• Maramba

BF Januari 2019 - stannar på FL

Hej!

Blev lite less på att nästan det enda som diskuteras i alla gravidgrupper är hur man ska bli medlem i motsvarande grupp på FB. Finns det någon som vill stanna här på FL och bolla tankar kring sin graviditet? :)

• Svar på tråden BF Januari 2019 - stannar på FL
  • Bobno1
    Arpe86 skrev 2018-08-27 11:58:20 följande:

18+4 idag. RUL förra veckan allt såg bra ut med killen.

Besök hos BM i slutet av september dvs om ca 4 v.

Någon som vill dela med sig av vad som händer då?

Skönt att allt rullar på fint

Vad jag minns lyssnar de på bebisens hjärta och tar de vanliga kiss/blodsocker/blodtryck-testerna. Mäter även magen för att kolla att livmodern växer som den ska.

Har jag missat något, ni andra omföderskor?
  • Bobno1

Nyfiken på vad ni andra har för tankar kring att föda hemma?

Det har ju skrivits en del om hemmafödslar på sistone, bl.a. i SvD i början av veckan. Verkar bli mer och mer populärt i Sverige. I England där jag födde mitt första barn var det mycket mer vanligt att kvinnor valde att föda hemma.

Jag skulle så himla gärna vilja men min man är 100% emot att föda någon annan stans än på förlossningen. Han är för rädd för allt som skulle kunna gå fel medans jag tror att jag skulle vara mycket mer avslappnad hemma. Tyvärr tror jag dessutom att jag inte skulle få föda hemma ändå pga en blödarsjuka vi har i familjen.

Vad tänker ni om att föda hemma?

• Delilah2001
    Arpe86 skrev 2018-08-27 11:58:20 följande:

18+4 idag. RUL förra veckan allt såg bra ut med killen.

Besök hos BM i slutet av september dvs om ca 4 v.

Någon som vill dela med sig av vad som händer då?

Jag var hos bm igår, är i vecka 20 nu. Blodprov och lyssna på bebisens hjärta.

Men jag kanske går oftare än normalt, måste nämligen lämna blodprov var 4:e vecka.
  • Virvlande
    Bobno1 skrev 2018-08-28 15:13:25 följande:

Nyfiken på vad ni andra har för tankar kring att föda hemma?

Det har ju skrivits en del om hemmafödslar på sistone, bl.a. i SvD i början av veckan. Verkar bli mer och mer populärt i Sverige. I England där jag födde mitt första barn var det mycket mer vanligt att kvinnor valde att föda hemma.

Jag skulle så himla gärna vilja men min man är 100% emot att föda någon annan stans än på förlossningen. Han är för rädd för allt som skulle kunna gå fel medans jag tror att jag skulle vara mycket mer avslappnad hemma. Tyvärr tror jag dessutom att jag inte skulle få föda hemma ändå pga en blödarsjuka vi har i familjen.

Vad tänker ni om att föda hemma?

Jag skulle aldrig våga föda hemma. För mycket som kan gå fel. Är ju fantastiskt å kunna föda på ett sjukhus och ha all kompetens nära och bloda av sig de värsta där. Första blev lite halvakut och utdragen med tång. Andra hade tidig vattenavgång och tredje blev igångsatt efter en överburenhetskontroll. Syjunta efter varje förlossning. Nä tacka vet jag förlossningskliniken.
  • Arpe86
    Bobno1 skrev 2018-08-27 13:34:26 följande:

Skönt att allt rullar på fint

Vad jag minns lyssnar de på bebisens hjärta och tar de vanliga kiss/blodsocker/blodtryck-testerna. Mäter även magen för att kolla att livmodern växer som den ska.

Har jag missat något, ni andra omföderskor?

Delilah2001 skrev 2018-08-28 17:22:15 följande:

Jag var hos bm igår, är i vecka 20 nu. Blodprov och lyssna på bebisens hjärta.

Men jag kanske går oftare än normalt, måste nämligen lämna blodprov var 4:e vecka.

Tack för att ni delar med er!

Ang. blodprover: Vid förra besöket (sen inskrivning) tog de socker (stick i fingret) men sen blev jag skickad till labbet också (rutinkoll+kub) för 5 rör blod. Avskyr blodprov..

Fick efter några dagar hem ett brev där jag ordinerades 2-3 järntabletter i veckan.
  • Delilah2001
    Arpe86 skrev 2018-08-29 06:47:59 följande:

Tack för att ni delar med er!

Ang. blodprover: Vid förra besöket (sen inskrivning) tog de socker (stick i fingret) men sen blev jag skickad till labbet också (rutinkoll+kub) för 5 rör blod. Avskyr blodprov..

Fick efter några dagar hem ett brev där jag ordinerades 2-3 järntabletter i veckan.

Jag tror bara att det är stick i fingret på de följande besöken efter inskrivningen. Och att man lämnar rör med blod bara vid inskrivningen egentligen.

Anledningen till att jag måste lämna rör med blod så pass ofta är att jag har en immunisering som bryter ner fostrets blodkroppar.
  • AK78

Jag är så nojig.. är i 17+4 och känner inte av bebben någonting.

Förra gången kände jag i 16+.. men jag födde ju i december och blev gravid igen redan i maj.

Nu är jag okunnig.. men kan livmodern fortfarande vara aningen större och därmed ge bebben lite större plats?

Alla barn är ju olika och denna kanske är lugnare än förra.. har ju dessutom sett en livlig krabat på KUB. Men oroar mig! RUL 10/9.

• Delilah2001
    AK78 skrev 2018-08-29 16:57:07 följande:

Jag är så nojig.. är i 17+4 och känner inte av bebben någonting.

Förra gången kände jag i 16+.. men jag födde ju i december och blev gravid igen redan i maj.

Nu är jag okunnig.. men kan livmodern fortfarande vara aningen större och därmed ge bebben lite större plats?

Alla barn är ju olika och denna kanske är lugnare än förra.. har ju dessutom sett en livlig krabat på KUB. Men oroar mig! RUL 10/9.

Det är samma för mig. Känner någon gång ibland väldigt svagt, och det kan gå många dagar emellan.

Stor skillnad mot tidigare graviditeter, då har det varit full rulle i magen vid denna tid (vecka 20).

Men jag gjorde ju RUL i fredags, och bebisen rörde sig massor då som jag inte kände något av. Har tydligen moderkakan i framvägg denna gång, vilket påverkar hur mycket man känner fosterrörelserna. Kanske samma för dig?
  • Mikeybe

Jag känner rörelse varje dag sen några dagar tillbaka. Är i v 18+4 :) Ska på rul på fredag. Gjort nipt så vet att det är en liten tjej :)

Svar på tråden BF Januari 2019 - stannar på FL