Inlägg från: Fia 28 |Visa alla inlägg
  • Fia 28

Vad är igentligen viktigt från start?

Det är ju extremt olika för alla, men detta använde iaf vi.

- ordentligt skötbord i badrummet med ombyten, blöjor, handdukar etc nära till hands. 
    - omlott bodys med möjlighet att vika över händerna. Strumpor hålls dåligt på fötterna så vi använda mycket byxor med fötter.
    - dregellappar i mängder då vi hade en dregelbebis
    - trasor trasor och mera trasor. Vår bebis spydde en hel del upp till 6-månaders ålder.
    - spjälsäng
    - babynest, användes både i sängen o soffan o överallt. Superbra för oss!
    - babysitter, användes massor men inte från början
    - amningsdyna!!
    - babygymmet användes också flitigt, men först då bebis var några månader
    - barnvagnen används fortfarande dagligen

Behövdes inte:
    - Sele/bärsjal
    - puder/talk
    - bröstpump
    - gåstol

Hade velat ha stokkes new born set, men det blev aldrig skaffat. Skötbordet och babynestet köpte vi nytt, resten begagnat. 

• Fia 28

Till mej själv:
    - mjuka amningsbhn
    - bröstinlägg
    - bröstgummi (kunde inte amma utan i början)
    - salva åt såriga bröstvårtor
    - amningströjor
    - "amningsstation" Litet bord bredvid bekväm fåtölj där allt jag behövde fanns (salva, näsdukar, vattenflaska, amningsdna, trasa, filt, ipad). Viktigt att amma bekvämt när man är trött och sliten. Bebis somnade också ofta efter amning så då var det skönt att ha tillgång till ipad :). 

• Fia 28

Ja babyskydd till bilen förståss! Hur kunde jag glömma det?!
    Nappflaska + ersättning rekommenderade barnmorskan att vi skulle köpa hem ifall det behövdes, och det behövdes också då jag inte kunde helamma. 

Som nån annan redan nämnt så köp inte så mycket i de minsta storlekarna, för de behöver inte så mycket ombyten och de växer otroligt snabbt ur dem. 

Svar på tråden Vad är igentligen viktigt från start?