• Anonym (TS)

Skit med underhållsbidraget!! Usch!

Nu blir det bråk igen. Har skrivit här tidigare om min rätt till barnbidraget o UB från mitt X eftersom dottern bor hos mig 100%.  Hon gav med sig o skrev över BB på mig och sen berättade hon sin nya lön och jag använde FK:s "räknesida" å räknade ut ett UB på 676kr. Det är för hon har sån låg lön (80%). 
    Nu har hon fått ny tjänst (hon tog foto på kontrakten o lade ut på sin FB).  Där såg jag att hon har nu en 95% tjänst. Då bad jag henne berätta nya lönen så jag kan räkna om UB. (Det där 80%-jobbet var mellan två olika jobb i kommunen).
    Hon vägrar o berätta nya lönen för mig utan istället ber dottern 14 år berätta att jag ska sluta o begära mer pengar av henne. Dottern kom hem efter ett besök o skällde ut mig.
    Då använde jag ratsit.se och betalade för att se hennes inkomst. Jag tappade hakan. Hon hade tjänat 480kkr. Jag 370kkr. Alltså tjänade hon mer än mig men det var hon som skulle ha alla avdrag från UB för hon hade sån låg lön. Va fasiken? 
    Hur gör jag nu?  Vad visar kopan ur ratsit-katalogen? Senaste deklarationen? Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Jag vill att det ekonomiska ska vara rätt o riktigt. 

(PS/  Dottern sover inte där. Har loggat gångerna hon är hos mamman. Dottern är hos mig i genomsnitt 95% av tiden. /DS)

• Svar på tråden Skit med underhållsbidraget!! Usch!
  • Anonym (Ansök)

Ja, du ansöker om underhållsstöd hos Försäkringskassan. Det borde du göra oavsett då redan innan får en betydligt lägre summa än de 1.573 kr som underhållsstödet är på. Det höjs dessutom till 1.723 när hon blir 15 år

• Anonym (Annan)

Mitt tips är att kontakta Försäkringskassan och be om hjälp eftersom ditt ex inte vill samarbeta.

Antingen kan FK hjälpa er med uträkning eller om ditt ex vägrar medverka till det så kan du få underhåll av FK och de kräver i sin tur pengar av ditt ex.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ansök) skrev 2018-06-16 15:44:48 följande:

Ja, du ansöker om underhållsstöd hos Försäkringskassan. Det borde du göra oavsett då redan innan får en betydligt lägre summa än de 1.573 kr som underhållsstödet är på. Det höjs dessutom till 1.723 när hon blir 15 år

Ok. Det visste jag inte. Att FK kan fylla upp till 1573 kr. Det är tydligt att jag ska ringa FK o fråga de om råd. Tur jag har nån o fråga. Tack.
  • Anonym (Ansök)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-16 15:52:57 följande:
    Ok. Det visste jag inte. Att FK kan fylla upp till 1573 kr. Det är tydligt att jag ska ringa FK o fråga de om råd. Tur jag har nån o fråga. Tack.
    Absolut ska du göra det. Du har ju fått för lite hela tiden.
  • Anonym (K)

Glöm inte att underhållet räknas på inkomsten för två år sedan.

• Anonym (Förälder)

Usch för såna människor.

Riktigt vidrigt beteende.

Du ringer fk direkt på måndag och berättar allt detta som du upptäckt.

Du ber dem om hjälp.

• Anonym (TS)

Ärligt talat tror jag inte hon är medveten om det. Det har varit jag som skött ekonomin i alla år med henne och hon är ganska susig när det kommer till pengar. Jag tror inte ens hon vet att hon tjänat nästan en halv mille. Jag ska påpeka det för henne genom FK men det tar nog hus i helvete. Men det retar mig att hon har råd att resa hit o dit och jag o dottern sitter här med ganska ont om pengar.  Det måste få sin lösning. 

• GGN
    Anonym (TS) skrev 2018-06-16 15:52:57 följande:

Det är inte upp till, det är minimum! Hoppas du kan begära retroaktivt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ansök) skrev 2018-06-16 15:44:48 följande:

Fast underhållsstöd betalas väl bara ut ett halvår sen ska föräldrarna komma överens om bodrag utifrån utgifter och inkomster? Han får en lägre summa pga han tjänar mer (eller ja hon verkar fufflat lite). Om det visar sig hon tjänar mer kommer hon få betala procentuellt mer än barnets pappa framöver.

