• solstrålen94

Vad är igentligen viktigt från start?

Hej alla ni som kommit in i min tråd.

Det är som så att jag och min partner går i väntans tider. Vi är gravida med vårt första barn och har tagit allt väldigt försiktigt när det kommer till planering och inköp pga missfall som skedde i augusti förra året. Men nu står vi här i v30 och har ingenting färdigt eller köpt. Vi är sådana som gärna tar de viktigaste sakerna först. Läst runt lite och saker som babysitter och t.ex spjälsäng är inget som alla använder från början. Vi får låna en vagga i början som vi använder oss av och ska köpa in ett babynest. Hur gjorde ni? Vad prioriterade ni och vad valde ni bort? Antingen helt och hållet med era bebisar eller iallafall den första tiden?????

Vad kände ni var guld värt som förstagångsföräldrar att ha? Till er själva och bebis?

Var det några köp som ni kände var helt meningslösa? ??

• Svar på tråden Vad är igentligen viktigt från start?
  • annabellelee

Babysitterer tyckte jag var guld, men inte förrän bebin började bli lite mer nyfiken på omvärlden.

Det vi använde var

- en bra blöjbytarplats med nära tillgång till vatten, puder osv, för man byter blöja ofta i början.

- sele. Man kan ju köra med vagn eller sele eller båda, men jag älskade sele för det var så flexibelt att ta sig fram och lillen älskade närheten.

- kläder, blöjor, puder. Vi hade många små haklappar för lillen dreglande mycket.

- babynest i sängen där lillen sov. Bedsidecrib funderade jag dock på att skaffa istället för nestet - kanske hade det underlättar övergången till spjälsäng

• Farsta2014

Behöver:

-Några omlottbodies, mjuka byxor, strumpor, pyjamasar, mössor, ytterkläder

-Barnvagn

-skötunderlägg (så det inte blir så hårt för barnet vid blöjbyten)

-skötbord (min rygg pallar inte blöjbyten på sängen eller golvet)

-filt/täcke så barnet kan ligga på mage på golvet

-säng (jag skulle inte klarat mig utan säng för barnet, särskilt inte när barnet börjar vända sig)

-badbalja

Trevligt men inget måste:

- tripp-trapp stol med newborn set, då kan bebisen vara ?med? vid matbordet från 0 mån

-termometer för badet

Behöver inte:

-babygym (barnet ska inte leka på rygg utan på magen för att undvika plattskalle (eftersom barnet sover så mycket på rygg))

-gåstol

-panda-kudde (total bluff och barnets huvud ligger aldrig rätt i ?hålet?)

• Farsta2014

Lägger till ett tips!

Använda tvättcreme + torra tvättlappar istället för vatten + tvättlappar eller våtservetter vid blöjbyten. Ekonomiskt jämfört med våtservetter och skonsammare mot huden jämfört med alla alternativ, behövs inget puder.

• SANOJ

Viktigast av allt är att kunna stava till EGENTLIGEN

• Fia 28

Det är ju extremt olika för alla, men detta använde iaf vi.

- ordentligt skötbord i badrummet med ombyten, blöjor, handdukar etc nära till hands. 
    - omlott bodys med möjlighet att vika över händerna. Strumpor hålls dåligt på fötterna så vi använda mycket byxor med fötter.
    - dregellappar i mängder då vi hade en dregelbebis
    - trasor trasor och mera trasor. Vår bebis spydde en hel del upp till 6-månaders ålder.
    - spjälsäng
    - babynest, användes både i sängen o soffan o överallt. Superbra för oss!
    - babysitter, användes massor men inte från början
    - amningsdyna!!
    - babygymmet användes också flitigt, men först då bebis var några månader
    - barnvagnen används fortfarande dagligen

Behövdes inte:
    - Sele/bärsjal
    - puder/talk
    - bröstpump
    - gåstol

Hade velat ha stokkes new born set, men det blev aldrig skaffat. Skötbordet och babynestet köpte vi nytt, resten begagnat. 

• Fia 28

Till mej själv:
    - mjuka amningsbhn
    - bröstinlägg
    - bröstgummi (kunde inte amma utan i början)
    - salva åt såriga bröstvårtor
    - amningströjor
    - "amningsstation" Litet bord bredvid bekväm fåtölj där allt jag behövde fanns (salva, näsdukar, vattenflaska, amningsdna, trasa, filt, ipad). Viktigt att amma bekvämt när man är trött och sliten. Bebis somnade också ofta efter amning så då var det skönt att ha tillgång till ipad :). 

• Iowhannah

Vad som var viktigt för oss:

Coccoonababy

Vagn

Skötbädd + mobil (vi hade skötbädden på en byrå i början)

Babyskydd

Vagga/spjälsäng

Onödigt:

Babysitter (han hatade den)

Hoppgunga (samma där)

Inte nödvändigt men bra att ha:

Babygym

Bärsele

Kläder och sånt känns som en självklarhet så det nämner jag inte ens.

• flislis

Hitta en bra näthandelsida och titta ut lite prylar du kan beställa hem - om du känner att de behövs!

Tänk på att de flesta babyprylar är till för att underlätta, inte för att de verkligen behövs.

