Mollymums skrev 2018-06-09 21:39:27 följande:
* inte veta när de är dags, o att de resulterar i att åka in för tidigt/sent.
Det är väldigt svårt att missa när det är dags TS,
Det händer att man åker in för tidigt och blir hemsickad - men ingen fara med det- det ska du inte oroa dig för
Och att åka in för sent -- ja då kan du knappast ha en långdragen förlossning - det missar man inte
föda för tidigt / gå över tiden.
Även om du skulle föda nu har barnet goda chanser att klara sig. Att gå över tiden är inte farlig. I värsta fall får de sätta igång förlossningen
* att få personal som inte är "klara" i de dom säger + inte vara "ärliga" i vad som händer (om de nu skulle vara något).
Du får känna dig trygg med personalen som jobbar på förlossningen. De är så duktiga o kunniga. Det är deras jobb , de gör det dagligen. Din förlossning är speciellt för dig, men för personalen är en rutin. Lita på dem!
* att vattnet inte går så man får svårt att veta när de är dags? Gick inte på min mamma alla 3 ggr.
Få förlossning börjar med vattenavgång, de allra flesta börjar med värkar. Dock det svårt att missa dem. De gör ONT.
* att min sambo inte ska kunna vara med pga han har svårt att se mig i smärta. (Han säger dock att de inte är något jag behöver stressa över, men gör de ändå).
Lita på honom. Säger han att du behöver inte stressa då behöver du inte det.
* att något ska gå fel, att hon tex fastnar, hjärtat slutar slå exc.. Ö att de blir akut tsnitt och bli sövd i panik.
* att de ska bli nå fel på mig, att jag riskerar livet?
Jag tycker att man får inte tänka på sånt. Man ska tänka positivt. Blir det något komplikation då får du ta det då. Ta inte ut allt på förhand. Och som sagt lita på personalen, då kan det.
* har värkar men inte få krysta?
Det får du räkna med. Förstår dock inte varför är du rädd av det?
* den extrema smärtan alla pratar om? Har foglossning och bara de tar kål på mig..
visst gör det ont. Av smärtan är jag också rädd av - lika rädd nu när jag vet hur det känns som när jag visste inte.
Men det går över! Och det är värt det! Det får du se när du ska hållla ditt barn!
* lång förlossning. Min mamma hade långa med alla 3.
Jag vet faktiskt inte hur gener påverkar det. Men hur som helst om du skulle få en lång förlossning vilket de flesta förstföderskor gör (så var det inte i mitt fall, tog 6 timmar från första värken) då kan du utesluta din oro över att åka in för sent och att inte hinna få smärtlindring
* få någon typ av förlossnings shock/depression.
* och såklart smärtan efteråt.. göra ont att kissa, gå osv.
Som jag sagt ta inte ut allt på förhand. Det får du ta när/OM du är där.