• Anonym (.)

Skit med underhållsbidraget!! Usch!

Anonym (Ansök) skrev 2018-06-16 15:44:48 följande:

Ja, du ansöker om underhållsstöd hos Försäkringskassan. Det borde du göra oavsett då redan innan får en betydligt lägre summa än de 1.573 kr som underhållsstödet är på. Det höjs dessutom till 1.723 när hon blir 15 år

Fast underhållsstöd betalas väl bara ut ett halvår sen ska föräldrarna komma överens om bodrag utifrån utgifter och inkomster? Han får en lägre summa pga han tjänar mer (eller ja hon verkar fufflat lite). Om det visar sig hon tjänar mer kommer hon få betala procentuellt mer än barnets pappa framöver.

Jag rekomenderar ett webmöte med fkassan. Alt familjerätten.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ansök) skrev 2018-06-17 11:21:19 följande:

Jo, fast om om den uträknade summan är lägre än 1.573 så fyller FK upp med mellanskillnaden. Hela tiden.

TS barn är 14 så ganska snart högst underhållsstödet till 1.723 istället. Det innebär ju ca 1.000 kr mindre i månaden än vad han har rätt till. Onödigt.

Fast då räknas ju inkomsten två år bakåt i tiden. Är ju konstigt. För tex så när den ena blir arbetslös så kan plötsligt den abdra begära underhållsstöd och då får den arbetslösa betala 1573 för dom går två år bakåt i tiden? Snacka om utnyttja. Antingen kör man underhållsbidrag och tar att ibland får den andra betala mer eller så får man köra underhållsstöd även fast barnet kostar mer kan jag tycka
  • Anonym (.)
    Anonym (Ansök) skrev 2018-06-18 09:10:04 följande:

Nej, det tycker inte jag. Underhållsstöd är ju inget man "plötsligt" ska ansöka om utan det är ens rättighet att få som minst 1.573 kr till sitt barns försörjning.

Den här familjen ska väl inte behöva vara utan 1.000 kr i månaden bara för att den andre föräldern kanske var arbetslös för 2 år sedan? Sedan kan man faktiskt begära nedsättning om det är som i ditt exempel.

Sen är det inte konstigt egentligen att de räknar på inkomst för 2 år sedan då de måste ha en fastställd inkomst som de får från ens deklaration. Skulle man räkna på nuvarande inkomst skulle det krävas betydligt mer resurser och arbete=kostnader + att man skulle behöva räkna om ideligen då många inkomster skiftar. Det är inget bra system, det håller jag med om, men det finns inte några bra alternativ heller.

Tycker det är lite märkligt att å ena sidan ska föräldern betala underhållsbidrag enligt inkomst och det ska fördelas mellan föräldrar. När den som ska betala plötsligt får mindre pengar så ska det in underhållsstöd så det kanske blir så den som ska betala får ändå betala full summa pga 2 års regeln?då är det alltås bäst fortsätta med underhållsstöd några år efter föräldern fått jobb för då får man nedsatt en period. Men gissar då vill boendeföräldern ha större del av kakan och plötsligt ska det vara underhållsbidrag..
Svar på tråden Skit med underhållsbidraget!! Usch!