Jag rekomenderar ett webmöte med fkassan. Alt familjerätten.
  • Anonym (Ansök)
    Anonym (.) skrev 2018-06-17 10:26:27 följande:
    Fast underhållsstöd betalas väl bara ut ett halvår sen ska föräldrarna komma överens om bodrag utifrån utgifter och inkomster? Han får en lägre summa pga han tjänar mer (eller ja hon verkar fufflat lite). Om det visar sig hon tjänar mer kommer hon få betala procentuellt mer än barnets pappa framöver.

Jo, fast om om den uträknade summan är lägre än 1.573 så fyller FK upp med mellanskillnaden. Hela tiden.

TS barn är 14 så ganska snart högst underhållsstödet till 1.723 istället. Det innebär ju ca 1.000 kr mindre i månaden än vad han har rätt till. Onödigt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2018-06-17 10:26:27 följande:

Jag har begärt ett webmöte med FK. Ska ha det 25 juni. Då ska korten upp på bordet. 

• Anonym (Ansök)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-17 11:54:06 följande:

Jag har begärt ett webmöte med FK. Ska ha det 25 juni. Då ska korten upp på bordet. 

Kom bara ihåg att oavsett hur mycket ni kommer fram till att hon ska betala i underhållsbidrag så ska du ansöka om underhållsstöd för att fylla upp till 1.573/1.723 kr
  • Anonym (.)
    Anonym (Ansök) skrev 2018-06-17 11:21:19 följande:

Jo, fast om om den uträknade summan är lägre än 1.573 så fyller FK upp med mellanskillnaden. Hela tiden.

TS barn är 14 så ganska snart högst underhållsstödet till 1.723 istället. Det innebär ju ca 1.000 kr mindre i månaden än vad han har rätt till. Onödigt.

Fast då räknas ju inkomsten två år bakåt i tiden. Är ju konstigt. För tex så när den ena blir arbetslös så kan plötsligt den abdra begära underhållsstöd och då får den arbetslösa betala 1573 för dom går två år bakåt i tiden? Snacka om utnyttja. Antingen kör man underhållsbidrag och tar att ibland får den andra betala mer eller så får man köra underhållsstöd även fast barnet kostar mer kan jag tycka
  • Anonym (Ansök)
    Anonym (.) skrev 2018-06-17 12:09:53 följande:
    Fast då räknas ju inkomsten två år bakåt i tiden. Är ju konstigt. För tex så när den ena blir arbetslös så kan plötsligt den abdra begära underhållsstöd och då får den arbetslösa betala 1573 för dom går två år bakåt i tiden? Snacka om utnyttja. Antingen kör man underhållsbidrag och tar att ibland får den andra betala mer eller så får man köra underhållsstöd även fast barnet kostar mer kan jag tycka
    Nej, det tycker inte jag. Underhållsstöd är ju inget man "plötsligt" ska ansöka om utan det är ens rättighet att få som minst 1.573 kr till sitt barns försörjning.

Den här familjen ska väl inte behöva vara utan 1.000 kr i månaden bara för att den andre föräldern kanske var arbetslös för 2 år sedan? Sedan kan man faktiskt begära nedsättning om det är som i ditt exempel.

Sen är det inte konstigt egentligen att de räknar på inkomst för 2 år sedan då de måste ha en fastställd inkomst som de får från ens deklaration. Skulle man räkna på nuvarande inkomst skulle det krävas betydligt mer resurser och arbete=kostnader + att man skulle behöva räkna om ideligen då många inkomster skiftar. Det är inget bra system, det håller jag med om, men det finns inte några bra alternativ heller.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ansök) skrev 2018-06-18 09:10:04 följande:
    Nej, det tycker inte jag. Underhållsstöd är ju inget man "plötsligt" ska ansöka om utan det är ens rättighet att få som minst 1.573 kr till sitt barns försörjning.

Den här familjen ska väl inte behöva vara utan 1.000 kr i månaden bara för att den andre föräldern kanske var arbetslös för 2 år sedan? Sedan kan man faktiskt begära nedsättning om det är som i ditt exempel.

Sen är det inte konstigt egentligen att de räknar på inkomst för 2 år sedan då de måste ha en fastställd inkomst som de får från ens deklaration. Skulle man räkna på nuvarande inkomst skulle det krävas betydligt mer resurser och arbete=kostnader + att man skulle behöva räkna om ideligen då många inkomster skiftar. Det är inget bra system, det håller jag med om, men det finns inte några bra alternativ heller.
    Hon har haft jobb hela tiden med en massa OB då hon jobbat natt o sånt. Under en kort period hade hon sämre betalt då hon väntade på annan tjänst. 
    Jag tror (utan att riktigt veta) att hon inte riktigt fattar vad "INKOMST" betyder när jag frågat. Det är ju inte bara månadslönen. Det är ju andra inkomster också som ska räknas in. Så hon har säkert gett mig månadslönen utan att räkna med OB som säkert är en ganska stor del av inkomsterna. 

