, välkommen hit :) Roligt att ha en som är beräknad till samma dag i tråden!

Jag tog kontakt med mvc i början av veckan, mina första besök blir 1/8 & 23/8 pga semestertider. Tydligen gör man två inskrivningsbesök/förstabesök hos mvc där jag bor.

Håller med om tur i oturen med semestern! Än så länge mår jag okej, känner mest av lite extra trötthet...men om jag förstått många andra rätt så kommer antagligen illamående snart :/
  • bensis
    Lilly2015 skrev 2018-07-12 08:32:46 följande:

Samma dag jag gick in i vecka sju nockade illamåendet mig. Postafen gör ju att man blir väldigt trött så läkaren jag pratade med igår sa att det kan vara bra att ta på kvällen när man får Lergigan comp utskrivet, som innehåller koffein.

Jo tröttheten med Prostafen är ganska jobbig vanligtvis, kan bara tänka mig hur det blir med gravtrötthet på det, hehe. Jag har hittills ätit Prostafen mot åksjuka, men bra tips att ringa läkare om man behöver något annat mot illamåendet! :)

Funkar Lergigan Comp bra för dig?
  • bensis
    Lilly2015 skrev 2018-07-13 06:34:04 följande:

Jag tar tillbaka det här! Har tagit Lergigan comp fyra gånger nu och den hjälpte bara de två första gångerna. Är inte det helt sjukt? Man kan väl inte bli ?immun? mot en medicin på två gånger? Fattar ingenting och nu känns allt sjukt hopplöst igen.

Nej, vad segt :( Ta kontakt med en läkare igen? Eller testa varva med Prostafen? :)

Hoppas det blir bättre snart igen!
  • bensis
    Solskensplusset skrev 2018-07-13 11:07:45 följande:

Hej på er,

Har följt trådar här på familjeliv men nu tar jag steget till att bli medlem själv.

Jag hade ett missfall i början på juni, var då i vecka 8, men nu visar stickan att jag är gravid igen. Nervöst eftersom jag inte ens fått mens efter missfallet. Så enligt bm ska jag utgå ifrån missfallet och är isf beräknad till 12/3 som jag såg att fler av er också var. Vore roligt att följa denna resa tillsammans med er!

Välkommen hit :) jag är också beräknad till 12/3. Blir kul att följas åt!
  • bensis
    Lilly2015 skrev 2018-07-13 07:56:47 följande:

Ja jag ska köpa Postafen och testa. Så jävla less bara :( annars får det bli läkaren igen. Vill egentligen inte stoppa i mig starkare grejer, men intalar mig att det är bättre att jag kan hålla illamåendet på en okej nivå och inte ha panik.

Håller tummarna för att du får bukt på det!!
  • bensis

Jag måste tyvärr lämna tråden. Tidigt missfall igår v.5+4, bekräftat av barnmorska idag. Önskar er alla andra lycka till.

Svar på tråden Tråden för oss som väntar barn i mars 2019