Vad är igentligen viktigt från start?
Hitta en bra näthandelsida och titta ut lite prylar du kan beställa hem - om du känner att de behövs!
Tänk på att de flesta babyprylar är till för att underlätta, inte för att de verkligen behövs.
I klädväg använde vi nästan bara pyjamas med fot på när vi var hemma. Strumpor var helt onödigt de trillar av direkt! Nån body+byxa, omlottbody är bra om det inte är för varmt. Kanske en fleeceoverall ifall det blir kallt, men ett par strl för stor så den räcker hela hösten? Men är det sommarbebis kanske det är bättre med en tunn filt? Jag väntar nr två i juli. Om juli blir som maj varit tänker jag inte ta på henne några kläder alls.
Man behöver ett babyskydd och en vagn. Om liggdelen går att ta loss kan man använda den som sovplats. Täcke o kudde användes aldrig. Filt eller påslakan. Man kan bädda i ett vanligt örngott i tex vagnen så det blir som ett kräkskydd, så slipper du massa bebislakan.
Vi behövde plastlakan. Att sova på, både till mamma som blöder och bebis. Plus ett par små att ha med o byta blöja på. Är mycket sörjiga bajsblöjor i början! ;) Trosskydd till mamma, inotyol till bebis.
Amningsvänliga linnen+bh. Mjölktrasor, kräktrasor, läckande brösttrasor, mm. Tvättlappar i frotté (gärna i mjuk bambu). Mycket söl blir det...
Beroende på hur ni bor kan en babyvakt vara bra, men inget man måste ha från början.
Badbalja, Badhjälp och olja.
Vi behövde en napp från dag 3. Och snart behövde vi en bröstpump... :/
Babygym o sitter tar ju nån månad innan man kan använda öht.
Detta är min viktigtlista för första veckorna. Är smart att göra som ni och vänta med att köpa tills man vet om behovet finns. Lycka till!