Jag ska ha tele-möte med FK den 25 juni. Ska jag redan nu ansöka (via webben) om Underhållsstöd? Varför inte?
  • Anonym (Ansök)
    Anonym (TS) skrev 2018-06-18 09:35:20 följande:
    Hon har haft jobb hela tiden med en massa OB då hon jobbat natt o sånt. Under en kort period hade hon sämre betalt då hon väntade på annan tjänst. 
    Jag tror (utan att riktigt veta) att hon inte riktigt fattar vad "INKOMST" betyder när jag frågat. Det är ju inte bara månadslönen. Det är ju andra inkomster också som ska räknas in. Så hon har säkert gett mig månadslönen utan att räkna med OB som säkert är en ganska stor del av inkomsterna. 

Jag ska ha tele-möte med FK den 25 juni. Ska jag redan nu ansöka (via webben) om Underhållsstöd? Varför inte?
    Ja, det kan du göra. Handläggningstiden är nog ganska lång, särskilt nu under sommartider. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Ansök) skrev 2018-06-18 09:10:04 följande:

Tycker det är lite märkligt att å ena sidan ska föräldern betala underhållsbidrag enligt inkomst och det ska fördelas mellan föräldrar. När den som ska betala plötsligt får mindre pengar så ska det in underhållsstöd så det kanske blir så den som ska betala får ändå betala full summa pga 2 års regeln?då är det alltås bäst fortsätta med underhållsstöd några år efter föräldern fått jobb för då får man nedsatt en period. Men gissar då vill boendeföräldern ha större del av kakan och plötsligt ska det vara underhållsbidrag..
  • Anonym (Ansök)
    Anonym (.) skrev 2018-06-18 09:45:12 följande:
    Tycker det är lite märkligt att å ena sidan ska föräldern betala underhållsbidrag enligt inkomst och det ska fördelas mellan föräldrar. När den som ska betala plötsligt får mindre pengar så ska det in underhållsstöd så det kanske blir så den som ska betala får ändå betala full summa pga 2 års regeln?då är det alltås bäst fortsätta med underhållsstöd några år efter föräldern fått jobb för då får man nedsatt en period. Men gissar då vill boendeföräldern ha större del av kakan och plötsligt ska det vara underhållsbidrag..
    Det ska vara underhållsbidrag hela tiden, men om den uträknade summan blir lägre än 1.573 kr så ska det fyllas upp av underhållsstöd. Tycker det är ganska självklart och inget konstigt. Barnets försörjning tycker jag inte ska drabbas pga den underhållsskyldiges ekonomi. 
  • Anonym (påsen)

Usch, att det ska vara så svårt för vissa att göra rätt för sig. Som förälder kan det väl inte komma som en överraskning att barnet kostar pengar oavsett vart det bor!

Vi har haft problem med makens dotters mamma, som liten bodde bonus vh hos oss. Mamman fick barnbidraget och underhåll, gnällde om hur fattig hon var så vi betalade även kläder, frisör, teknikprylar, nöjen... Sen när bonus blev större och började bo vv så var hon fortfarande lika fattig så mamman tog barnbidraget medans vi fortsatte betala alla barnets omkostnader (samma som tidigare plus månadspeng, mobiltelefoner, datorer). När bonus blev 16 år och började bo hos oss på heltid blev det livat. Studiebidraget skulle gå till barnet enligt lagen, vilket det knorrades och surades över, men där fick hon vika sig. Sen hade hon ju inte råd att betala underhåll, hon var ju så fattig... under hela gymnasietiden var det samma visa varje månad, hon gnällde över att hon inte hade råd, förde över ett par hundra och bad om uppskov. Till sist tjurar jag ihop och kollade upp henne i taxeringskalendern, kärringen tjänade över 600000 kr/år!!!

• Anonym (TS)
    Anonym (Ansök) skrev 2018-06-18 10:49:55 följande:
    Det ska vara underhållsbidrag hela tiden, men om den uträknade summan blir lägre än 1.573 kr så ska det fyllas upp av underhållsstöd. Tycker det är ganska självklart och inget konstigt. Barnets försörjning tycker jag inte ska drabbas pga den underhållsskyldiges ekonomi. 
    Jag har ansökt om utfyllnadsbidrag nu. Jag har swish-historiken på vad exxet har betalt. 
Svar på tråden Skit med underhållsbidraget!! Usch!