• Anonym (Julius)

Konkreta tips - samarbetssvårigheter

Mitt konkreta tips: Sluta med alla försök till att göra allting tillsammans. Det gör ingen nytta. Istället får ni lära er samarbeta på varsitt håll.

Inget problem att boka separata utvecklingssamtal i skolan tex.

Ska BUP engageras i nån utredning funkar det också med separata samtal samt via telefon.

Treparts samtal över telefonen kan lösa många bekymmer med att inte kunna prata med varandra enskilt.

• Anonym (Julius)
    Anonym (Maktlös) skrev 2018-06-12 10:07:45 följande:

Tack för dina tips :) 

Samarbeta på varsitt håll kan jag absolut tänka mig - det handlar inte om att jag vill träffa exet men ibland känns det som en nödvändighet när saker rör ihop sig ibland. 

Sonen och jag hade ett långt samtal igår om vad som händer i skolan nu och jag frågade vad han och exet diskuterat varpå han svarar: "det är mellan oss precis som det här samtalet är mellan dig och mig" sedan berättade han att han blivit tillsagd att säga så men att han själv tyckte det var olustigt. Nåväl. Svårt att samarbeta överhuvudtaget när det mesta blir motarbetat.

Vad tänker du med trepartssamtal? Typ samarbetssamtal fast över telefon?

Om ni har en mailkontakt som funkar så tänker jag att ni får utgå ifrån det som faktiskt är fungerande. Ni får via mail hitta någon strategi för de gånger nånting skiter sig. Tex meddela fröken/fritids om förseningar, vid akuta sjukdomar får kanske en farmor ta emot samtalet och skicka vidare etc..

Jag skulle släppa iden om att säga godnatt till sonen varje kväll. Rent krasst så är det inte din vecka och då får du respektera det. Sonen är den som hamnar i obekväm sits när han vet att er kontakt inte gillas av pappa. Jag tror du måste tänka på det i all kontakt med sonen på pappans veckor.

Ja treparts samtal är jättebra om det gäller typ BUP, socialen eller skolan. Då kan ni höra varandra och vad som sägs och ni slipper träffas. Och ni får båda två höra exakt samma sak samtidigt. Då slipper ni tjafsa om att "så sa inte soc, hon sa så här till mig.."
  • Anonym (Julius)
    Anonym (Maktlös) skrev 2018-06-12 10:02:08 följande:

Jag har inte fått något skäl till att det nekas Vi får tider tilldelade oss av skola, tandläkare, skolsköterska och så vidare. Exet får vetskap om dessa tider men avstår. 

Jag tänker spontant att om han ändå får samma information men väljer att avstå är det hans beslut och hans förlust. Då skulle jag ta det helt enkelt och inte engagera mig i nåt tjafs eller tjat.
  • Anonym (Julius)
    Anonym (Maktlös) skrev 2018-06-12 13:11:07 följande:

Fast där är jag inte beredd att hålla med dig, om sonen själv uppskattar det och vill det men nekas att ha kontakt med den andre föräldern så är det inte ett agerande för barnets bästa att förbjuda det. 

Min son är alltid min son, alla veckor oavsett var han sover.

Som någon sa ovanför här, du ser inte efterspelet och vad som händer efter ditt sms. Det är ju sonen som lider av förbudet för att du har kontakten. Då kan jag inte riktigt se att det kan vara till hans bästa.
Svar på tråden Konkreta tips - samarbetssvårigheter