Inlägg från: Bebis201901 |Visa alla inlägg
  • Bebis201901

BF Januari 2019 - stannar på FL

Joline98 skrev 2018-11-15 00:52:53 följande:

Hej! Finns det någon här som tagit influensa vaccinet eller ska göra?? Hur tänker ni kring det?

Hört att man borde göra det men är så rädd för om det kan skada fostret på något sätt !!

Jag tog det igår. Som de andra skrivit, vi rekommenderas ju av en anledning och det är ju välbeprövat vid det här laget. Känns bra också att lillan får skydd på kuppen.

Är lite öm som ett blåmärke på armen men annars känner jag inget.
  • Bebis201901
    Emelies95 skrev 2018-11-20 18:55:57 följande:

Hej allihopa!

Har ni köpt barnvagn ännu?

Jag blir tokig av barnvagnsdjungeln. Eftersom det kommer en vinterbebis. Så vill jag ha en vagn som funkar bra i snö. Funderat på emmaljunga viking? Någon som har tips eller förslag? Vad som är viktigt för en bra barnvagn på vintern? :)

Vi köpte en Emmaljunga Viking. Marknadens smalaste typ :) Jag är ganska kort och min kille är ingen jätte heller så vi ville ha en mindre + så sjukt smidigt att komma in och runt överallt. Och vi lyfte och hade oss och intervjuade säljare och så och de hade det vi ville ha :)
  • Bebis201901
    Emelies95 skrev 2018-11-30 16:48:27 följande:

Nätterna är värst som du säger, Men även dagtid. Åh får man ta den när man e gravid? Frågade en man på apoteket o han sa det vet jag inte. Så har kört på otrivin. Men då ska jag köpa nezefri. Smart med nosoil, jag blir så torr o blodig vi näsan. Ska köpa nosoil oxå. Tack för tipsen:)

Jag kör nässkölj! Köpt på apoteket, en sån jättespruta typ och så blandar man bara salt och ljummet/varmt vatten. Kan inte fungera utan den nu. Ett till tips är att ta kirurgtejp över munnen på natten. Låter kanske märkligt men googla på medveten andning. På hans sida står det mkt om hur näsan fungerar och enkelt förklarat så ju mer man använder den desto bättre gör den sitt jobb och fungerar. Jag kan tom göra det nu som tokförkyld. Sköljer näsan precis innan jag går och lägger mig bara. Kortar ner hela supersnorförloppet.

Men både nässkölj och tejp måste du ge några dagar om näsan är ovan vid att jobba vilket den tyvärr blir med nässpray... :)
  • Bebis201901

Vecka 33 snart 34, bebis ligger nedåt och huvudet är inte längre rörligt utan ruckbart. Jag har börjat få stötar i typ ljumskarna och molande värk i ryggen, verkar ju vara när bebis kommer längre ner, nån som känner igen sig?

• Bebis201901
    Maramba skrev 2018-12-05 12:04:00 följande:

V 33 nu för mig. Halvtidssjukskriven nu resten av jobbtiden (jobbar ganska precis en månad till). Sökte till läkare på uppmaning från BM efter konstanta sammandragningar i fyra dygn (för drygt en vecka sedan). Sen dess har sammandragningarna lugnat ner sig. Skönt. Sover dåligt. Mycket kissande och tycker att det är varmt trots sommartäcke och vädringsgluggen öppen. Har börjat känna sparkar mot ljumskarna vilket är obehagligt, blir att jag rycker till varje gång. Sen två dagar tillbaka upplever jag även hjärtklappning/dubbelslag vilket också är obehagligt. Övervägt att kontakta vården men när jag googlar verkar det väldigt vanligt den här delen av graviditeten. Någon annan som känner av oregelbundna hjärtslag? Kollade blodtryck hos bm för en vecka sedan och det var bra. Ska på nästa kontroll om mindre än en vecka så om det inte blir värre avvaktar jag nog till dess.

Jag får hjärtklappning lite till och från ibland men så tycker jag det har varit med jämna mellanrum så jag tänker inte ens längre på att det inte är normalt :o :D
  • Bebis201901
    Arpe86 skrev 2018-12-05 11:26:56 följande:

Haft obehagliga stickningar/stötar nedtill känns nästan lite som att man ska kissa på sig. Hjälper att sätta sig ned..jobbigt dock när det inte varit möjligt typ som inne i mataffären.

Mm har också fått så denna vecka, verkar ha med fixeringen att göra
  • Bebis201901
    linnea12533 skrev 2018-12-11 07:13:27 följande:

Vad har ni andra för SF-mått och vilken vecka är ni i?

Själv hade jag 33 cm igår i v 34+, lite över medelkurvan.

Jag hade samma 33 förra veckan vilket var i v 34+, går in i v 35 idag. Ligger också lite över fast fortf i normalspannet, min bm sa att siffran inte är superviktig (så länge den är inom normalkurvsn) eftersom alla mäter lite olika, det viktiga är att jag följer min kurva och det gör jag till pricken
  • Bebis201901

Jag har inte presenterat mig förut men första bäbisen leverans i mitten/slutet av januari. Bor i sthlm med min sambo, 39 år, planerat men det gick fort

Har en fråga, har börjat få ont i ljumskarna på natten när jag legat länge och ska upp ur sängen och gå på toa. Även kväll och morgon kan det kännas mer. Gör liksom ont att gå.

Tror ni att det är foglossning eller har det med att den lilla håller på och tar sig neråt eller är det en kombo? :D

• Bebis201901
    Bobno1 skrev 2018-12-11 09:26:14 följande:

Hej hej! Från Sthlm jag med och inne på tredje barnet

Låter precis som det jag har och det är foglossning säger BM men kan ju säkert vara att bebisen är längre ner nu också och trycker på något.

Tjäna!

Okej, ja det spelar ju egentligen ingen roll vad det, det gör ont och jag kan säkert inte göra nåt åt det :D men man blir ju nyfiken :)
  • Bebis201901
    AK78 skrev 2018-12-18 12:56:40 följande:

Hej från Neonatal!

Natten till lucia valde vår dotter att komma till vätlden, i vecka 32+5, femtio dagar för tidigt.

Storebror Elton fyllde ett i onsdags och efter kalaset åkte vi in eftersom jag hade värkar. De kom från ingenstans och började utan någon förvarning alls. På grund av tvärläge och hjärtformad livmoder som inte lämpar sig för vändningsförsök blev det akutsnitt precis som förra året med storebror. Hon vägde 2340 g och var 45 cm lång så stor för sin ålder och stark. Blir antagligen hemgång redan till helgen med fortsatt inskrivning och sjuksköterska på hembesök. Nu återstår namn och att hämta sig från chocken, inte bara att hon kom nu, utan också att hon var just en hon. Ha, ha! Efter tre killar var jsg säker på en kille till.

God Jul och Gott nytt År på er!

Grattis! Vad skönt att allt gått bra ändå
Svar på tråden BF Januari 2019 - stannar på FL