• Mollymums

Rädd för förlossningen!

Jag är nu i v30 och fasar över tanken på att förlossningen närmar sig!

Jag har så länge jag kan minnas vart rädd för förlossning men alla jag pratade med innan jag blev gravid sa att rädslan skulle gå över så fort jag blev gravid..

Vilket den inte gjort.. ist är jag mer stressad än någonsin och vet verkligen inte vart jag ska ta vägen!

Planerat kejsarsnitt är inget alternativ då jag är mer rädd för de än naturlig förlossning!

Jag försökt läst på massor (både negativt o positivt) om förlossning men de gör mig ändå inte mindre rädd/stressad..

Vad ska jag göra? Har ni tips/råd? Hur gick eran förlossning?

• Svar på tråden Rädd för förlossningen!
  • Mollymums

Tack för alla svar! Vet inte hur man svarar på ett i taget då jag nyligen blev medlem. :|

Jag vet inte exakt vad som gör mig mest rädd, tror de är många faktorer som spelar in. Men ska försöka få ner de som jag stressar över!

* inte veta när de är dags, o att de resulterar i att åka in för tidigt/sent.

* föda för tidigt / gå över tiden.

* smärtstillande, jag år inte nålrädd! Men jag har ett stort behov att ha 100% koll på mig själv och hört att man kan bli dåsig exc av vissa?

* inte hinna få smärtstillande.

* att få personal som inte är "klara" i de dom säger + inte vara "ärliga" i vad som händer (om de nu skulle vara något).

* att vattnet inte går så man får svårt att veta när de är dags? Gick inte på min mamma alla 3 ggr.

* att min sambo inte ska kunna vara med pga han har svårt att se mig i smärta. (Han säger dock att de inte är något jag behöver stressa över, men gör de ändå).

* att något ska gå fel, att hon tex fastnar, hjärtat slutar slå exc.. Ö att de blir akut tsnitt och bli sövd i panik.

* att de ska bli nå fel på mig, att jag riskerar livet?

* har värkar men inte få krysta?

* den extrema smärtan alla pratar om? Har foglossning och bara de tar kål på mig..

* lång förlossning. Min mamma hade långa med alla 3.

* få någon typ av förlossnings shock/depression.

* och såklart smärtan efteråt.. göra ont att kissa, gå osv.

Som de kanske märks så är de mycke jag egentligen inte vet mycke om.. :|

Jag har flyttat från Nederländerna hem till Sverige och har därför behövt byta barnmorska 3 ggr redan..

Hoppas ni fattar hela inlägget, kanske lite rörigt? :)

Svar på tråden Rädd för förlossningen!