• Anonym (.)

Konkreta tips - samarbetssvårigheter

Om ni är så infekterade måste ni ses tillsammans med sonen och diskutera hans mående? Är det inte bättre ni två föräldrar går till Bup i första hand? Kan ni inte diskutera på telefon?

Har han sagt varför han nekar samarbetssamtal? Detta anser jag vara samarbetssvårighet. Däremot om han inte gillar handläggaren så går det byta

Varför nekar han telefon? Hur ofta ringer ni? Det är rimligt barnet ringer nån gång per dag (ringer du? Kanske stör om du ringer, är du kontrollerande och ska checka av barnet gör vad denne ska göra? Litar du på barnets pappa?)

Man kan ha separata utvecklingssamtal, om det är infekterat blir det ingen bra stämning för sonen.

Inte ok baktala, vad har han sagt och vem säger det till er?

Att flytta är inte samarbetssvårigheten,speciellt inte fem mil..

Jag tipsar om ha en tid i veckan då ni diskuterar er son. Nu vet jag inte hur ofta du ringer men vissa verkar ringa varje dag till exet. Jag säger inte du gör det men om det är svårt få tag i honom så försök komma överens om dag och tid. Den som haft barnet är den som ringer. Dä diskuterar ni allt gällande sonen som hänt i veckan.

Det kanske låter på mig som jag är på pappans sida men grejen är en del av det du skrivit kunde min sambos ex nästan skrivit och klagat på och hon är extremt kontrollerande.. ringer och kollar om läxor blir gjorda, Säger till oss vilka regler hon tycker vi ska ha.

Men sen finns det såklart rövhattae till pappor med som motarbetar. Men föreslå separata utvecklingssamtal så är det hans egna ansvar gå och boka in egen tid(bokar du in tiden och meddelar honom eller frågar du först? Sånt kan också störa att det bara är "du" som styr)

• Anonym (.)

Och varför vill han bo mer hos dig?

• Anonym (.)
    Anonym (Maktlös) skrev 2018-06-12 10:02:08 följande:

Tack för ditt inlägg - det var proppat med bra frågor.

Vi kan inte diskutera över telefon nej, exet svarar inte när jag ber att bli uppringd. Kan själv inte ringa då jag har blivit tillagd i spärrlistan. Så långt som BUP har vi inte kommit ännu.

Jag har inte fått något skäl till att det nekas samarbetssamtal mer än att han inte vill träffas. Anser inte att vi har något att diskutera.

Sonen får inte ha med sig telefonen för att jag skickade ett god natt varje kväll. Det var att anse som ett ovälkommet gästspel på exets vecka och handlade inte om någon kris. Ringde ALDRIG.

Vi skriver veckobrev via mail inför varje byte så det fungerar bra.

Vi får tider tilldelade oss av skola, tandläkare, skolsköterska och så vidare. Exet får vetskap om dessa tider men avstår. 

Kan det vara så sonen reagerar med saknad av dina sms? Du ser ju inte efterspelen.

Jag skulle satsa på att fortsätta maila med varandra pch diskutera den vägen. Varför ens fråga sonen vad han och pappa pratat om? Har du gjort det fler ggr? Exet kanske känner du luskar i hur han sköter allt?

Men om exet tycker sonen bör utredas så är väl det inte fel för då får ni väl kontakt med bup?

Att han inte följer med på utvecklingssamtal för han inte vill fixa eget/gå på tilldelad tid är hans förlust.

Varför mår sonen dåligt och hur dåligt mår han? jag kan verkligen rekomendera bup! Alt får du göra en orosanmälan över hans mående så får soc göra utredning i båda hemmen om du inte får gehör någonstans.

Sen detta med spegling, vad svarar du när han vill bo hos dig?
Svar på tråden Konkreta tips - samarbetssvårigheter