Inlägg från: Delilah2001 |Visa alla inlägg
  • Delilah2001

BF Januari 2019 - stannar på FL

Maramba skrev 2018-11-13 08:47:30 följande:

Går in i vecka 30 idag. Börjar också känna mig sämre. Illamående som kommer och går främst morgon och kväll. Har inte känt av något illamående sen första trimestern, förrän nu.

Haft ligamentsmärtor flera veckor men sen i söndags även börjat känna av mensvärkliknande smärta. Min vän som ligger tre veckor före mig i sin graviditet nämnde det häromveckan men det är först nu jag förstår vad hon menar. Googlade mig till att det kan vara en lätt variant av förvärkar. Sover sämre och sämre. Var upp fem (!) ggr och kissade inatt. Hormonerna verkar åka bergochdalbana nu igen, precis som i början. Mycket lättare till gråt och irritation.

Sover också dåligt, och blir galen på alla nattliga toabesök! Har dessutom en ettåring som vaknar vid halv fem och tycker att det är morgon :/

Hormonerna är som i början för mig med, väldigt lätt till gråt och är ofta överkänslig.

Lite mer gnäll från mig
  • Delilah2001

Jag är föräldraledig fortfarande, men de tidigare graviditeterna har jag jobbat fram till ca två månader före bf. Sedan tagit ut semesterdagar/ föräldrapenning.

Det är väldigt individuellt hur länge man känner för att jobba, beroende på vilket slags jobb man har, hur man mår mm.

Men att gå hem en månad före bf verkar vara rätt vanligt :)

• Delilah2001
    Joline98 skrev 2018-11-18 02:12:52 följande:

Tack för alla svar!

Kanske bara dumt och över nojigt att jag ens tänker/tänkt så..

Har iallafall bestämt mig för att ta vaccinet! <3

Tycker inte alls att det är dumt att fundera en stund innan man tar vaccin som gravid.

Har aldrig fallit mig in att ta något influensavaccin tidigare, men har bestämt mig för att göra det i år.

Efter vad jag läst så är denna typ av vaccin använd på gravida sedan många år, och väl beprövat.
  • Delilah2001
    BaKu skrev 2018-11-21 22:40:15 följande:

Nån mer som börjat må illa igen nu mot slutet? Är i vecka 33+2 och mår pyton. Konstant illamående och känner mig gråtfärdig stor del av tiden. Idag har jag börjat få lite molvärk också. Får en del värmevallningar emellanåt och har fått springa på toaletten för nummer två flera gånger om dagen. Inte direkta diarréer, men är lite lösare än normalt. Har skippat järntabletter ganska länge för var totalt förstoppad lite för länge.

Ja, började må sämre vid vecka 30 ungefär.

Är i vecka 32 nu. När jag lagt mig på kvällen så kan jag plötsligt bli helt svettig, yr och illamående. Särskilt om jag ligger på vänster sida.

Har varit väldigt hård i magen under graviditeten, men för några dagar sen blev jag väldigt lös och det blev några akuta toabesök.

Tar järntabletter ca 3-4 ggr/vecka.
  • Delilah2001

Jag tog upp det med min bm igår, men det verkade inte vara några konstigheter.

Jag har planerat snitt 9 januari, och bebisen får gärna stanna kvar tills dess :)

• Delilah2001

Har ni andra bestämt namn ännu?

Här var Leon bestämt mer eller mindre från början. Storebror heter Lucas. Lucas och Leon!

Men nu senaste veckorna har sambon blivit tveksam och istället snöat in på ett helt annat namn, som visserligen är helt ok, men inget jag skulle vilja döpa mitt barn till.

Så känns som att vi är tillbaka på ruta ett.

• Delilah2001
    ssoffpotatisen skrev 2018-11-27 16:34:57 följande:

Ojoj, här har jag missar mycket i vanlig ordning, är inte så aktiv här. Jag har varit hemma 2 veckor nu på såkallad graviditetspenning (är jag den enda som utnyttjat det?). Känns bra att jag slutade jobba vid det tillfället jag gjorde för sedan har jag fått en del foglossning, främst i symfysen som gör ONT när jag går trots stödbälte.

Är i vecka 34 nu och har oxå fått tillbaka illamåendet, äter ändå postafen och har gjort sedan vecka 8 oavsett om jag känt illamåendet eller ej. Alltså förebyggande syfte ett tag, illamående å kräkningar är det värsta jag vet. Utöver det har jag såna hemska värmevallningar (trodde jag var den enda). Svettas igenom tröjorna och allting, känner mig SÅ ofräsch.

Barnvagn var det allra första vi köpte så det vart klart sen länge, blev en Emmaljunga super viking med outdoor chassit. Exakt den modell jag ville ha som dessutom var nedsatt pris på (winwin). DÄREMOT har vi inte köpt babyskydd, det är det enda som saknas i princip. Vad har ni & vad tycker ni har funkat på tidigare barn? Jag är inne på besafe izi go i-size, fördelar/nackdelar?

Kram på er

Jag får inte graviditetspenning i mitt yrke, men som tur är så är jag föräldraledig fortfarande.

Sammandragningar, värmevallningar, illamående, halsbränna och dålig sömn pga alla toabesök... Ja listan kan göras lång, men jag försöker njuta ändå, för detta är min allra sista graviditet.

Vi har köpt Be safe babyskydd. Har använt Be safe babyskydd och bilstolar till alla barnen utan det första, och är jättenöjd!

Enda nackdelen med babyskyddet är väl att det inte går att vrida på det när det sitter fast i bilen, så det blir lättare att sätta in och ut bebisen.
  • Delilah2001

Någon mer som har förvärkar? Inte vanliga sammandragningar alltså, utan sådana som gör ont?

Har haft det i två dagar nu, som mensvärk. Värst på nätterna. Men de är oregelbundna och blir inte starkare eller så, utan ligger på ungefär samma nivå hela tiden :/

• Delilah2001
    Bobno1 skrev 2018-12-06 16:58:59 följande:

Jag har det till och från, värre nu än tidigare två graviditeter. Men ändå långt ifrån så smärtsamt som när det verkligen sätter igång så jag tänker att det bara är livmodern som tränar lite. Frågade BM om det och hon sa att det kan vara stress-relaterat att det ibland gör ganska ont.

Jag måste göra kejsarsnitt, så jag hoppas verkligen inte att jag får riktiga värkar...

Men än så länge är det lugnt tror jag.

Minns inte att jag hade såhär de andra graviditeterna.
  • Delilah2001

Gick också in i vecka 35 idag!

Har inte packat något ännu, inte heller tvättat bebiskläderna. Har rätt mycket i 50 och 56 från storebror. Tror att detta blir en liten bebis, en känsla jag har. Så packar väl ner stl 50 till BB.

Vi hämtade babyskyddet i helgen, så nu är nog allt köpt. Bara lite fixande här hemma kvar! Och köpa lite mer blöjor och så.

Svar på tråden BF Januari 2019 - stannar på FL