klyban skrev 2018-06-21 06:12:17 följande:
Nej, säger jag igen, du har fel och du saknar tolkningsföreträde på vad jag skriver.
Det jag säger är att jag som patient och inlagd, får en förskrivning/ordination(eller vad du nu vill kalla det).
Och att denna kan inte ssk frångå, utan måste be om en utökad förskrivning/ordination om jag gjort slut på den första, och att detta är min personliga erfarenhet i hur man medicinerat min smärta när den är för hög.
Det vill säga att utökad förskrivna/ordination inte sker utan ett nytt samtal med en läkare på avdelningen eller en jourläkare om det är på annan tid.
Även kan jag tänka mig att en förskrivning/ordination räcker för de flesta inlagda, men om man har större smärta så tas en ny kontakt.
Citodon är kodein således en opioid, benzo används till de med en del tandläkarskräck.
Men tror inte de har fler narkotikaklassade saker, men det är ju redan många av dom.
Kanske dom har någon medicin till som de får skriva ut, dock pratar jag inte om receptfria.
För dessa kan man köpa själv om man inte får det på recept.
Du har inte som inlagd fått en förskrivning utan en ordination på ert läkemedel som administreras av vårdpersonalen. Och ev ett recept med dig hem.
Är det så att läkemedlet inte fungerar, ex smärtstillande så tar ssk upp det med läkare på ronden och ny medicin sätts in. Det är ingen förskrivning. Sedan kan avdelningen ha olika läkemedel på generell ordination vilket innebär läkemedel utan att kontakta läkare.
Utökad förskrivning? Nej. Du får inte som patient en förskrivning på läkemedel.
Nej, jag pratar inte heller om receptfria läkemedel.... Det kan dock bara billigare att få läkemedel på recept även om de går att få receptfria.
Förskrivningsrätt är något en läkare har och ev spec.ssk. Det är inget som berör patienterna.