Arpe86 skrev 2018-10-24 09:04:32 följande:
Borde kanske startat en ny tråd för detta men kör här först - OBS långt..
Beslutat oss för att byta BM + mottagning.
Fick eg. ett mycket bra förstaintryck vid inskrivningen och den BM som skrev in oss.
Efter första mötet (förra besöket) med den BM vi blivit tilldelade kändes det okej....pga mitt höga blodtryck skrämde hon upp mig lite ang. havandeskapsförgiftning (innan hon ens bett mig göra urinprov vilket jag i efterhand reagerat på..inget protein påvisades dock).
Jag är liten/kort (normalt 149, ca 42 kg) och alltid oroat mig över en graviditet och allt vad det innebär. Min mor är som mig och blev röntgad vid första graviditeten.
Sambon är dessutom stor, alla barn i hans familj föddes stora, det har förekommit komplikationer mm. Därav önskade vi en läkartid för att rådfråga med en läkare (ang. ev risker och ett ev. kejsarsnitt). Vi fick lite mothugg men tilldelades en läkartid.
Det är bara det att när vi väl laddat inför läkartiden (läkaren sitter i samma lokaler) så finns det ingen läkartid - och det är jättesvårt att få en.
Lyckas få tag i vår BM: beklagar, mänskliga faktorn - (attityden sa det är ingen big deal), minns inte vad orsaken till läkarbesöket var, tyvärr fullbokat och jag kan ju inte be läkaren skippa sin lunch.
Okej men vi har väntat 45 min, vi fick skippa vår lunch samt ta ledigt från jobben......men men. Gick därifrån måttligt besvikna, men ville ge henne en chans att höra av sig.
Blev uppringd senare under dagen av BM och fick en ny tid om 2 v hos läkare (en manlig läkare om det nu har någon betydelse?).
Vi kommer tyvärr in på orsaken till läkartiden varpå jag upplever att jag blir uppläxad i telefonen - riskerna med KS är jättestora, är du rädd för ev. bristningar så kan man verkligen kalla ett snitt för en bristning...förbered dig på att du ändå inte får KS beviljad utan medicinsk orsak, men det får du som sagt ta med läkaren, osv...osv..
Tycker du gör rätt i att byta bm!
Hoppas att du får snitt beviljat om det är det du vill, men kan kanske "lugna" dig med att barnets storlek ofta anpassar sig efter mamman. Min svärmor är liten, ungefär samma mått som du skulle jag tro. Hennes man är lång och storväxt. Hon födde sina barn i vecka 37 och 38, och de vägde ca 2500 g då. Nu som vuxna är de storväxta och nästan 190 långa, som deras pappa.
Jag är ju "för" planerat snitt, efter mina erfarenheter av båda, men om du inte får det beviljat så behöver det inte bli problem med förlossning pga din storlek.