I klädväg använde vi nästan bara pyjamas med fot på när vi var hemma. Strumpor var helt onödigt de trillar av direkt! Nån body+byxa, omlottbody är bra om det inte är för varmt. Kanske en fleeceoverall ifall det blir kallt, men ett par strl för stor så den räcker hela hösten? Men är det sommarbebis kanske det är bättre med en tunn filt? Jag väntar nr två i juli. Om juli blir som maj varit tänker jag inte ta på henne några kläder alls.

Man behöver ett babyskydd och en vagn. Om liggdelen går att ta loss kan man använda den som sovplats. Täcke o kudde användes aldrig. Filt eller påslakan. Man kan bädda i ett vanligt örngott i tex vagnen så det blir som ett kräkskydd, så slipper du massa bebislakan.

Vi behövde plastlakan. Att sova på, både till mamma som blöder och bebis. Plus ett par små att ha med o byta blöja på. Är mycket sörjiga bajsblöjor i början! ;) Trosskydd till mamma, inotyol till bebis.

Amningsvänliga linnen+bh. Mjölktrasor, kräktrasor, läckande brösttrasor, mm. Tvättlappar i frotté (gärna i mjuk bambu). Mycket söl blir det...

Beroende på hur ni bor kan en babyvakt vara bra, men inget man måste ha från början.

Badbalja, Badhjälp och olja.

Vi behövde en napp från dag 3. Och snart behövde vi en bröstpump... :/

Babygym o sitter tar ju nån månad innan man kan använda öht.

Detta är min viktigtlista för första veckorna. Är smart att göra som ni och vänta med att köpa tills man vet om behovet finns. Lycka till!

• mockingbird

Det jag har haft användning för de första veckorna och som jag anser man borde ha utifall att:

Liggdelen till barnvagn.
    Bilstol
    babynest
    nån nappflaska ifall man behöver ge ersättning av någon anledning
    filtar- några stycken i olika tjocklekar.
    många mindre handdukar/spytrasor

några klädombyten. köp inte för mycket.
    jag köpte rätt många för jag tänkte att dom spyr ju och man får byta kläder hela tiden. men här går det inte ens ett ombyte per dag. så jag har betydligt mer kläder i storlek 50/56 än jag kommer hinna använda.
    köp till efter behov istället.

till skötbordet använder jag endast barnolja  &tvättlappar/våtservetter än så länge.
    febertermometer & snorsug bör du ha hemma.

allt annat kan du köpa sen eftersom du ser att behovet finns.

• Fia 28

Ja babyskydd till bilen förståss! Hur kunde jag glömma det?!
    Nappflaska + ersättning rekommenderade barnmorskan att vi skulle köpa hem ifall det behövdes, och det behövdes också då jag inte kunde helamma. 

Som nån annan redan nämnt så köp inte så mycket i de minsta storlekarna, för de behöver inte så mycket ombyten och de växer otroligt snabbt ur dem. 

• jennie08

Babyskydd, barnvagn, lite kläder och en skön filt.

Vi köpte också en skötbädd från Ikea för 79kr så vi kan byta på bebben där vi är. Har inte plats för ett skötbord och det används ändå under så kort tid, jag vågar iaf inte ha en rullande bebis på ett högt skötbord.

Barnvagnen vi beställde hade en leveranstid på ca 7-8 veckor så den beställde vi tidigare och då fick vi dessutom babyskydd på köpet.

Resten kan man komplettera med senare. Jag beställde några gratis babyboxar också som innehöll lite blöjor, hygienartiklar, våtservetter, nappar, kräm till bröstvårtor och annat som kan vara skönt att ha hemma när man kommer hem från BB.

Spjälsäng, babysitter, babynest och sele kan man köpa senare när och OM man känner att man behöver det.

Man kanske har tur och kan låna/pröva tex babysitter, bärsele av någon kompis för att se om ens bebis gillar det eller inte.

• Sisterofthesun

Saker jag inte skulle vilja vara utan:

-Bärsele! Otroligt skönt att slippa ha med vagnen överallt.

-skötbord/skötbordsunderlägg

-babynest

-nappar

-dreggeldukar/kräkdukar

-vagn

- skön amningskudde

Saker jag ångrar att jag köpte:

-babysittern (både vanlig och svinggunga) min dotter gillar verkligen inte att sitta i dessa.

-massa fina små klänningar

Det va allt jag kom på nu.

• Jill 79

Det första jag handlade på väg hem från bb med barn två var en babysitter som gick att använda från 0 månader. Men första barnet förstod jag inte riktigt var jag skulle göra av barnet när jag åt, gick på toa eller duschade. Så jag kände mig helt handikappad när jag pappan var på jobbet. Sen tycker jag skötbordet varit viktigt från dag ett; annars hade nin rygg dött.

Och någon form av bärsele, sjal är guld värt.

Bilstol och barnvagn. Baby nest att ha antingen i spjälsängen eller om bebisen bestämmer sig för att sova i er säng.

Sen behövs enligt min mening endast blöjor, tvättlappar och lite kläder i 50/56 och 62.pch många kräk handdukar/trasor

• Jill 79

Och om du ska amma. Sågon sorts ammningslinnen, bhar och bomulls inlägg

• jennie08
    Jill 79 skrev 2018-06-13 15:50:36 följande:

Och om du ska amma. Sågon sorts ammningslinnen, bhar och bomulls inlägg

Ja det glömde jag. Några riktigt sköna amningsBH:ar :)
Svar på tråden Vad är igentligen viktigt från start?